יום שלישי, 18 במרץ 2014

ליקוטי הלכות - יורה דעה חלק א - הלכות שחיטה הלכה א

שְׁחִיטָה הלכה א



עַל-פִּי הַמַּאֲמָר "וַיֹּאמֶר ה' אֶל מֹשֶׁה קְרָא אֶל יְהוֹשֻעַ" וְכוּ', עַיֵּן שָׁם ((סִימָן ו): וְהַכְּלָל, כִּי עִקַּר הַתְּשׁוּבָה, כְּשֶׁיִּשְׁמַע בִּזְיוֹנוֹ יִדֹּם וְיִשְׁתֹּק, כִּי קֹדֶם הַתְּשׁוּבָה הוּא בִּבְחִינַת אֲחוֹרֵי פְּנֵי אֶהְיֶ"ה בְּגִימַטְרִיָּא דָּ"ם. עַל-כֵּן צָרִיךְ לִסְבֹּל חֲרָפוֹת וּבִזְיוֹנוֹת וּשְׁפִיכוּת דָּמִים. וְהַתִּקּוּן לָזֶה, שֶׁיַּהֲפֹךְ דָּם לְדֹם, וְאָז יְקֻיַּם, "דֹּם לַה' וְהִתְחוֹלֵל לוֹ וְהוּא יַפִּיל לְךָ חֲלָלִים חֲלָלִים", הַיְנוּ שֶׁנִּכְנָע הַדָּם שֶׁבֶּחָלָל הַשְּמָאלִי וְכוּ', וּכְשֶׁרוֹצֶה לֵילֵךְ בְּדַרְכֵי הַתְּשׁוּבָה; צָרִיךְ לִהְיוֹת בָּקִי בַּהֲלָכָה, בָּקִי בְּרָצוֹא, בָּקִי בְּשׁוֹב בְּחִינַת עָיֵל וְנָפִיק, בְּחִינַת אִם אֶסַּק שָׁמַיִם וְכוּ' וְאַצִּיעָה שְׁאוֹל וְכוּ'. וְעַל-יְדֵי הַדְּמִימָה וְהַשְּׁתִיקָה נַעֲשֶֹה בְּחִינַת חִירִיק, בְּחִינַת וְהָאָרֶץ הֲדֹם רַגְלָי, דָּא חִירִיק וְכוּ'. וְנַעֲשֶֹה בְּחִינַת אָדָם וְכוּ'. וְזֶה בְּחִינַת מֹשֶׁה וִיהוֹשֻעַ וְכוּ' ((עַיֵּן שָׁם הֵיטֵב):



אות א



וְהִנֵּה הַשְּׁחִיטָה הִיא לְהַעֲלוֹת נֶפֶשׁ הַחַי הַמְגֻלְגָּל, כַּיָּדוּעַ, וְהִיא בִּבְחִינַת תְּשׁוּבָה, שֶׁצָּרִיךְ לְהָשִׁיב וּלְהַחֲזִיר הַנֶּפֶשׁ לְשָׁרְשָׁהּ, כִּי עִקַּר הַתְּשׁוּבָה הִיא הַשְּׁתִיקָה, לִדֹּם וְלִשְׁתֹּק לְהַמְחָרְפוֹ וְהַמְבַזֵּהוּ כַּנַּ"ל. וְהָעִנְיָן, כִּי מִי יוֹדֵעַ רוּחַ בְּנֵי הָאָדָם, הָעוֹלָה הִיא לְמַעְלָה, וְרוּחַ הַבְּהֵמָה, הַיּוֹרֶדֶת הִיא לְמַטָּה, לָאָרֶץ. וּכְשֶׁאָדָם עוֹבֵר עֲבֵרָה, חַס וְשָׁלוֹם, אֲזַי יוֹרֵד, חַס וְשָׁלוֹם, מִבְּחִינַת רוּחַ הָאָדָם לִבְחִינַת רוּחַ הַבְּהֵמָה. וְהַהֶפְרֵשׁ שֶׁבֵּין אָדָם לִבְהֵמָה הוּא הַדִּבּוּר, כִּי גֶּדֶר הָאָדָם הוּא מְדַבֵּר. ((עַיֵּן בְּתַרְגּוּם בְּרֵאשִׁית ב, ז) נִמְצָא, כְּשֶׁאָדָם חוֹטֵא חַס וְשָׁלוֹם, שֶׁאֲזַי הוּא יוֹרֵד לִבְחִינַת רוּחַ הַבְּהֵמָה חַס וְשָׁלוֹם, אֲזַי הוּא בִּבְחִינַת הֶעְדֵּר הַדִּבּוּר כְּמוֹ בְּהֵמָה. וְעַל-כֵּן עָנְשׁוֹ וְתִקּוּנוֹ הוּא עַל-יְדֵי-זֶה בְּעַצְמוֹ, הַיְנוּ עַל-יְדֵי דְּמִימָה וּשְׁתִיקָה, שֶׁצָּרִיךְ לִסְבֹּל צַעַר הַשְּׁתִיקָה וְהַדְּמִימָה, כִּי בַּמֶּה שֶׁפָּגַם יְתַקֵּן, כִּי הוּא פָּגַם בָּזֶה, כִּי עַל-יְדֵי חַטָּאוֹתָיו יָרַד לִבְהֵמִיּוּת שֶׁהוּא הֶעְדֵּר הַדִּבּוּר, עַל-כֵּן צָרִיךְ לְקַבֵּל עָנְשׁוֹ; לִסְבֹּל צַעַר הַשְּׁתִיקָה. וְעַל-יְדֵי-זֶה יְתֻקַּן וְיִצְטָרֵף וִיתַקֵּן מַה שֶּׁפָּגַם. וַאֲזַי כְּשֶׁנִּתְתַּקֵּן עַל-יְדֵי שֶׁמְּקַיֵּם דֹּם לַה' ((תְּהִלִּים לז, ז) כַּנַּ"ל, אֲזַי נַעֲשֶֹה מִזֶּה בְּחִינַת אָדָם כַּנַּ"ל, וַאֲזַי חוֹזֵר לְמַעֲלָתוֹ לִבְחִינַת אָדָם. וְזֶהוּ תִּקּוּנוֹ, כִּי חוֹזֵר וְעוֹלֶה מִבְּחִינַת בְּהֵמָה לִבְחִינַת אָדָם: וְזֶהוּ בְּחִינַת הַשְּׁחִיטָה, כִּי הַנֶּפֶשׁ שֶׁלֹּא זָכָה לַעֲשׂוֹת תְּשׁוּבָה בַּחַיִּים, עַד שֶׁהֻכְרַח לְהִתְגַּלְגֵּל בִּבְהֵמָה מַמָּשׁ עַל-יְדֵי שֶׁהִמְשִׁיךְ עָלָיו רוּחַ הַבְּהֵמָה עַל-יְדֵי חַטָּאוֹתָיו כַּנַּ"ל. וַאֲזַי אוֹי לְאוֹתָהּ בּוּשָׁה, אוֹי לְאוֹתָהּ כְּלִמָּה ((ע' ב"ב דַּף עה) כְּשֶׁנֶּפֶשׁ הָאָדָם הִיא מְגֻלְגֶּלֶת בִּבְהֵמָה, חַס וְשָׁלוֹם, רַחֲמָנָא לִצְלָן, רַחֲמָנָא לִצְלָן, וַאֲזַי תִּקּוּנוֹ הוּא עַל-יְדֵי הַשְּׁחִיטָה, כִּי שְׁפִיכוּת דָּמִים שֶׁל הַשְּׁחִיטָה זֶה בְּחִינַת שְׁפִיכוּת דָּמִים הַנַּ"ל. וַאֲזַי בְּוַדַּאי הַנֶּפֶשׁ הִיא בִּבְחִינַת דְּמִימָה וּשְׁתִיקָה כַּשֶּה לַטֶּבַח יוּבָל וְגוֹ' ((יְשַׁעְיָה נג) וְעַל-יְדֵי הַסַּכִּין שֶׁל שְׁחִיטָה הוּא מַעֲלֶה אֶת הַנֶּפֶשׁ לִבְחִינַת נְקֻדָּה הַתַּחְתּוֹנָה, שֶׁהִיא בְּחִינַת חִירִיק, בְּחִינַת וְהָאָרֶץ הֲדֹם רַגְלָי. ((יְשַׁעְיָה סו, א) שֶׁזֶּה נַעֲשֶֹה עַל-יְדֵי בְּחִינַת דֹּם לַה' וְהִתְחוֹלֵל לוֹ, ((תְּהִלִּים שָׁם) כִּי הַחַלִּיף הוּא בְּחִינַת חֶרֶב לַה' ((יְשַׁעְיָה לד, ו), בְּחִינַת חֶרֶב נוֹקֶמֶת וְכוּ', בְּחִינַת מַלְכוּת שֶׁהִיא בְּחִינַת נְקֻדָּה הַתַּחְתּוֹנָה, בְּחִינַת יְהוֹשֻעַ, בְּחִינַת וְתַּחַת רַגְלָיו כְּמַעֲשֵֹה לִבְנַת הַסַּפִּיר ((שְׁמוֹת כד, י), בְּחִינַת לְבָנָה, כִּי כָּל זֶה הִיא בְּחִינַת מַלְכוּת, שֶׁהוּא בְּחִינַת הַסַּכִּין שֶׁל שְׁחִיטָה כַּיָּדוּעַ, וַאֲזַי כְּשֶׁחוֹזֵר וְעוֹלָה הַנֶּפֶשׁ זֶה בְּחִינַת תְּשׁוּבָה כַּנַּ"ל. וְעַל-יְדֵי הַתְּשׁוּבָה נַעֲשֶֹה נְקֻדָּה עֶלְיוֹנָה וְכוּ'. ((כַּמְבֹאָר שָׁם, עַיֵּן שָׁם). וַאֲזַי נַעֲשֶֹה אָדָם וְחוֹזֵר הַנֶּפֶשׁ וְעוֹלָה מִבְּחִינַת בְּהֵמָה לִבְחִינַת אָדָם וְזֶהוּ תִּקּוּנָהּ כַּנַּ"ל. וְזֶה בְּחִינַת בִּרְכַּת הַשְּׁחִיטָה, כִּי עַתָּה חוֹזֶרֶת הַנֶּפֶשׁ לִבְחִינַת אָדָם, שֶׁהוּא בְּחִינַת דִּבּוּר כַּנַּ"ל:



אות ב



וְזֶה בְּחִינַת יְצִיאַת מִצְרַיִם, כִּי אָז הָיָה הַדִּבּוּר בַּגָּלוּת כַּיָּדוּעַ, כִּי אָז יָרַד בְּחִינַת הַדִּבּוּר לְמֵצַר הַגָּרוֹן. וְעִקַּר הַגְּאֻלָּה הָיָה עַל-יְדֵי בְּחִינַת שֵׁם אֶהְיֶ"ה כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב, "אֶהְיֶ"ה שְׁלָחַנִי אֲלֵיכֶם". נִמְצָא, שֶׁבְּמִצְרַיִם הָיָה בְּחִינַת אֲחוֹרֵי פְּנֵי "אֶהְיֶ"ה" בְּגִימַטְרִיָּא דָּם, ((עַיֵּן בְּשַׁעַר הַכַּוָּנוֹת ((בִּדְרוּשׁ א דְּפֶסַח); עֵץ חַיִּים ((שַׁעַר טז, פג). כְּמוֹ שֶׁנֶּאֱמַר, "וָאֶעֱבֹר עָלַיִךְ וָאֶרְאֵךְ מִתְבּוֹסֶסֶת בְּדָמַיִךְ". וּכְשֶׁיָּצְאוּ מִמִּצְרַיִם נִתְגַּלָּה שֵׁם אֶהְיֶ"ה וְנִתְתַּקְּנוּ הַדָּמִים, וַאֲזַי עָלָה הַדִּבּוּר מִמֵּצַר הַגָּרוֹן, וַאֲזַי נַעֲשׂוּ בִּבְחִינַת אָדָם, וְעַל-כֵּן הַשְּׁחִיטָה הִיא בְּמֵצַר הַגָּרוֹן לְהַעֲלוֹת הַנֶּפֶשׁ מִשָּׁם, כִּי לְשָׁם יָרְדָה מִקֹּדֶם וְעַתָּה מַעֲלִין אוֹתָהּ מִשָּׁם, מִמֵּצַר הַגָּרוֹן כַּנַּ"ל. וְזֶה בְּחִינַת שְׁהִיָּה, שֶׁאֲסוּרָה בִּשְׁחִיטָה, זֶה בְּחִינַת כִּי גֹּרְשׁוּ מִמִּצְרַיִם וְלֹא יָכְלוּ לְהִתְמַהְמֵהַּ וְכוּ', כִּי כְּשֶׁיָּצְאוּ מִמִּצְרַיִם לֹא הָיוּ יְכוֹלִין לִשְׁהוֹת וּלְהִתְמַהְמֵהַּ עוֹד שָׁם כְּלָל, שֶׁלֹּא תִּתְגַּבֵּר הַסִּטְרָא אָחֳרָא, חַס וְשָׁלוֹם, כְּמוֹ כֵן כְּשֶׁמּוֹצִיאִין הַנֶּפֶשׁ דִּקְדֻשָּׁה מִן הַבְּהֵמָה עַל-יְדֵי הַשְּׁחִיטָה, שֶׁזֶּה בְּחִינַת יְצִיאַת מִצְרַיִם מַמָּשׁ, אֲסוּרִין לִשְׁהוֹת וּלְהִתְמַהְמֵהַּ כְּלָל, שֶׁלֹּא תִּתְגַּבֵּר בְּתוֹךְ כָּךְ הַסִּטְרָא אָחֳרָא, חַס וְשָׁלוֹם:



אות ג



גַּם דְּרָסָה אֲסוּרָה ((חֻלִּין ל, ד. יוֹרֶה דֵּעָה סִימָן כד, ס"א) וְצָרִיךְ לִשְׁחֹט בְּהוֹלָכָה וְהוֹבָאָה, ((שָׁם בְּיוֹרֶה דֵּעָה ס"ב) כִּי אַף-עַל-פִּי שֶׁאֲסוּרִין לִשְׁהוֹת וּלְהִתְמַהְמֵהַּ, אַף-עַל-פִּי-כֵן אָסוּר לִדְחֹק אֶת הַשָּׁעָה וְאִי אֶפְשָׁר לְהוֹצִיא בְּחָזְקָה בְּפַעַם אַחַת אֶת הַנֶּפֶשׁ, רַק צָרִיךְ לֵילֵךְ וְלַעֲבֹר דֶּרֶךְ מֵצַר הַגָּרוֹן לְהַעֲלוֹת מִשָּׁם כָּל נִיצוֹצֵי הַנֶּפֶשׁ, כִּי זֶה בְּחִינַת תְּשׁוּבָה כַּנַּ"ל. וּכְשֶׁרוֹצִין לַעֲשׂוֹת תְּשׁוּבָה צָרִיךְ לִהְיוֹת בָּקִי בַּהֲלָכָה, בָּקִי בְּרָצוֹא, בָּקִי בְּשוֹב, בְּחִינַת עָיֵל וְנָפִיק, הַיְנוּ שֶׁמִּי שֶׁרוֹצֶה לַעֲשׂוֹת תְּשׁוּבָה אִי אֶפְשָׁר לוֹ לְהִתְקָרֵב פִּתְאֹם אֶל הַקְּדֻשָּׁה, עַד שֶׁיַּעֲבֹר וְיֵלֵךְ בְּכָל הַמְּקוֹמוֹת שֶׁהָיָה תְּחִלָּה וְיִצְטָרֵף וְיִתְלַבֵּן שָׁם ((יוֹמָא פו. רַמְבַּ"ם הִלְכוֹת תְּשׁוּבָה פֶּרֶק ב, הֲלָכָה א), כְּדֵי שֶׁיַּעֲלֶה מִשָּׁם כָּל הַנִּיצוֹצוֹת שֶׁנָּפְלוּ עַל יָדוֹ. וְזֶהוּ בְּחִינַת עָיֵל וְנָפִיק וְכוּ' כַּנַּ"ל: וְזֶהוּ בְּחִינַת שֶׁצְּרִיכָה הַשְּׁחִיטָה לִהְיוֹת בְּהוֹלָכָה וְהוֹבָאָה, זֶה בְּחִינַת רָצוֹא וָשׁוֹב ((יְחֶזְקֵאל א, יד), כִּי אָסוּר לִשְׁחֹט בִּדְרָסָה, דְּהַיְנוּ לַחֲתֹךְ אֶת הָרֹאשׁ בְּבַת אַחַת עַל-יְדֵי דְּרָסָה, כִּי אִי אֶפְשָׁר לִדְחֹק אֶת הַשָּׁעָה, לְהוֹצִיא אֶת הַנֶּפֶשׁ בְּבַת אַחַת כַּנַּ"ל, רַק צְרִיכִין לַעֲבֹר דֶּרֶךְ מֵצַר הַגָּרוֹן בְּהוֹלָכָה וְהוֹבָאָה בִּבְחִינַת רָצוֹא וָשׁוֹב כְּדֵי לְהַעֲלוֹת מִשָּׁם כָּל נִיצוֹצֵי הַנֶּפֶשׁ בִּשְׁלֵמוּת, וְאָז הַשְּׁחִיטָה כְּשֵׁרָה:



אות ד



וְהִנֵּה הַסַּכִּין שֶׁל שְׁחִיטָה הוּא בְּחִינַת חֶרֶב לַה', בְּחִינַת מַלְכוּת, בְּחִינַת נְקֻדָּה הַתַּחְתּוֹנָה, בְּחִינַת פְּנֵי יְהוֹשֻׁעַ כִּפְנֵי לְבָנָה, בְּחִינַת וְתַחַת רַגְלָיו כְּמַעֲשֵֹה לִבְנַת הַסַּפִּיר וְכוּ' כַּנַּ"ל. וְעַל-כֵּן אָסוּר לִהְיוֹת הַסַּכִּין פָּגוּם, ((עַיֵּן בְּיוֹרֶה דֵּעָה סִימָן יח) שֶׁלֹּא יִהְיֶה בִּבְחִינַת פְּגִימַת הַלְּבָנָה שֶׁמִּשָּׁם אֲחִיזָתָם חַס וְשָׁלוֹם, רַק צָרִיךְ לְמַלְּאוֹת פְּגִימָתוֹ, לְהַשְׁחִיז הַסַּכִּין, לְמַלְּאוֹתוֹ שֶׁלֹּא יִהְיֶה פָּגוּם: וְעִקַּר תִּקּוּן הַסַּכִּין עַל-יְדֵי הַמֹּחַ וְהַדַּעַת, כִּי עִקַּר הַבְּדִיקָה שֶׁל הַסַּכִּין עַל-יְדֵי הַדַּעַת, כַּמְבֹאָר בַּשֻּׁלְחָן עָרוּךְ בְּשֵׁם רַבֵּנוּ יוֹנָה, זִכְרוֹנוֹ לִבְרָכָה, הֲלֹא תֵּדַע וְכוּ' ((עַיֵּן שָׁם בְּסִימָן א ה יז וְשָׁם בְּסִימָן יח), הַיְנוּ כִּי הַסַּכִּין, שֶׁהוּא בְּחִינַת נְקֻדָּה הַתַּחְתּוֹנָה, בְּחִינַת לְבָנָה, נִתְתַּקֵּן וְנִתְמַלֵּא עַל-יְדֵי הַדַּעַת, שֶׁהוּא בְּחִינַת מֹשֶׁה, שֶׁהוּא בְּחִינַת נְקֻדָּה הָעֶלְיוֹנָה, בְּחִינַת חַמָּה, בְּחִינַת פְּנֵי מֹשֶׁה כִּפְנֵי חַמָּה ((ב"ב עה). וְאָז כְּשֶׁהַסַּכִּין בִּשְׁלֵמוּת, בְּלִי פְּגָם, אֲזַי יָכוֹל לְהַעֲלוֹת אֶת הַנֶּפֶשׁ, כִּי עִקַּר הַתִּקּוּן עַל-יְדֵי בְּחִינַת מִלּוּי הַלְּבָנָה כַּיָּדוּעַ:



אות ה





עַל-פִּי הַנַּ"ל אֶפְשָׁר לָתֵת טַעַם קְצָת לְמַה שֶּׁכָּתַב רַבֵּנוּ וְכוּ' ((סִימָן רעח); שֶׁעַל חַלִּיף טוֹב יְכוֹלִין לִרְאוֹת כָּל הַכֵּלִים שֶׁל בֵּית הַמִּקְדָּשׁ וְכוּ', כִּי הַחַלִּיף הוּא בְּחִינַת נְקֻדָּה הַתַּחְתּוֹנָה, בְּחִינַת יְהוֹשֻׁעַ, שֶׁזֶּה בְּחִינַת ((סַנְהֶדְרִין כ) לְהַכְרִית זַרְעוֹ שֶׁל עֲמָלֵק ((כְּמוֹ שֶׁמְּבֹאָר שָׁם סִימָן ו, אוֹת ז). וּמֹשֶׁה הוּא נְקֻדָּה הָעֶלְיוֹנָה, בְּחִינַת לִבְנוֹת אֶת בֵּית הַבְּחִירָה. ((שָׁם) וְזֶה יָדוּעַ שֶׁנְּקֻדָּה הָעֶלְיוֹנָה הִיא מִתְגַּלָּה בַּנְּקֻדָּה הַתַּחְתּוֹנָה. דְּכָל גְּוָנִין מִתְחַזִּין בָּהּ. וְעַל-כֵּן עַל הַחַלִּיף, שֶׁהוּא בְּחִינַת נְקֻדָּה הַתַּחְתּוֹנָה, נִתְגַּלֶּה בְּחִינַת בֵּית הַבְּחִירָה עִם הַכֵּלִים, שֶׁזֶּהוּ בְּחִינַת נְקֻדָּה הָעֶלְיוֹנָה כַּנַּ"ל: הַחַלִּיף הוּא בְּחִינַת לְהַכְרִית זַרְעוֹ שֶׁל עֲמָלֵק כַּנַּ"ל. וְעַל-כֵּן עַל יָדוֹ שׁוֹחֲטִין אֶת הַבְּהֵמָה וּמַכְנִיעִין רוּחַ הַבְּהֵמִיּוּת, שֶׁהוּא בְּחִינַת עֲמָלֵק, כִּי עֲמָלֵק הָיָה מְשַׁנֶּה עַצְמוֹ לִבְהֵמָה. ((כְּמוֹ שֶׁפֵּרֵשׁ רַשִׁ"י בִּשְׁמוּאֵל):




(ליקוטי הלכות - יורה דעה חלק א - הלכות שחיטה הלכה א)
נ נח נחמ נחמן מאומן בירושלים

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה