יום שני, 17 במרץ 2014

ליקוטי הלכות - יורה דעה חלק א - ביצים הלכה ד

בֵּיצִים הלכה ד



סִימָנֵי בֵּיצִים לְהַכִּיר שֶׁהֵם מֵעוֹף טָהוֹר, אִם שְׁנֵי רָאשֶׁיהָ כַּדִּין אוֹ חַדִּין, אוֹ שֶׁהָיָה חֶלְמוֹן מִבַּחוּץ וְחֶלְבּוֹן מִבִּפְנִים בְּיָדוּעַ שֶׁהוּא בֵּיצַת עוֹף טָמֵא וְכוּ'. וְאִם רֹאשׁוֹ אֶחָד כַּד וְעָגֹל וְרֹאשׁוֹ הַשֵּׁנִי חַד וְעָגֹל וְחֶלְבּוֹן מִבַּחוּץ וְחֶלְמוֹן מִבִּפְנִים אֶפְשָׁר שֶׁהוּא בֵּיצַת עוֹף טָמֵא וְאֶפְשָׁר שֶׁהוּא בֵּיצַת עוֹף טָהוֹר, לְפִיכָךְ שׁוֹאֵל לְצַּיַּד יִשְֹרָאֵל וְכוּ' אִם אָמַר שֶׁל עוֹף פְּלוֹנִי וְכוּ' סוֹמֵךְ עָלָיו וְכוּ'



עַל-פִּי הַתּוֹרָה חוֹתָם בְּתוֹךְ חוֹתָם בְּסִימָן כב ((עַיֵּן שָׁם כָּל הַתּוֹרָה הֵיטֵב). וְהַכְּלָל לְעִנְיָנֵינוּ; שֶׁאִי אֶפְשָׁר לְהִתְקָרֵב אֶל הַקְּדֻשָּׁה כִּי אִם עַל-יְדֵי עַזּוּת, לַעֲמֹד כְּנֶגֶד הָעַזֵּי פָּנִים שֶׁבַּדּוֹר, שֶׁעִקַּר גְּדֻלָּתָם וְהִתְנַשְּאוּתָם הוּא רַק עַל-יְדֵי עַזּוּת וְהֵם מוֹנְעִים גְּדוֹלִים לְמִי שֶׁחָפֵץ בֶּאֱמֶת לְהִתְקָרֵב לְצַדִּיקֵי הַדּוֹר וִירֵאִים וּכְשֵׁרִים אֲמִתִּיִּים. עַל-כֵּן אִי אֶפְשָׁר לַעֲמֹד כְּנֶגְדָּם כִּי אִם כְּשֶׁיִּהְיֶה עַז פָּנִים כְּנֶגְדָּם לְהִתְגַּבֵּר בְּעַזּוּת דִּקְדֻשָּׁה נֶגֶד הָעַזֵּי פָּנִים הַמּוֹנְעִים הַנַּ"ל. וְעַזּוּת דִּקְדֻשָּׁה הוּא בְּחִינַת קוֹלוֹת, כִּי כָּל הַקּוֹלוֹת דִּקְדֻשָּׁה כֻּלָּם הֵם בְּחִינַת עַזּוּת, בְּחִינַת הֵן יִתֵּן בְּקוֹלוֹ קוֹל עֹז. וְלִזְכּוֹת לְעַזּוּת דִּקְדֻשָּׁה שֶׁהוּא בְּחִינַת קוֹלוֹת הוּא עַל-יְדֵי שִֹמְחָה שֶׁזּוֹכִין עַל-יְדֵי בְּחִינַת נַעֲשֶֹה וְנִשְׁמַע שֶׁהֵם בְּחִינַת נִגְלֶה וְנִסְתָּר, תּוֹרָה וּתְפִלָּה וְכוּ' וְכוּ' ((עַיֵּן שָׁם כָּל זֶה הֵיטֵב):



אות א


וְזֶה בְּחִינַת סִימָנֵי בֵּיצִים, כִּי אִיתָא בַּתִּקּוּנִים [הַקְדָּמָה דַּף ב], כִּי יִקָּרֵא קַן צִפּוֹר וְכוּ' אֶפְרוֹחִים אוֹ בֵּיצִים, שֶׁבֵּיצִים הֵם מָארֵי מִקְרָא, עַיֵּן שָׁם, וּמָארֵי מִקְרָא זֶה בְּחִינַת בְּנֵי הַנְּעוּרִים הַמַּתְחִילִים לְחַנֵּךְ עַצְמָן וְלִכְנֹס לַעֲבוֹדַת ה' הַחֲפֵצִים לְהִתְקָרֵב לְאַנְשֵׁי אֱמֶת שֶׁיּוֹרוּ אוֹתָם הַדֶּרֶךְ הַיָּשָׁר וְהָאֱמֶת, כִּי אֵלּוּ הַמַּתְחִילִים לְהִתְקָרֵב אֶל הַקְּדֻשָּׁה וְלִכְנֹס בַּעֲבוֹדַת ה' הֵם בִּבְחִינַת מָארֵי מִקְרָא, שֶׁהוּא הַתְחָלַת לִמּוּד הַתּוֹרָה, כְּמוֹ הַתִּינוֹק כְּשֶׁמַּתְחִיל לִכְנֹס אֶל הַחֶדֶר, הַתְּחָלַת לִמּוּדוֹ הוּא מִקְרָא. כְּמוֹ כֵן בְּעִנְיַן עֲבוֹדַת ה' כְּשֶׁמַּתְחִילִין לִכְנֹס בַּעֲבוֹדַת ה' הוּא בִּבְחִינַת מָארֵי מִקְרָא שֶׁהֵם בְּחִינַת בֵּיצִים, כַּנִּזְכָּר לְעֵיל בַּתִּקּוּנִים. וַעֲדַיִן צָרִיךְ לַעֲבֹר עֲלֵיהֶם מְנִיעוֹת הַרְבֵּה וְנִסְיוֹנוֹת הַרְבֵּה וְאִם יִזְכּוּ לַעֲמֹד בָּהֶם, אָז יַצְלִיחוּ וְיַעֲשׂוּ פְּרִי. וְעַל-כֵּן עַל-פִּי רֹב אֵין נִשְׁאָרִין כֻּלָּם בִּקְדֻשָּׁתָם, רַק הַרְבֵּה מֵהֶם נוֹפְלִים וּזְעִירִין אִנּוּן שֶׁנִּשְׁאָרִים קְבוּעִים בִּקְדֻשָּׁתָם, כְּמוֹ שֶׁאָמַר רַבֵּנוּ זִכְרוֹנוֹ לִבְרָכָה, עַל פָּסוּק "הַנּוֹתָר בִּירוּשָׁלַ ִם קָדוֹשׁ יֵאָמֶר לוֹ", עַיֵּן שָׁם בְּהַתּוֹרָה "הֵיכַל הַקֹּדֶשׁ" ((בְּסִימָן נט). וּכְעֵין שֶׁאָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה לְעִנְיַן הַלִּמּוּד, אֶלֶף נִכְנָסִין לְמִקְרָא יוֹצְאִים מֵהֶם מֵאָה לְמִשְׁנָה. מֵאָה נִכְנָסִין לְמִשְׁנָה וְכוּ', עַד שֶׁנִּשְׁאַר רַק אֶחָד מֵאֶלֶף שֶׁיַּצְלִיחַ הֵיטֵב כְּמוֹ שֶׁדָּרְשׁוּ שָׁם עַל פָּסוּק, "אָדָם אֶחָד מֵאֶלֶף מָצָאתִי וְכוּ'". וּכְמוֹ כֵן מַמָּשׁ הוּא בְּעִנְיַן הִתְקָרְבוּת לַעֲבוֹדַת ה' יִתְבָּרַךְ, כִּי הַכֹּל אֶחָד, כִּי גַּם עִקַּר הַלִּמּוּד בְּחִינַת אֶלֶף נִכְנָסִין לַמִּקְרָא, הַכֹּל הוּא בִּשְׁבִיל עֲבוֹדַת ה', כִּי לֹא הַמִּדְרָשׁ הוּא הָעִקָּר אֶלָּא הַמַּעֲשֶֹה. וְעַל-כֵּן נִקְרָאִים הַמַּתְחִילִים בְּחִינַת מָארֵי מִקְרָא בְּשֵׁם "בֵּיצִים", כִּי הֵם כְּמוֹ בֵּיצִים שֶׁעֲדַיִן לֹא נִתְגַּלָּה בָּהֶם צוּרַת הָעוֹף וּצְרִיכִים שְׁמִירָה גְּדוֹלָה שֶׁלֹּא לְהָרְסָם וְשֶׁלֹּא לְשָׁבְרָם בְּקַל, חַס וְשָׁלוֹם, וְזֶה שֶׁנָּתְנוּ חֲזַ"ל סִימָן הַבֵּיצִים, רֹאשׁוֹ אֶחָד כַּד וְעָגֹל וְרֹאשׁוֹ הַשֵּׁנִי חַד וְעָגֹל, וְאָז אֶפְשָׁר שֶׁהֵם טְהוֹרִים, אֲבָל שְׁנֵי רָאשֶׁיהָ כַּדִּים אוֹ חַדִּים, הֵם בְּוַדַּאי טְמֵאִים. זֶה רֶמֶז שֶׁעִקַּר הַסִּימָן שֶׁל הַמַּתְחִילִים לְהִתְקָרֵב שֶׁהֵם בִּבְחִינַת בֵּיצִים הוּא כְּשֶׁיֵּשׁ לָהֶם עַזּוּת דִּקְדֻשָּׁה הַנִּמְשָׁךְ מִבּוּשָׁה דִּקְדֻשָּׁה, מִבְּחִינַת וּבֹשֶׁת פָּנִים לְגַן עֵדֶן, דְּהַיְנוּ שֶׁהָעַזּוּת שֶׁלּוֹ נִמְשָׁךְ מִבְּחִינַת נַעֲשֶֹה וְנִשְׁמַע וְעִקָּר הוּא בְּחִינַת נִשְׁמַע, בְּחִינַת תְּפִלָּה ((כַּמְבֹאָר שָׁם בְּהַתּוֹרָה הַנַּ"ל, עַיֵּן שָׁם), שֶׁהוּא בְּחִינַת יִרְאָה, בְּחִינַת בֹּשֶׁת. נִמְצָא, שֶׁעַזּוּת דִּקְדֻשָּׁה נִמְשָׁךְ מִבֹּשֶׁת שֶׁהִיא בְּחִינַת נַעֲשֶֹה וְנִשְׁמַע, תּוֹרָה וּתְפִלָּה, עַיֵּן שָׁם:

אות ב

וְזֶה בְּחִינַת רֹאשׁוֹ אֶחָד כַּד וְרֹאשׁוֹ אֶחָד חַד. חַד זֶה בְּחִינַת עַזּוּת שֶׁהוּא עַז וְחַד וְחָרִיף לַעֲמֹד כְּנֶגֶד הָרוֹצִים לְמָנְעוֹ מֵהַקְּדֻשָּׁה בֶּאֱמֶת, אֲבָל מִצַּד הַשֵּׁנִי הוּא כַּד, זֶה בְּחִינַת בּוּשָׁה, בְּחִינַת נַעֲשֶֹה וְנִשְׁמַע, שֶׁהֵם כְּלָלִיּוּת הַתּוֹרָה, שֶׁהֵם בְּחִינַת כַּד סְפָרִין [עֶשְֹרִים וְאַרְבָּעָה סְפָרִים] דְּאוֹרָיְתָא, שֶׁמִּשָּׁם הַבּוּשָׁה דִּקְדֻשָּׁה, בְּחִינַת אַל יָשׁוּב דַּ"ךְ נִכְלָם, שֶׁהוּא בְּחִינַת תְּפִלָּה אֱמוּנָה, בְּחִינַת כַּ"ד אַתְוָן דְּבָרוּךְ שֵׁם כְּבוֹד מַלְכוּתוֹ לְעוֹלָם וָעֶד. ((וְכַמְבֹאָר עִנְיָן זֶה בַּתִּקּוּנִים, עַיֵּן שָׁם). הַיְנוּ שֶׁיֵּשׁ לוֹ עַזּוּת שֶׁהוּא בְּחִינַת חַד, אֲבָל הָעַזּוּת שֶׁלּוֹ הִיא עַזּוּת דִּקְדֻשָּׁה שֶׁנִּמְשָׁךְ מִתּוֹרָה וּתְפִלָּה, שֶׁהוּא בְּחִינַת כַּ"ד, בְּחִינַת כַּ"ד סְפָרִין דְּאוֹרָיְתָא, בְּחִינַת כַּ"ד אַתְוָן דְּבָרוּךְ שֵׁם כְּבוֹד מַלְכוּתוֹ לְעוֹלָם וָעֶד, שֶׁמִּשָּׁם בְּחִינַת בּוּשָׁה דִּקְדֻשָּׁה, בְּחִינַת אַל יָשׁוּב דַּךְ נִכְלָם וְכוּ' כַּנַּ"ל, וְאָז דַּיְקָא אֶפְשָׁר שֶׁהוּא טָהוֹר, כִּי עֲדַיִן הַדָּבָר סָפֵק, כִּי אַף-עַל-פִּי שֶׁרוֹאִין בּוֹ עַזּוּת וּבֹשֶׁת, אֲבָל מִי יוֹדֵעַ אִם הָעַזּוּת וְהַבֹּשֶׁת שְׁנֵיהֶם מֵהַקְּדֻשָּׁה, כִּי יֵשׁ אֶחָד שֶׁיֵּשׁ לוֹ עַזּוּת וּבֹשֶׁת וּשְׁנֵיהֶם לְהֵפֶךְ שֶׁהוּא עַזוּת פָּנִים דְּסִטְרָא אָחֳרָא שֶׁמֵּעֵז פָּנָיו כְּנֶגֶד כְּשֵׁרֵי הַדּוֹר, וּכְנֶגֶד הַשַּׁקְרָנִים יֵשׁ לוֹ בֹּשֶׁת פָּנִים וּמִתְבַּטֵּל כְּנֶגְדָּם. עַל-כֵּן אַף-עַל-פִּי שֶׁרוֹאִין בּוֹ עַזּוּת וּבֹשֶׁת שֶׁהֵם בְּחִינַת רֹאשׁוֹ אֶחָד חַד וְרֹאשׁוֹ אֶחָד כַּד עֲדַיִן צְרִיכִין לֵידַע אִם הוּא מִסִּטְרָא דִּקְדֻשָּׁה, כִּי אוּלַי הוּא מְהַפֵּךְ דִּבְרֵי אֱלֹקִים חַיִּים כַּנַּ"ל, כִּי הַתּוֹרָה יֵשׁ בָּהּ שְׁנֵי כֹּחוֹת, זָכָה, נַעֲשֶֹה לוֹ סַם חַיִּים, לֹא זָכָה וְכוּ', אֲבָל אִם שְׁנֵי רָאשֵׁיהֶם כַּדִּים, אוֹ שְׁנֵי רָאשֵׁיהֶם חַדִּים הֵם בְּוַדַּאי טְמֵאִים, הַיְנוּ כְּשֶׁרוֹאִין אֶחָד שֶׁהוּא בִּבְחִינַת כַּד שֶׁהִיא בְּחִינַת בֹּשֶׁת מִכָּל צְדָדָיו שֶׁאֵין בּוֹ שׁוּם עַזּוּת כְּלָל, זֶה בְּוַדַּאי מִצַּד הַטֻּמְאָה וְאִי אֶפְשָׁר לוֹ לְהִתְקָרֵב אֶל הַקְּדֻשָּׁה, כִּי אִי אֶפְשָׁר לְהִתְקָרֵב אֶל הַתּוֹרָה וְאֶל הַקְּדֻשָּׁה כִּי אִם עַל-יְדֵי עַזּוּת, כְּמוֹ שֶׁאָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה, מִפְּנֵי מַה נִּתְּנָה תּוֹרָה לְיִשְֹרָאֵל? מִפְּנֵי שֶׁהֵם עַזִּין וְכַנַּ"ל. וְכֵן אִם שְׁנֵי רָאשֶׁיהָ חַדִּים, דְּהַיְנוּ שֶׁהוּא רַק מָלֵא עַזּוּת וְאֵין בּוֹ בֹּשֶׁת כְּלָל, הוּא גַּם כֵּן בְּוַדַּאי טָמֵא, כִּי זֶה סִימָן שֶׁהָעַזּוּת שֶׁלּוֹ הִיא עַזּוּת דְּסִטְרָא אָחֳרָא, שֶׁהוּא בְּחִינַת עַז פָּנִים לְגֵיהִנּוֹם, כִּי עִקַּר הַסִּימָנֵי טָהֳרָה הוּא, רֹאשׁוֹ אֶחָד כַּד וְרֹאשׁוֹ אֶחָד חַד, דְּהַיְנוּ שֶׁיֵּשׁ לוֹ בֹּשֶׁת וְעַזּוּת, שֶׁהָעַזּוּת שֶׁלּוֹ נִמְשָׁךְ מִבֹּשֶׁת כַּנַּ"ל. וְגַם לָזֶה צְרִיכִין לֵידַע אִם הוּא מֵעוֹף טָהוֹר, כִּי לִפְעָמִים יֵשׁ לְאֶחָד עַזּוּת וּבֹשֶׁת וּשְׁנֵיהֶם לְהֵפֶךְ כַּנַּ"ל, כִּי בֶּאֱמֶת כָּל הַחַיּוֹת וּבְהֵמוֹת וְעוֹפוֹת וְכָל הַדְּבָרִים שֶׁבָּעוֹלָם כֻּלָּם מְקַבְּלִים חַיּוּתָם רַק מִיִּשְֹרָאֵל הַמְקַיְּמִים אֶת הַתּוֹרָה, כִּי הַכֹּל נִבְרָא וּמִתְקַיֵּם בִּשְׁבִילָם, כְּמוֹ שֶׁנֶּאֱמַר, "בְּרֵאשִׁית בָּרָא", בִּשְׁבִיל יִשְֹרָאֵל וּבִשְׁבִיל הַתּוֹרָה שֶׁנִּקְרָאִים "רֵאשִׁית", ((וְכַמְבֹאָר בְּדִבְרֵי רַבֵּנוּ, זִכְרוֹנוֹ לִבְרָכָה, כַּמָּה פְּעָמִים ). וְכָל הַמִּינִים טְהוֹרִים מְקַבְּלִים חַיּוּת מִצַּד הַקְּדֻשָּׁה וּלְהֵפֶךְ מִינִים טְמֵאִים חַיּוּתָם מֵהַסִּטְרָא אָחֳרָא, עַל-כֵּן אֵלּוּ הַבֵּיצִים שֶׁשְּׁנֵי רָאשֵׁיהֶם כַּדִּים אוֹ חַדִּים זֶה מוֹרֶה שֶׁמְּקַבְּלִים חַיּוּתָם מֵהַסִּטְרָא אָחֳרָא מֵאוֹתָן הָרְחוֹקִים מֵה' יִתְבָּרַךְ שֶׁאֵינָם יְכוֹלִים לְהִתְקָרֵב אֶל הָאֱמֶת, מֵחֲמַת שֶׁיֵּשׁ לָהֶם עַזּוּת יוֹתֵר מִדַּאי, אוֹ בֹּשֶׁת יוֹתֵר מִדַּאי כַּנַּ"ל. אֲבָל רֹאשָׁהּ אֶחָד כַּד וְרֹאשָׁהּ אֶחָד חַד, זֶה סִימָן שֶׁנִּמְשָׁךְ חַיּוּתוֹ מִזֶּה שֶׁיֵּשׁ לוֹ עַזּוּת וּבֹשֶׁת שֶׁהוּא סִימַן טָהֳרָה, אֲבָל עֲדַיִן הוּא סָפֵק וְכוּ' כַּנַּ"ל, עַד שֶׁיִּתְבָּרֵר שֶׁהוּא מִסִּטְרָא דְּטָהֳרָה כַּנַּ"ל:




רָאשֵׁי פְּרָקִים שֶׁלֹּא נִתְבָּאֲרוּ עֲדַיִן:

שְׁחִיטָה הִיא בְּחִינַת עַזּוּת דִּקְדֻשָּׁה, לְהַכְנִיעַ עַזּוּת הַגּוּף דְּסִטְרָא אָחֳרָא בְּחִינַת רוּחַ הַבְּהֵמוֹת, כִּי חֶרֶב שֶׁל שְׁחִיטָה בְּחִינַת גְּבוּרוֹת, בְּחִינַת עַזּוּת, בְּחִינַת קוֹלוֹת, בְּחִינַת רוֹמְמוֹת אֵל בִּגְרוֹנָם וְחֶרֶב פִּיפִיּוֹת. עוֹפוֹת הֵם בְּחִינַת קוֹלוֹת, בְּחִינַת כִּי עוֹף הַשָּׁמַיִם יוֹלִיךְ אֶת הַקּוֹל. וְעַל-כֵּן נִמְשְׁלוּ הַנְּשָׁמוֹת לְעוֹפוֹת, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב נִשְׁמָתִין קַדִּישִׁין דְּמִתְחַדְּשִׁין כַּצִּפֳּרִים וְכוּ'. וּכְמוֹ שֶׁנֶּאֱמַר בַּתִּקּוּנִים לְעִנְיַן קַן צִפּוֹר, שֶׁהוּא בְּחִינַת נִשְׁמָתִין דְּאִתְתַּרְכוּ מְאַתְרַיְהוּ וְכוּ', כִּי עִקַּר הִתְגַּבְּרוּת הַנְּשָׁמָה עַל הַגּוּף הוּא עַל-יְדֵי קוֹלוֹת שֶׁהֵם בְּחִינַת עַזּוּת דִּקְדֻשָּׁה, שֶׁעַל-יְדֵי-זֶה מִתְגַּבְּרִים כְּנֶגֶד עַזּוּת הַגּוּף, וּכְנֶגֶד הָעַזֵּי פָּנִים שֶׁבַּדּוֹר, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב בְּהַתּוֹרָה הַנַּ"ל, עַיֵּן שָׁם:




(ליקוטי הלכות - יורה דעה חלק א - ביצים הלכה ד)

נ נח נחמ נחמן מאומן בירושלים

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה