יום שני, 17 במרץ 2014

ליקוטי הלכות - יורה דעה חלק א - הלכות דברים היוצאים מן החי הלכה א

דְּבָרִים הַיּוֹצְאִים מִן הַחַי הלכה א



דְּבָרִים הַיּוֹצְאִים מִן הַחַי



עַל-פִּי הַתּוֹרָה 'תְּפִלָּה לַחֲבַקּוּק' סִימָן יט הַנִּזְכָּר לְעֵיל בְּהִלְכוֹת שְׁחִיטָה:



אות א



וְזֶה בְּחִינַת חָלָב וּדְבַשׁ דְּבוֹרִים שֶׁהִתִּירָה הַתּוֹרָה אַף שֶׁיּוֹצְאִים מִן הַחַי, כִּי עִקַּר הַשְּׁחִיטָה הִיא בְּחִינַת תִּקּוּן הַבְּרִית לְהַכְנִיעַ רַע הַכּוֹלֵל עַל-יְדֵי בְּחִינַת שְׁלֵמוּת לְשׁוֹן הַקֹּדֶשׁ כַּנַּ"ל. וְעַל-כֵּן חָלָב שֶׁהוּא בִּבְחִינַת תִּקּוּן הַבְּרִית בִּשְׁלֵמוּת בִּבְחִינַת דָּם נֶעְכָּר וְנַעֲשֶֹה חָלָב, שֶׁזֶהוּ עִקַּר בְּחִינַת תִּקּוּן הַבְּרִית, כְּמוֹ שֶׁמְּבֹאָר בַּמַּאֲמָר הַאי מָאן וְכוּ' ((בְּסִימָן כט). וְעַל-כֵּן אֵין הֶחָלָב צְרִיכָה הֶתֵּר שְׁחִיטָה. וְכֵן הַדְּבַשׁ הַיּוֹצֵא מִן הַדְּבוֹרִים הוּא בְּחִינַת הַמְתָּקַת הַדִּבּוּר שֶׁנִּמְתָּק מֵרַע לְטוֹב. בִּבְחִינַת מִי יִתֵּן טָהוֹר מִטָּמֵא, כְּמוֹ הֶחָלָב שֶׁהוּא גַּם כֵּן נִמְתָּק מֵרַע לְטוֹב, כִּי נִתְהַפֵּךְ מִדָּם לְחָלָב כַּנַּ"ל. וְעַל-כֵּן דְּבַשׁ וְחָלָב הֵם בִּבְחִינַת שְׁלֵמוּת לְשׁוֹן הַקֹּדֶשׁ, שֶׁעִקַּר שְׁלֵמוּתוֹ עַל-יְדֵי הַתַּרְגּוּם דַּוְקָא, דְּהַיְנוּ כִּי עִקַּר הַשְּׁלֵמוּת שֶׁל הַקְּדֻשָּׁה הוּא דַּוְקָא לְהַפֵּךְ וּלְבָרֵר הַטּוֹב מִן הָרַע שֶׁזֶּה בְּחִינַת שְׁלֵמוּת לְשׁוֹן הַקֹּדֶשׁ עַל-יְדֵי הַתַּרְגּוּם שֶׁהוּא בְּחִינַת נֹגַהּ, בְּחִינַת עֵץ הַדַּעַת טוֹב וָרָע, דְהַיְנוּ לְהוֹצִיא הַטּוֹב מִן הָרַע דַּוְקָא. וְעַל-יְדֵי-זֶה דַּוְקָא נִשְׁלָם הַלְּשׁוֹן הַקֹּדֶשׁ בִּשְׁלֵמוּת, כִּי זֶה עִקַּר שְׁלֵמוּתוֹ. ((כַּמּוּבָא שָׁם בְּדִבְרֵי רַבֵּנוּ, נֵרוֹ יָאִיר). וְזֶה בְּחִינַת דְּבַשׁ וְחָלָב תַּחַת לְשׁוֹנֵךְ, 'תַּחַת לְשׁוֹנֵךְ' דַּיְקָא, כִּי הֵם בְּחִינַת לְשׁוֹן הַקֹּדֶשׁ שֶׁמּוֹצִיאִין וּמְבָרְרִין מִן הָרַע בִּבְחִינַת לְשׁוֹן תַּרְגּוּם כַּנַּ"ל, שֶׁעִקַּר שֶׁבַח הַלְּשׁוֹן הַקֹּדֶשׁ הוּא עַל-יְדֵי-זֶה כַנַּ"ל. וְזֶה שֶׁאִיתָא וּמוּבָא בְּדִבְרֵי רַבֵּנוּ, נֵרוֹ יָאִיר, ((בְּסִימָן קצט), כִּי "דְּבַשׁ" בְּגִמַטְרִיָּא "אִשָּׁה", הַיְנוּ בְּחִינַת שְׁלֵמוּת לְשׁוֹן הַקֹּדֶשׁ, שֶׁהוּא בְּחִינַת חַוָּה אִשָּׁה כַּנַּ"ל:



אות ב



וְזֶהוּ שֶׁאָמַר דָּוִד אַרְבַּע פְּעָמִים 'סַבּוּנִי' עַל הַשִּׁבְעִים עֲמָמִין הַמְסַבְּבִין אֶת הַקְּדֻשָּׁה כַּמּוּבָא. וְהֵם בְּחִינַת אַרְבַּע קְלִפּוֹת כַּמּוּבָא. וּכְנֶגְדָּם אָמַר אַרְבַּע פְּעָמִים 'סַבּוּנִי'. וְעַל-כֵּן אָמַר בַּפַּעַם הָרְבִיעִית 'סַבּוּנִי כִדְבֹרִים' נֶגֶד קְלִפָּה הָרְבִיעִית שֶׁהוּא בְּחִינַת נֹגַהּ, שֶׁהוּא בְּחִינַת דְּבוֹרִים שֶׁיֵּשׁ בָּהֶם עֹקֶץ רַע, שֶׁהוּא בְּחִינַת זֻהֲמַת הַנָּחָשׁ שֶׁיֵּשׁ לָהּ אֶרֶס בַּפֶּה, בְּחִינַת הָרַע שֶׁל שִׁבְעִים לְשׁוֹנוֹת. וְיֵשׁ בָּהֶם גַּם כֵּן מְתִיקוּת גָּדוֹל, דְהַיְנוּ הַדְּבַשׁ שֶׁהוּא תַּכְלִית הַמְּתִיקוּת, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב, "מַה מָּתוֹק מִדְּבַשׁ". הַיְנוּ בְּחִינַת לְשׁוֹן הַקֹּדֶשׁ שֶׁמְּבָרְרִין מִשָּׁם. כִּי הוּא בִּבְחִינַת עֵץ הַדַּעַת טוֹב וָרָע כַּנַּ"ל, כִּי מְתִיקוּת הַדְּבַשׁ הוּא בְּחִינַת מְתִיקוּת הַדִּבּוּר שֶׁנִּמְתָּק בִּבְחִינַת שְׁלֵמוּת לְשׁוֹן הַקֹּדֶשׁ, בִּבְחִינַת תִּקּוּן הַבְּרִית שֶׁהוּא בְּחִינַת מַיִין מְתוּקִין, שֶׁהוּא הֵפֶךְ מַיִין מְרוֹרִין וְהֵם בְּחִינַת פְּגַם הַבְּרִית, וְהֵם בְּחִינַת מָרָה דְּאִית לָהּ תְּרֵי פִּיּוֹת. הֵפֶךְ הַדְּבַשׁ שֶׁהוּא בְּחִינַת מְתִיקוּת הַדִּבּוּר שֶׁל לְשׁוֹן הַקֹּדֶשׁ שֶׁהוּא בְּחִינַת פִּי שְׁנַיִם כַּנַּ"ל, כְּמוֹ שֶׁמְּבֹאָר בַּמַּאֲמָר הַמַּתְחִיל, הַצִּילָה מֵחֶרֶב נַפְשִׁי מִיַּד כֶּלֶב ((בְּסִימָן נ). וְזֶה שֶׁנֶּאֱמַר בְּשִׁמְשׁוֹן, "כִּי מִגְּוִיַּת הָאֲרִי רָדָה הַדְּבַשׁ". וּמִשָּׁם לָמְדוּ רַבּוֹתֵינוּ זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה הֶתֵּר הַדְּבַשׁ. 'מִגְּוִיַּת הָאַרְיֵה' דַּיְקָא שֶׁהוּא בְּחִינַת מַיִין מְתִיקִין, תִּקּוּן הַבְּרִית בְּחִינַת אַרְיֵה נָחִית, כַּמּוּבָא שָׁם, כִּי שִׁמְשׁוֹן הַגִּבּוֹר שֶׁהָיָה נְזִיר אֱלֹקִים וְשׁוֹפֵט יִשְֹרָאֵל, בְּוַדַּאי כַּוָּנָתוֹ הָיָה לְשֵׁם שָׁמַיִם וְהָיָה מְכַוֵּן בָּזֶה דָּבָר גָּדוֹל וְגָבֹהַּ מְאֹד מְאֹד בַּמֶּה שֶׁנָּשָֹא בְּנוֹת פְּלִשְׁתִּים וְכַוָּנָתוֹ הָיָה שֶׁסָּמַךְ עַל גְּבוּרַת קְדֻשָּׁתוֹ לֵירֵד לְעֹמֶק הָרַע שֶׁלָּהֶם שֶׁהֵם נֶאֱחָזִים בּוֹ כְּדֵי לְשָׁבְרוֹ וּלְהַעֲלוֹת מִמֶּנּוּ בִּבְחִינַת וַיַּעַל אַבְרָהָם מִמִּצְרַיִם, כְּדֵי שֶׁעַל-יְדֵי-זֶה יִפְּלוּ הַפְּלִשְׁתִּים מִמֵּילָא וּכְמוֹ שֶׁאָמַר רַבֵּנוּ, נֵרוֹ יָאִיר, בַּמַּאֲמָר רָאִיתִי מְנוֹרַת זָהָב ((בְּסִימָן ח); שֶׁכְּשֶׁצְּרִיכִין לְהַכְנִיעַ אֶת הָרְשָׁעִים שֶׁמִּתְגַּבְּרִים מְאֹד, צְרִיכִים לֵירֵד לְהָרַע, שֶׁהֵם נֶאֱחָזִים בּוֹ וּלְשָׁבְרוֹ, וְעַל-יְדֵי-זֶה מַכְנִיעִין הָרְשָׁעִים עֲדֵי אָרֶץ, עַיֵּן שָׁם. וְעַל-כֵּן נָשָֹא בְּנוֹת פְּלִשְׁתִּים, כְּדֵי לֵירֵד לָרַע הַכּוֹלֵל שֶׁהֵם נֶאֱחָזִין בּוֹ וּלְשָׁבְרוֹ. וְעַל-כֵּן בִּקֵּשׁ עֲלִילָה וְתוֹאֲנָה לְהִתְגָּרֶה בָּהֶם דַּוְקָא עַל-יְדֵי-זֶה, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב, "כִּי מֵה' הוּא כִּי תֹאֲנָה הוּא מְבַקֵּשׁ מִפְּלִשְׁתִּים", כִּי דַּיְקָא עַל-יְדֵי-זֶה יוּכַל לְהַכְנִיעַ אוֹתָם וּלְשָׁבְרָם כַּנַּ"ל, כִּי שָׁם אֲחִיזָתָם, כִּי הוּא רַע הַכּוֹלֵל שֶׁל כָּל הָאֻמּוֹת וּבִפְרָט פְּלִישְׁתִּים שֶׁהֵם שְׁכֵנִים שֶׁל מִצְרַיִם וְדֻגְמָתָם. וְהֵם מִזֶּרַע מִצְרַיִם שֶׁשְּׁטוּפִין בְּזִמָּה, בְּרַע הַכּוֹלֵל מְאֹד, וְכָל עִקַּר אֲחִיזָתָם שֶׁל פְּלִישְׁתִּים מֵרַע הַכּוֹלֵל, כִּי מִשָּׁם לֵדָתָם וּבִיאָתָם לָעוֹלָם, כִּי הֵם מַמְזֵרִים מִזֶּרַע מִצְרַיִם, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב, "אֲשֶׁר יָצְאוּ מִשָּׁם פְּלִשְׁתִּים", כְּמוֹ שֶׁפֵּרֵשׁ רַשִׁ"י. וְעַל-כֵּן הָיָה לְעַם קָדוֹשׁ יִשְֹרָאֵל, תָּמִיד יִסּוּרִין מֵהֶם וְהָיוּ תָּמִיד כְּנֶגֶד יִשְֹרָאֵל וְהָרִאשׁוֹנִים בִּקְדֻשַּׁת יִשְֹרָאֵל שֶׁהֵם הָאָבוֹת, הָיוּ לָהֶם יִסּוּרִין מִפְּלִשְׁתִּים, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב ((בְּרֵאשִׁית כו, טו), "וְכָל הַבְּאֵרוֹת וְכוּ' סִתְּמוּם פְּלִשְׁתִּים". וְעִקְּרֵי הַמִּתְנַגְּדִים שֶׁל אַבְרָהָם יִצְחָק וְיַעֲקֹב הָיוּ פְּלִשְׁתִּים וּמִצְרַיִם:



אות ג



וְעַל-כֵּן כְּשֶׁיָּצְאוּ יִשְֹרָאֵל מִמִּצְרַיִם כְּתִיב, "וְלֹא נָחָם אֱלֹקִים דֶּרֶךְ אֶרֶץ פְּלִשְׁתִּים כִּי קָרוֹב הוּא", כִּי קָרוֹב מַמָּשׁ בְּגַשְׁמִיּוּת וְרוּחָנִיּוּת. וְעַל-כֵּן לֹא רָצָה לְהוֹלִיכֵם דֶּרֶךְ שָׁם, שֶׁלֹּא לִבְרֹחַ מִן הַפַּחַת אֶל הַפַּח, כִּי שָׁם יִהְיֶה הָרַע נֶאֱחָז בָּהֶם, חַס וְשָׁלוֹם, מֵחֲמַת שֶׁהֵם דֻּגְמַת מִצְרַיִם וּקְרוֹבִים אֲלֵיהֶם מְאֹד כַּנַּ"ל. עַד שֶׁאֶפְשָׁר שֶׁיַּחְשְׁבוּ שָׁם לַחֲזֹר לְמִצְרַיִם אֶל הָרַע שֶׁיָּצְאוּ מִשָּׁם, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב, "פֶּן יִנָּחֵם הָעָם בִּרְאֹתָם מִלְחָמָה וְשָׁבוּ מִצְרָיְמָה". כִּי מֵחֲמַת שֶׁשָּׁם הִתְגַּבְּרוּת הָרַע כַּנַּ"ל דֻּגְמַת מִצְרַיִם כַּנַּ"ל. עַל-כֵּן לֹא יוּכְלוּ לַעֲמֹד בְּקִשְׁרֵי הַמִּלְחָמָה וְיָשׁוּבוּ לְמִצְרַיִם, חַס וְשָׁלוֹם, כַּנַּ"ל. וְכֵן אַחַר כָּךְ מִתְחִלָּה וְעַד סוֹף אֲפִלּוּ בְּסוֹף מַלְכוּת בֵּית דָּוִד הָיוּ מֵעוֹלָם כְּנֶגֶד יִשְֹרָאֵל וְהָיוּ מְצֵרִים לָהֶם כְּשֶׁהָיוּ מִתְגַּבְּרִים, כִּי הַפְּלִשְׁתִּים הֵפֶךְ יִשְֹרָאֵל מַמָּשׁ, כִּי עִקַּר אֲחִיזַת יִשְֹרָאֵל הוּא בִּקְדֻשַּׁת שְׁמִירַת הַבְּרִית. וְהַפְּלִשְׁתִּים אֲחִיזָתָם בְּרַע הַכּוֹלֵל בְּיוֹתֵר, כִּי הֵם מַמְזֵרִים וְכַנַּ"ל. וְעַל-כֵּן שִׁמְשׁוֹן הַגִּבּוֹר שֶׁהָיָה הָרִאשׁוֹן שֶׁחָגַר מָתְנָיו לַעֲמֹד כְּנֶגְדָּם לְהַכְנִיעָם, וְהֵם הָיוּ מִתְגַּבְּרִים בְּתֹקֶף גָּדוֹל מְאֹד אָז כְּמוֹ שֶׁנִּרְאֶה מֵהַמִּקְרָאוֹת שָׁם, עַל-כֵּן הֻכְרַח לֵירֵד לְתוֹךְ עֹמֶק הָרַע שֶׁלָּהֶם לְשָׁבְרוֹ וּלְהַכְנִיעוֹ וּלְבָרֵר הַטּוֹב מִן הָרַע, שֶׁעַל-יְדֵי-זֶה נְפִילָתָם כַּנַּ"ל. וְעַל-כֵּן בְּעֵת שֶׁהָלַךְ לְנָשְֹאָהּ נִזְדַּמֵּן לוֹ זֹאת הַמַּעֲשֶֹה שֶׁל הַדְּבַשׁ שֶׁמָּצָא בִּגְוִיַּת הָאַרְיֵה, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב שָׁם בַּמִּקְרָא, כִּי הוּא הָיָה אָז בִּבְחִינָה זוֹ, בִּבְחִינַת נֹגַהּ לְבָרֵר הַטּוֹב מִן הָרַע שֶׁזֶּה בְּחִינַת הַדְּבַשׁ שֶׁהוּא טָהוֹר מִטָּמֵא, בְּחִינַת שְׁלֵמוּת לְשׁוֹן הַקֹּדֶשׁ שֶׁנִּשְׁלָם עַל-יְדֵי הַכְנָעַת הָרַע שֶׁל שִׁבְעִים אֻמּוֹת כַּנַּ"ל. וְזֶה שֶׁבֵּרְכוֹ יַעֲקֹב וְרָמַז לוֹ עַל שִׁמְשׁוֹן, כְּמוֹ שֶׁפֵּרֵשׁ רַשִׁ"י, "יְהִי דָּן נָחָשׁ עֲלֵי דֶּרֶךְ וְכוּ' הַנֹּשֵׁךְ עִקְּבֵי סוּס וַיִּפֹּל רֹכְבוֹ אָחוֹר", הַיְנוּ שֶׁהוּא יָרַד לְתוֹךְ הָרַע הַכּוֹלֵל זֻהֲמַת הַנָּחָשׁ וּשְׁבָרָהּ. וְעַל-יְדֵי-זֶה נָפְלוּ לַאֲחוֹרֵיהֶם מִמֵּילָא הַפְּלִשְׁתִּים שֶׁהָיוּ נֶאֱחָזִים שָׁם. וְזֶהוּ 'הַנֹּשֵׁךְ עִקְּבֵי סוּס וַיִּפֹּל וְכוּ'', כִּי סוּס הוּא בְּחִינַת הָרַע שֶׁנֶּאֱחָזִין בּוֹ שֶׁהֵם בְּחִינַת רוֹכְבִים עָלָיו, בְּחִינַת סוּס וְרוֹכְבוֹ רָמָה בַיָּם. וְעַל-יְדֵי-זֶה שֶׁנָּשַׁךְ וְשָׁבַר עִקְבֵי סוּס הָרַע שֶׁנֶּאֱחָזִים בּוֹ, עַל-יְדֵי-זֶה נָפְלוּ הָרוֹכְבִים עֲלֵיהֶם שֶׁהֵם הַפְּלִשְׁתִּים מִמֵּילָא כַּנַּ"ל. וְעַל-כֵּן נִשְׁתַּבְּחָה אֶרֶץ יִשְֹרָאֵל שֶׁהִיא אֶרֶץ זָבַת חָלָב וּדְבַשׁ, כִּי אֶרֶץ יִשְֹרָאֵל הוּא בְּחִינַת שְׁלֵמוּת לְשׁוֹן הַקֹּדֶשׁ כַּנִּזְכָּר לְעֵיל בְּהִלְכוֹת חֵלֶב ((הֲלָכָה א) וְעַל-כֵּן שָׁם הַבְּרָכָה שֶׁל זָבַת חָלָב וּדְבַשׁ, בְּחִינַת דְּבַשׁ וְחָלָב תַּחַת לְשׁוֹנֵךְ, בְּחִינַת שְׁלֵמוּת לְשׁוֹן הַקֹּדֶשׁ כַּנַּ"ל:



אות ד





וְעַל-כֵּן תְּחִלַּת הָעֲלִילָה שֶׁהִתְחִיל שִׁמְשׁוֹן לְהִתְגָּרוֹת בָּהֶם בַּנִּשֹּוּאִין שֶׁלּוֹ, הָיָה עַל-יְדֵי הַחִדָּה שֶׁל הַדְּבַשׁ, כִּי עַל-יְדֵי בְּחִינַת הַדְּבַשׁ רָצָה לְהַכְנִיעָם כַּנַּ"ל. וְאַף שֶׁרַבּוֹתֵינוּ זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה אָמְרוּ ((סוֹטָה טו), שִׁמְשׁוֹן הָלַךְ אַחַר עֵינָיו, אַף-עַל-פִּי-כֵן בְּוַדַּאי בִּתְחִלָּה הָיָה כַּוָּנָתוֹ לְשֵׁם שָׁמַיִם, כְּמוֹ שֶׁמְּפֹרָשׁ בַּמִּקְרָא, וְהֵם לֹא יָדְעוּ כִּי מֵה' הוּא וְכוּ' כַּנַּ"ל. אַךְ כְּפִי הַנִּרְאֶה מִן הַמִּקְרָאוֹת וּמִדִּבְרֵי רַבּוֹתֵינוּ זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה, שֶׁבַּסּוֹף נִכְשַׁל קְצָת, כִּי לָזֶה צָרִיךְ תֹּקֶף גָּדוֹל שֶׁיִּהְיֶה בְּמַעֲלָה נִפְלָאָה וְנִשְֹגָּבָה מְאֹד מְאֹד בִּבְחִינַת צַדִּיק גָּמוּר הַמְבֹאָר בְּדִבְרֵי רַבֵּנוּ שָׁם, שֶׁלֹּא יִשָּׁאֵר אֶצְלוֹ שׁוּם רַע אֲפִלּוּ בְּמַשֶּׁהוּ, אֲפִלּוּ בְּכֹחַ, אָז יוּכַל לְהַשְׁפִּיל רְשָׁעִים עֲדֵי אָרֶץ בִּבְחִינַת הַנַּ"ל, עַיֵּן שָׁם:




(ליקוטי הלכות - יורה דעה חלק א - הלכות דברים היוצאים מן החי הלכה א)
נ נח נחמ נחמן מאומן בירושלים

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה