יום שלישי, 18 במרץ 2014

ליקוטי הלכות - יורה דעה חלק א - הלכות בשר שנתעלם מן העין הלכה ג

בָּשָׂר שֶׁנִּתְעַלֵּם מִן הָעַיִן הלכה ג



עַיֵּן מַאֲמָר הַמַּתְחִיל 'דַּע כְּשֶׁיֵּשׁ מַחֲלֹקֶת' וְכוּ', הַנֶּאֱמַר עַל פָּסוּק, "בְּקָמִים עָלַי מְרֵעִים תִּשְׁמַעְנָה אָזְנַי צַדִּיק כַּתָּמָר יִפְרָח וְכוּ'", עַיֵּן שָׁם כָּל הַמַּאֲמָר עַד סוֹפוֹ ((סִימָן רעז). וְהוּא קָשֶׁה לַהֲבִינוֹ לִכְאוֹרָה, כִּי אֵין מְבֹאָר שָׁם הַחִבּוּר וְהַסְּמִיכוּת שֶׁיֵּשׁ לְשַׁבָּת עִם כָּל הָעִנְיָן הַנֶּאֱמַר שָׁם מֵאֲכִילַת שַׁבָּת שֶׁהוּא תִּקּוּן לְחִלּוּל שַׁבָּת. אֵיךְ הוּא מְקֻשָּׁר לָעִנְיָן הַנֶּאֱמַר שָׁם תְּחִלָּה מֵעִנְיַן הַמַּחֲלֹקֶת דִּקְדֻשָּׁה, שֶׁמְּתַקֵּן מַחֲלֹקֶת דְּסִטְרָא אָחֳרָא, שֶׁהֵם בְּחִינַת הֵיכְלֵי הַתְּמוּרוֹת, עַיֵּן שָׁם הֵיטֵב. כִּי הַדְּבָרִים סְתוּמִים שָׁם, כִּי לֹא בֵּאֵר רַבֵּנוּ זִכְרוֹנוֹ לִבְרָכָה חִבּוּר וְקִשּׁוּר הָעִנְיָנִים הַנַּ"ל אֵיךְ הֵם קְשׁוּרִים זֶה לָזֶה:



אות א



וְהַנִּרְאֶה כִּי מַה שֶּׁכָּתוּב שָׁם; שֶׁאֵין הַדִּין נִמְתָּק אֶלָּא בְּשָׁרְשׁוֹ. וְעַל-כֵּן עִקַּר תִּקּוּן מַחֲלֹקֶת דְּסִטְרָא אָחֳרָא שֶׁהוּא בְּחִינַת הֵיכְלֵי הַתְּמוּרוֹת, הוּא עַל-יְדֵי מַחֲלֹקֶת דִּקְדֻשָּׁה שֶׁהוּא שֹׁרֶשׁ הַמַּחֲלֹקֶת, עַיֵּן שָׁם. בֶּאֱמֶת גַּם הַמַּחֲלֹקֶת דִּקְדֻשָּׁה בְּעַצְמָהּ צָרִיךְ הַמְתָּקָה וְהַכְרָעָה עַל-יְדֵי הַשָּׁלוֹם, כִּי כְּשֶׁיֵּשׁ מַחֲלֹקֶת אֲפִלּוּ דִּקְדֻשָּׁה אֲזַי, אַדְּרַבָּא, הֵם יְכוֹלִים לִנֹּק מִשָּׁם חַס וְשָׁלוֹם, אֲבָל עִקַּר הַתִּקּוּן שֶׁנִּתְּתַּקֵּן מַחֲלֹקֶת דְּסִטְרָא אָחֳרָא עַל-יְדֵי מַחֲלֹקֶת דִּקְדֻשָּׁה שֶׁהוּא שָׁרְשָׁם, הוּא רַק מֵחֲמַת שֶׁמַּחֲלֹקֶת דִּקְדֻשָּׁה אֵינוֹ מַחֲלֹקֶת כְּלָל. וּבֶאֱמֶת הוּא רַק אַהֲבָה וְשָׁלוֹם גָּדוֹל, כִּי מַחֲלֹקֶת דִּקְדֻשָּׁה יֵשׁ לָהּ הַכְרָעָה וְשָׁלוֹם. וְעַל-כֵּן עַל-יְדֵי מַחֲלֹקֶת דִּקְדֻשָּׁה נִמְתָּק מַחֲלֹקֶת דְּסִטְרָא אָחֳרָא, כִּי מַחֲלֹקֶת דִּקְדֻשָּׁה נִכְלֶלֶת בַּשָּׁלוֹם וְנִתְבַּטֵּל כָּל הַמַּחֲלֹקֶת. וְעִקַּר הַשָּׁלוֹם שֶׁל הַמַּחֲלֹקֶת הוּא עַל-יְדֵי שַׁבָּת, בְּחִינַת שַׁבַּת שָׁלוֹם, כִּי הַשַּׁבָּת עוֹשָֹה שָׁלוֹם בֵּין הַמַּחֲלֹקֶת, כִּי הַמַּחֲלֹקֶת דִּקְדֻשָּׁה הוּא בְּחִינַת שִׁשָּׁה סִדְרֵי מִשְׁנָה, בְּחִינַת אָסוּר וּמֻתָּר, טָמֵא וְטָהוֹר, כָּשֵׁר וּפָסוּל, שֶׁהֵם בְּחִינַת שֵׁשֶׁת יְמֵי הַחֹל. וְעִקַּר תִּקּוּן שֵׁשֶׁת יְמֵי הַחֹל הוּא עַל-יְדֵי שַׁבָּת, כִּי שַׁבָּת עוֹשָֹה שָׁלוֹם בֵּין הַמַּחֲלֹקֶת דִּקְדֻשָּׁה שֶׁהוּא בְּחִינַת שִׁשָּׁה סִדְרֵי מִשְׁנָה בְּחִינַת אָסוּר וּמֻתָּר וְכוּ'. וְעַל-יְדֵי-זֶה נִתְתַּקֵּן שֵׁשֶׁת יְמֵי הַחֹל שֶׁמֵּהֶם יוֹנְקִים מַחֲלֹקֶת דְּסִטְרָא אָחֳרָא. נִמְצָא, שֶׁעִקַּר תִּקּוּן הַמַּחֲלֹקֶת דְּסִטְרָא אָחֳרָא שֶׁיּוֹנְקִים מִשֵּׁשֶׁת יְמֵי הַחֹל, שֶׁנִּתְתַּקְּנִים עַל-יְדֵי מַחֲלֹקֶת דִּקְדֻשָּׁה שֶׁהוּא בְּחִינַת שִׁשָּׁה סִדְרֵי מִשְׁנָה, עִקַּר תִּקּוּן זֶה הוּא רַק עַל-יְדֵי שַׁבַּת שָׁלוֹם כַּנַּ"ל. וְעִקַּר כְּבוֹד שַׁבָּת הוּא הָאֲכִילָה ((כַּמְבֹאָר שָׁם בְּדִבְרֵי רַבֵּנוּ, נֵרוֹ יָאִיר). בִּשְׁבִיל זֶה עִקַּר הַקְּדֻשָּׁה, שֶׁצְּרִיכִין לְהַמְשִׁיךְ קְדֻשַּׁת שַׁבָּת עַל שֵׁשֶׁת יְמֵי הַחֹל הָעִקָּר הוּא בְּעִנְיְנֵי אֲכִילָה, כְּמוֹ שֶׁאָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה, עַל שַׁמַּאי הַזָּקֵן שֶׁכָּל יָמָיו הָיָה אוֹכֵל לִכְבוֹד שַׁבָּת, מָצָא בְּהֵמָה נָאָה אוֹמֵר זוֹ לִכְבוֹד שַׁבָּת וְכוּ', כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב, "זָכוֹר אֶת יוֹם הַשַּׁבָּת לְקַדְּשׁוֹ" זָכְרֵהוּ מֵאֶחָד בְּשַׁבָּת וְכוּ', כְּמוֹ שֶׁפֵּרֵשׁ רַשִׁ"י בַּחֻמָּשׁ. נִמְצָא, שֶׁעִקַּר הַקְּדֻשָּׁה שֶׁצְּרִיכִין לְקַדֵּשׁ שֵׁשֶׁת יְמֵי הַחֹל, לְהַמְשִׁיךְ עֲלֵיהֶם קְדֻשַּׁת שַׁבָּת, הוּא בְּעִנְיַן אֲכִילָה, כִּי הָעִקָּר מַה שֶּׁצְּרִיכִין לְשֵׁשֶׁת יְמֵי הַחֹל, הוּא רַק בִּשְׁבִיל לְתַקֵּן מַחֲלֹקֶת דְּסִטְרָא אָחֳרָא בְּחִינַת הֵיכְלֵי הַתְּמוּרוֹת שֶׁנִּתְתַּקְּנִין עַל-יְדֵי קְדֻשַּׁת שַׁבָּת כַּנַּ"ל. וְאִלּוּ הַהֵיכְלֵי הַתְּמוּרוֹת הֵם בְּחִינַת נִיצוֹצוֹת שֶׁנָּפְלוּ עַל-יְדֵי שְׁבִירַת כֵּלִים, שֶׁמִּשָּׁם יְנִיקָתָם כַּיָּדוּעַ, וְאֵלּוּ הַנִּיצוֹצוֹת נָפְלוּ בְּכָל מִינֵי מַאֲכָל. וְעִקַּר כַּוָּנַת הָאֲכִילָה, לְתַקֵּן נִיצוֹצוֹת אֵלּוּ שֶׁנָּפְלוּ עַל-יְדֵי חֵטְא אָדָם הָרִאשׁוֹן שֶׁאָכַל מֵעֵץ הַדַּעַת טוֹב וָרָע, שֶׁהוּא בְּחִינַת מַחֲלֹקֶת, כִּי עַל-יְדֵי חֶטְאוֹ עֵרֵב טוֹב וָרָע, אִסּוּר וְהֶתֵּר וְכוּ'. שֶׁמִּשָּׁם בָּאִים כָּל מִינֵי מַחֲלֹקֶת. וְעַל-כֵּן עִקַּר הַתִּקּוּן עַל-יְדֵי הָאֲכִילָה בִּקְדֻשָּׁה, שֶׁעַל-יְדֵי-זֶה מְתַקְּנִין וּמַעֲלִין נִיצוֹצוֹת הַקְּדֻשָּׁה שֶׁנָּפְלוּ עַל-יְדֵי פְּגַם הָאֲכִילָה שֶׁל אָדָם הָרִאשׁוֹן שֶׁאָכַל מֵעֵץ הַדַּעַת טוֹב וָרָע כַּנַּ"ל. וְעִקַּר הַתִּקּוּן הוּא עַל-יְדֵי שַׁבָּת, שֶׁהוּא בְּחִינַת שָׁלוֹם, שֶׁעַל-יְדֵי-זֶה נִתְתַּקֵּן הַמַּחֲלֹקֶת כַּנַּ"ל, שֶׁעַל-יְדֵי-זֶה נִתְתַּקְּנִין בְּחִינַת הֵיכְלֵי הַתְּמוּרוֹת שֶׁהֵם בְּחִינַת הַנִּיצוֹצוֹת הַנַּ"ל שֶׁנָּפְלוּ לְשָׁם כַּנַּ"ל. כִּי עִקַּר תִּקּוּן חֵטְא אָדָם הָרִאשׁוֹן הוּא עַל-יְדֵי שַׁבָּת, כְּמוֹ שֶׁדָּרְשׁוּ רַבּוֹתֵינוּ זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה; שֶׁשַּׁבָּת אָגִין עָלָיו וְכוּ'. וְעַל-כֵּן צָרִיךְ לְהַמְשִׁיךְ קְדֻשַּׁת שַׁבָּת לְשֵׁשֶׁת יְמֵי הַחֹל עַל-יְדֵי הָאֲכִילָה דַּיְקָא כַּנַּ"ל, כְּדֵי לְתַקֵּן הַנִּיצוֹצוֹת שֶׁנָּפְלוּ בְּהַמַּאֲכָלִים וְנִתְעָרֵב טוֹב וָרָע שֶׁזֶּה בְּחִינַת הֵיכְלֵי הַתְּמוּרוֹת שֶׁנִּתְעָרֵב וְנִתְחַלֵּף טוֹב בְּרַע וְרַע בְּטוֹב, שֶׁזֶּה בְּחִינַת מַחֲלֹקֶת כַּנַּ"ל, לְתַקְּנָם עַל-יְדֵי קְדֻשַּׁת שַׁבַּת שָׁלוֹם שֶׁהוּא מְתַקֵּן הַמַּחֲלֹקֶת כַּנַּ"ל. וְזֶה בְּחִינַת מַה שֶּׁאָמַר רַבֵּנוּ, נֵרוֹ יָאִיר, שֶׁאֲכִילַת שַׁבָּת הוּא תִּקּוּן לְחִלּוּל שַׁבָּת, כִּי חִלּוּל הַשַּׁבָּת הוּא שֶׁמְּעוֹרֵר בְּחִינַת שֵׁשֶׁת יְמֵי הַחֹל בְּשַׁבָּת, עַל-יְדֵי שֶׁעוֹשֶֹה אֵיזֶה מְלָאכָה מִל"ט ((שְׁלֹשִׁים וְתֵשַׁע) מְלָאכוֹת, שֶׁהֵם בְּחִינַת שֵׁשֶׁת יְמֵי הַחֹל, בְּשַׁבָּת. נִמְצָא, שֶׁפְּגַם חִלּוּל שַׁבָּת הוּא שֶׁמְּעוֹרֵר בְּחִינַת מַחֲלֹקֶת, בְּחִינַת שֵׁשֶׁת יְמֵי הַחֹל בְּשַׁבָּת. עַל-כֵּן הַתִּקּוּן הוּא עַל-יְדֵי אֲכִילַת שַׁבָּת, כִּי עַל-יְדֵי אֲכִילַת שַׁבָּת, עַל-יְדֵי-זֶה מְתַקְּנִין בְּחִינַת הֵיכְלֵי הַתְּמוּרוֹת, בְּחִינַת מַחֲלֹקֶת, כִּי אֲכִילַת שַׁבָּת מַעֲלֶה וּמְתַקֵּן כָּל הָאֲכִילוֹת שֶׁל כָּל שֵׁשֶׁת יְמֵי הַחֹל שֶׁאוֹכְלִין לִכְבוֹד שַׁבָּת, שֶׁעַל-יְדֵי-זֶה מְתַקְּנִין וּמַעֲלִין הַנִּיצוֹצוֹת מֵהֵיכְלֵי הַתְּמוּרוֹת כַּנַּ"ל. נִמְצָא, שֶׁאֲכִילַת שַׁבָּת מְתַקֵּן שֵׁשֶׁת יְמֵי הַחֹל. עַל-כֵּן הוּא תִּקּוּן לְחִלּוּל שַׁבָּת שֶׁהוּא בְּחִינַת פְּגַם שֵׁשֶׁת יְמֵי הַחֹל, שֶׁמְּעוֹרֵר בְּשַׁבָּת חַס וְשָׁלוֹם, עַל-יְדֵי אֵיזֶה מְלָאכָה מִל"ט מְלָאכוֹת שֶׁהֵם בְּחִינַת שֵׁשֶׁת יְמֵי הַחֹל כַּנַּ"ל. נִמְצָא, שֶׁמְּקֻשָּׁר הֵיטֵב עִנְיַן אֲכִילַת שַׁבָּת, שֶׁמְּכַפֵּר עַל חִלּוּל שַׁבָּת, שֶׁכָּתַב רַבֵּנוּ שָׁם לָעִנְיָן הַנֶּאֱמַר מִתְּחִלָּה עַל פָּסוּק "בְּקָמִים עָלַי מְרֵעִים תִּשְׁמַעְנָה אָזְנָי", שֶׁמַּחֲלֹקֶת דִּקְדֻשָּׁה מְתַקֵּן מַחֲלֹקֶת דְּסִטְרָא אָחֳרָא בְּחִינַת הֵיכְלֵי הַתְּמוּרוֹת וְכוּ', עַיֵּן שָׁם, כִּי כֻּלּוֹ חַד, כִּי גַּם תִּקּוּן זֶה עִקָּרוֹ עַל-יְדֵי שַׁבַּת שָׁלוֹם כַּנַּ"ל:



אות ב



וְזֶה עִנְיַן בָּשָֹר שֶׁנִּתְעַלֵּם מִן הָעַיִן, כִּי בָּשָֹר שֶׁנִּתְעַלֵּם מִן הָעַיִן וְאָז חַיְשִׁינָן שֶׁנִּתְחַלֵּף וְנִימַר הַהֶתֵּר בְּאִסּוּר, וְעַל-כֵּן אָסוּר לְאָכְלוֹ, הַיְנוּ שֶׁיֵּשׁ לָנוּ חֲשָׁשׁ שֶׁשָּׁלְטוּ בּוֹ, חַס וְשָׁלוֹם, בְּחִינַת הֵיכְלֵי הַתְּמוּרוֹת, שֶׁהֵם חֲשׁוּדִים לְהַחֲלִיף וּלְהָמִיר הֶתֵּר בְּאִסּוּר, טוֹב בְּרַע וְכוּ', כִּי מֵחֲמַת שֶׁעִקַּר תִּקּוּן בָּשָֹר זֶה הַכָּשֵׁר הוּא; שֶׁאָנוּ מוֹצִיאִין אוֹתוֹ מֵהֵיכְלֵי הַתְּמוּרוֹת, עַל-יְדֵי הַתִּקּוּנִים שֶׁאָנוּ עוֹשִֹין, דְּהַיְנוּ שְׁחִיטָה וְכַיּוֹצֵא, כִּי הַכֹּל הוּא כְּדֵי לְתַקֵּן וּלְהַעֲלוֹת הַנִּיצוֹצוֹת שֶׁנָּפְלוּ בְּזֶה הַחַי, לְהוֹצִיאָם מֵהֵיכְלֵי הַתְּמוּרוֹת, כִּי זֶהוּ כַּוָּנַת כָּל הַמִּצְווֹת וְהַתִּקּוּנִים שֶׁעוֹשִֹין הַכֹּל כְּדֵי לְבָרֵר וּלְהַעֲלוֹת הַנִּיצוֹצוֹת מֵהֵיכְלֵי הַתְּמוּרוֹת. וּבִשְׁבִיל זֶה סַכִּין הַשְּׁחִיטָה נִקְרָא "חֲלִיף" לְשׁוֹן חִלּוּף, כִּי עַל-יְדֵי הַשְּׁחִיטָה מַעֲלִין וּמוֹצִיאִין הַנֶּפֶשׁ הַחַי מִן הַחִלּוּף וְהַתְּמוּרָה שֶׁהָיָה עַד הֵנָּה בְּהֵיכְלֵי הַתְּמוּרוֹת עַד שֶׁנֶּחֱלָף וְנִמַר אָדָם בִּבְהֵמָה, כִּי זֶה הַנֶּפֶשׁ הַמְגֻלְגָּל הוּא בְּחִינַת אָדָם. וְנִתְגַּלְגֵּל וְנֶחֱלָף בִּבְהֵמָה עַל-יְדֵי שֶׁשָּׁלְטוּ בּוֹ הֵיכְלֵי הַתְּמוּרוֹת. וְעַל-יְדֵי הַשְּׁחִיטָה מוֹצִיאִין הַנֶּפֶשׁ מִשָּׁם וְחוֹזֵר לְמַעֲלָתוֹ לִבְחִינַת אָדָם. וְעַל-כֵּן נִקְרָא הַסַּכִּין "חֲלִיף", כִּי הוּא חוֹזֵר וּמַחֲלִיף וּמְתַקֵּן וּמַעֲלֶה מִבְּהֵמָה לְאָדָם כַּנַּ"ל. וַאֲזַי הֻכְשַׁר הַבָּשָֹר בַּאֲכִילָה עַל-יְדֵי שֶׁנִּתְתַּקֵּן וְיָצָא מֵהֵיכְלֵי הַתְּמוּרוֹת, וּמֵחֲמַת שֶׁזֶּה הַבָּשָֹר הָיָה כָּבוּשׁ תְּחִלָּה בְּהֵיכְלֵי הַתְּמוּרוֹת, עַל-כֵּן תֵּכֶף כְּשֶׁנִּתְעַלֵּם מִן הָעַיִן, אָנוּ חוֹשְׁשִׁין פֶּן שָׁלְטוּ בּוֹ הֵיכְלֵי הַתְּמוּרוֹת, עַל-כֵּן וְנִתְחַלֵּף הַהֶתֵּר בְּאִסּוּר, עַל-כֵּן הוּא אָסוּר בַּאֲכִילָה:



אות ג





וְזֶה שֶׁנִּקְרָא "בָּשָֹר שֶׁנִּתְעַלֵּם מִן הָעַיִן", כִּי הַתּוֹרָה הַקְּדוֹשָׁה הִיא בְּחִינַת טנת"א ((טְעָמִים, נְקֻדּוֹת, תֵּבוֹת, אוֹתִיּוֹת), תְּלַת גְּוָנִין דְּעֵינָא וּבַת עַיִן, כִּי כָּל מִצְווֹת הַתּוֹרָה הֵם בְּחִינַת תִּקּוּן הָעֵינַיִם, כִּי עִקַּר הַשְּׁבִירָה הָיְתָה בְּאוֹר הָעֵינַיִם ((כַּמּוּבָא בְּעֵץ חַיִּים). וְעַל-כֵּן עִקַּר הַתִּקּוּן עַל-יְדֵי הַתּוֹרָה שֶׁהִיא בְּחִינַת תְּלַת גְּוָנִין דְּעֵינָא וּבַת עַיִן, כִּי זֶה יָדוּעַ שֶׁכָּל מִצְווֹת הַתּוֹרָה הֵם לְתַקֵּן וּלְהַעֲלוֹת הַנִּיצוֹצוֹת שֶׁנָּפְלוּ בִּשְׁבִירַת כֵּלִים עַל-יְדֵי אוֹר הָעֵינַיִם. וְעִקַּר הַתִּקּוּן הוּא עַל-יְדֵי בְּחִינַת עֵינָא חַד דְּרַחֲמֵי, שֶׁהוּא בְּחִינַת מֶצַח הָרָצוֹן, שֶׁהוּא בְּחִינַת אוֹרָיְתָא דְּעַתִּיקָא סְתִימָאָה, שֶׁיִּתְגַּלֶּה לֶעָתִיד, שֶׁהוּא שֹׁרֶשׁ הַתּוֹרָה שֶׁל עַכְשָׁיו. וְעַל-כֵּן עַל-יְדֵי מִצְווֹת הַתּוֹרָה הַקְּדוֹשָׁה שֶׁהוּא בְּחִינַת תְּלַת גְּוָנִין דְּעֵינָא וּבַת עַיִן, עַל-יְדֵי-זֶה מַמְשִׁיכִין בְּחִינַת עֵינָא חַד דְּרַחֲמֵי, שֶׁהוּא בְּחִינַת מֶצַח הָרָצוֹן, שֶׁהוּא תִּקּוּן שֶׁל שְׁבִירַת כֵּלִים. כִּי עִקַּר הַתִּקּוּן עַל-יְדֵי מֶצַח הָרָצוֹן שֶׁהוּא בְּחִינַת עֵינָא חַד דְּרַחֲמֵי כַּמּוּבָא. וְעַל-כֵּן שַׁבָּת הוּא שָׁקוּל כְּנֶגֶד כָּל הַתּוֹרָה כֻּלָּהּ, כִּי שַׁבָּת הוּא, שִׁי"ן, בַּת. שִׁי"ן, תְּלַת גְּוָנִין דְּעֵינָא, בַּת עַיִן. וְעַל-כֵּן הוּא בְּחִינַת כְּלָלִיּוּת הַתּוֹרָה כַּנַּ"ל. גַּם צִיצִית שָׁקוּל כְּנֶגֶד כָּל הַתּוֹרָה, כִּי גַּם צִיצִית הוּא בְּחִינַת עֵינַיִם בְּחִינַת מֵצִיץ מִן הַחֲרַכִּים, כְּמוֹ שֶׁפֵּרֵשׁ רַבֵּנוּ, נֵרוֹ יָאִיר, ((סִימָן ז). וְעַל-כֵּן נֶאֱמַר בְּצִיצִית, "וּרְאִיתֶם אוֹתוֹ וְכוּ', וְלֹא תָתוּרוּ וְכוּ' וְאַחֲרֵי עֵינֵיכֶם וְכוּ'", כִּי צִיצִית הוּא תִּקּוּן הָעֵינַיִם שֶׁזֶּהוּ בְּחִינַת כְּלָלִיּוּת הַתּוֹרָה כַּנַּ"ל. וְזֶה שֶׁנִּסְמְכָה פָּרָשַׁת צִיצִית לְפָרָשַׁת מְקוֹשֵׁשׁ, כְּמוֹ שֶׁפֵּרֵשׁ רַשִׁ"י שָׁם. וְזֶה שֶׁנִּסְמַךְ מַחֲלֹקֶת קֹרַח לְפָרָשַׁת צִיצִית, וְאָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה; כִּי קֹרַח הִלְבִּישָׁן טַלִּיתוֹת שֶׁכֻּלָּן תְּכֵלֶת. וְעַל-יְדֵי-זֶה חָלַק עַל מֹשֶׁה עָלָיו הַשָּׁלוֹם, עַיֵּן שָׁם. כִּי עִקַּר אֲחִיזַת מַחֲלֹקֶת קֹרַח שֶׁהוּא מַחֲלֹקֶת דְּסִטְרָא אָחֳרָא, שֶׁהוּא בְּחִינַת הֵיכְלֵי הַתְּמוּרוֹת, הוּא עַל-יְדֵי פְּגַם צִיצִית, דְהַיְנוּ פְּגַם הָעֵינַיִם, כִּי מִפְּגַם הָעֵינַיִם, מִשָּׁם נֶאֱחֶזֶת מַחֲלֹקֶת דְּסִטְרָא אָחֳרָא שֶׁהִיא בְּחִינַת הֵיכְלֵי הַתְּמוּרוֹת שֶׁבָּאִים מִשְּׁבִירַת כֵּלִים שֶׁהָיָה עַל-יְדֵי פְּגַם אוֹר הָעֵינַיִם כַּנַּ"ל. וְעַל-כֵּן קֹרַח פָּגַם תְּחִלָּה בַּצִּיצִית, שֶׁהוּא תִּקּוּן הַשְּׁבִירָה, תִּקּוּן הַמַּחֲלֹקֶת כַּנַּ"ל. וְעַל-יְדֵי-זֶה הָיָה לוֹ כֹּחַ לְעוֹרֵר מַחֲלֹקֶת דְּסִטְרָא אָחֳרָא שֶׁהוּא בְּחִינַת מַחֲלֹקֶת קֹרַח כַּנַּ"ל: וְזֶה שֶׁמְּבֹאָר לְמַעְלָה, שֶׁשַּׁבָּת הוּא תִּקּוּן הֵיכְלֵי הַתְּמוּרוֹת שֶׁהֵם בְּחִינַת מַחֲלֹקֶת דְּסִטְרָא אָחֳרָא, כִּי שַׁבָּת הוּא בְּחִינַת עֵינָא חַד דְּרַחֲמֵי, כִּי אָז בְּשַׁבָּת מִתְגַּלֶּה בְּחִינַת מֶצַח הָרָצוֹן, בְּחִינַת עֵינָא חַד דְּרַחֲמֵי. וְעִקַּר הַהִתְגַּלּוּת בִּזְמַן הַמִּנְחָה שֶׁל שַׁבָּת. וְעַל-כֵּן הִזְהִירוּ רַבּוֹתֵינוּ זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה בְּיוֹתֵר עַל אֲכִילַת סְעֻדָּה שְׁלִישִׁית. כִּי אָז הוּא עִקַּר הַתִּקּוּן שֶׁל כָּל הַנִּיצוֹצוֹת עַל-יְדֵי מֶצַח הָרָצוֹן, בְּחִינַת עֵינָא חַד דְּרַחֲמֵי שֶׁמִּתְגַּלֶּה אָז, שֶׁהוּא תִּקּוּן כָּל הַנִּיצוֹצוֹת הַנְּפוּלִין כַּנַּ"ל: נִמְצָא, שֶׁעִקַּר תִּקּוּן כָּל הַמַּאֲכָלִים, הוּא עַל-יְדֵי מִצְוַת הַתּוֹרָה, שֶׁעַל יָדָם נִמְשָׁךְ וְנִתְגַּלֶּה בְּחִינַת עֵינָא חַד דְּרַחֲמֵי, בְּחִינַת שַׁבָּת, שֶׁעַל-יְדֵי-זֶה נִתְתַּקֵּן הַכֹּל. וְעַל-כֵּן זֶה הַבָּשָֹר שֶׁלֹּא שְׁמָרוּהוּ מִבְּחִינַת הֵיכְלֵי הַתְּמוּרוֹת, עַד שֶׁיֵּשׁ חֲשָׁשׁ שֶׁנֶּחֱלַף וְנִימַר, שֶׁזֶּה בְּחִינַת שֶׁשָּׁלְטוּ בּוֹ הֵיכְלֵי הַתְּמוּרוֹת כַּנַּ"ל. עַל-כֵּן הוּא נִקְרָא, "בָּשָֹר שֶׁנִּתְעַלֵּם מִן הָעַיִן", 'מִן הָעַיִן' דַּיְקָא, כִּי נִתְעַלֵּם מִבְּחִינַת עֵינָא חַד דְּרַחֲמֵי שֶׁהוּא הַתִּקּוּן כַּנַּ"ל, כִּי כְּשֶׁשּׁוֹמְרִין אוֹתוֹ עַל-פִּי מִצְוַת הַתּוֹרָה, עַל-יְדֵי-זֶה נִמְשָׁךְ בְּחִינַת עֵינָא חַד דְּרַחֲמֵי וּמְתַקֵּן כָּל הַנִּיצוֹצוֹת שֶׁנָּפְלוּ בָּזֶה הַבָּשָֹר. וְעַכְשָׁיו כְּשֶׁלֹּא שְׁמָרוּהוּ הוּא בְּחִינַת שֶׁנִּתְעַלֵּם מִן הָעַיִן מֵעֵינָא עִלָּאָה שֶׁלֹּא נִתְתַּקֵּן עַל יָדוֹ, כִּי שָׁלְטוּ בּוֹ הֵיכְלֵי הַתְּמוּרוֹת עַל-יְדֵי שֶׁלֹּא נִשְׁמַר וְלֹא שָֹמוּ עָלָיו עַיִן, כִּי צְרִיכִין לְשָׁמְרוֹ וְלָשׂוּם עָלָיו עַיִן עַל-פִּי מִצְוַת הַתּוֹרָה. וְעַל-יְדֵי-זֶה מַמְשִׁיכִין בְּחִינַת עֵינָא חַד דְּרַחֲמֵי, שֶׁהוּא מְתַקֵּן הַכֹּל כַּנַּ"ל, בָּרוּךְ ה' לְעוֹלָם, אָמֵן וְאָמֵן. וְה' הַטּוֹב יְכַפֵּר:




(ליקוטי הלכות - יורה דעה חלק א - הלכות בשר שנתעלם מן העין הלכה ג)
נ נח נחמ נחמן מאומן בירושלים

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה