יום שלישי, 18 במרץ 2014

ליקוטי הלכות - יורה דעה חלק א - הלכות טריפות הלכה א

טְרֵפוֹת הלכה א



עַל-פִּי הַתּוֹרָה "תְּפִלָּה לַחֲבַקּוּק" בְּסִימָן יט הַנִּזְכָּר לְעֵיל בְּהִלְכוֹת שְׁחִיטָה הֲלָכָה ב, עַיֵּן שָׁם:



אות א



וְזֶה בְּחִינַת שְׁמוֹנֶה עֶשְֹרֵה טְרֵפוֹת, כִּי הֵם בְּחִינַת תִּקּוּן הַבְּרִית, שֶׁהוּא בְּחִינַת צַדִּיק חַ"י עַלְמִין, כִּי טְרֵפָה אֵינָהּ חַיָּה וּמֵחֲמַת זֶה אֲסוּרָה לֶאֱכֹל, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב, "זֹאת הַחַיָּה אֲשֶׁר תֹּאכְלוּ", כְּמוֹ שֶׁדָּרְשׁוּ רַבּוֹתֵינוּ זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה, דְּחַיָּה תֵּיכוֹל, דְּלֹא חַיָּה לָא תֵּיכוֹל. כִּי סִטְרָא דְּמוֹתָא שַׁרְיָא עָלֵהּ שֶׁהוּא בְּחִינַת פְּגַם הַבְּרִית. וְזֶה בְּחִינַת זֹאת הַחַיָּה, 'זֹאת' דַּיְקָא בְּחִינַת שְׁלֵמוּת לְשׁוֹן הַקֹּדֶשׁ, שֶׁהוּא בְּחִינַת זֹאת, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב, "וְזֹאת אֲשֶׁר דִּבֵּר" ((כְּמוֹ שֶׁאָמַר רַבֵּנוּ שָׁם), דְּהַיְנוּ שֶׁיִּשְֹרָאֵל אֵין רַשָּׁאִין לֶאֱכֹל כִּי אִם זֹאת הַחַיָּה דַּיְקָא, שֶׁהִיא מִסִּטְרָא דְּחַיֵּי, שֶׁהוּא בְּחִינַת זֹאת, בְּחִינַת שְׁלֵמוּת לְשׁוֹן הַקֹּדֶשׁ, בְּחִינַת תִּקּוּן הַבְּרִית כַּנַּ"ל. עַל-כֵּן אָסוּר לֶאֱכֹל שְׁמוֹנֶה עֶשְֹרֵה טְרֵפוֹת, כְּדֵי לִזְכּוֹת לִבְחִינַת חַיִּים, בְּחִינַת צַדִּיק חַ"י עַלְמִין כַּנַּ"ל. וְזֶה שֶׁכָּתוּב ((שְׁמוֹת כב, ל), "וּבָשָֹר בַּשָּדֶה טְרֵפָה לֹא תֹּאכֵלוּ לַכֶּלֶב תַּשְׁלִכוּן אֹתוֹ". 'לַכֶּלֶב' דַּיְקָא, כִּי אֵלָיו נִמְסָר בְּחִינַת פְּגַם הַבְּרִית, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב, "לַעֲלֻקָּה שְׁתֵּי בָנוֹת הַב הַב", כְּמוֹ שֶׁכָּתַב רַבֵּנוּ בַּמַּאֲמָר הַצִּילָה מֵחֶרֶב נַפְשִׁי מִיַּד כֶּלֶב יְחִידָתִי ((בְּסִימָן נ), כִּי כְּשֶׁהַבְּהֵמָה נִשְׁחֶטֶת כָּרָאוּי עַל-יְדֵי בְּחִינַת חֶרֶב הַנַּ"ל, שֶׁהִיא בְּחִינַת שְׁלֵמוּת לְשׁוֹן הַקֹּדֶשׁ וְהִיא כְּשֵׁרָה בַּבְּדִיקָה, שֶׁאֵין בָּהּ שׁוּם טַרְפוּת, אֲזַי הוּא בִּבְחִינַת קָרְבָּן כַּנַּ"ל. וַאֲזַי הוּא בִּבְחִינַת אַרְיֵה נָחִית לְמֵיכָל וְאָכֵל קֻרְבָּנָא, אֲבָל כְּשֶׁהַבְּהֵמָה נִטְרֶפֶת וְסִטְרָא דְּמוֹתָא שַׁרְיָא עָלֵיהּ, שֶׁהִיא בְּחִינַת פְּגַם הַבְּרִית, אֲזַי הִיא רְאוּיָה לַכֶּלֶב דַּיְקָא כַּנַּ"ל. בִּבְחִינַת כַּלְבָּא נָחִית שֶׁהוּא הִפּוּךְ מֵחֶרֶב פִּיפִיּוֹת שֶׁבַּקְּדֻשָּׁה כַּנַּ"ל, כִּי הוּא בְּחִינַת מָרָה דְּאִית לָהּ תְּרֵי פִּיּוֹת וְכוּ', עַיֵּן שָׁם. וְזֶה שֶׁכָּתוּב אֵצֶל טְרֵפוֹת גַּם כֵּן, "וְאַנְשֵׁי קֹדֶשׁ תִּהְיוּן לִי וּבָשָֹר בַּשָּדֶה טְרֵפָה וְכוּ'", כִּי הוּא בְּחִינַת קְדֻשָּׁה, בְּחִינַת שְׁמִירַת הַבְּרִית כַּנַּ"ל. וְזֶהוּ שֶׁנִּכְלְלוּ כָּל הַטְּרֵפוֹת בַּשֻּׁלְחָן עָרוּךְ בִּשְׁמוֹנֶה מִינֵי טְרֵפוֹת כְּנֶגֶד בְּחִינַת תִּקּוּן הַבְּרִית, שֶׁהוּא בְּחִינַת שְׁמִינִית כַּנַּ"ל. ((בְּהִלְכוֹת שְׁחִיטָה הַנַּ"ל). וְזֶהוּ שֶׁבִּפְרָטִיּוּת נִמְצָא שִׁבְעִים טְרֵפוֹת, כְּמוֹ שֶׁחִשְּׁבוֹ הָרַמְבַּ"ם ((בְּהִלְכוֹת שְׁחִיטָה י', ט). כְּנֶגֶד שִׁבְעִים אֻמּוֹת, וְצָרִיךְ לִשְׁמֹר מִשִּׁבְעִים טְרֵפוֹת כְּדֵי לְהִנָּצֵל מֵרַע הַכּוֹלֵל שֶׁל שִׁבְעִים אֻמּוֹת הַנַּ"ל:



אות ב





וְעַל-כֵּן עִקַּר הַטְּרֵפָה תָּלוּי בָּרֵאָה, כִּי שָׁם עִקַּר הָרוּחַ הַמְקָרֵר הַחֲמִימוּת, שֶׁעַל יָדוֹ עִקַּר תִּקּוּן הַדַּעַת. ((כַּמּוּבָא בְּדִבְרֵי רַבֵּנוּ, לִקּוּטֵי מוֹהֲרַ"ן חֵלֶק ב, ח, יב) וְתִקּוּן הַדַּעַת הוּא תִּקּוּן הַבְּרִית כַּנַּ"ל. וְעַל-כֵּן ה אוּנִי, אִית לָרֵאָה כְּנֶגֶד חֲמִשָּׁה חֻמְשֵׁי תּוֹרָה ((כְּמוֹ שֶׁאָמַר רַבֵּנוּ) כְּנֶגֶד ה הַדַּעַת, כִּי שָׁם תָּלוּי עִקַּר הַדַּעַת כַּנַּ"ל. וְעַל-כֵּן אֵין צְרִיכִין לִבְדֹּק אַחֵר, מִשּׁוּם טַרְפוּת, כִּי אִם הָרֵאָה צְרִיכָה בְּדִיקָה, מִשּׁוּם דִּשְׁכִיחֵי בָּהּ טַרְפוּת ((כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב בַּשֻּׁלְחָן עָרוּךְ). כִּי זֶה כְּלָל, שֶׁעִקַּר הִתְגַּבְּרוּת הַסִּטְרָא אָחֳרָא הוּא רַק בְּמָקוֹם שֶׁיֵּשׁ קְדֻשָּׁה יְתֵרָה. וְעַל-כֵּן בְּהָרֵאָה שֶׁשָּׁם עִקַּר הָרוּחַ חַיִּים וְקִיּוּם הַדַּעַת, עַל-כֵּן שָׁם הֵם מִתְגַּבְּרִים לִגְרֹם לָהּ טַרְפוּת. וְעַל-כֵּן שָׁכִיחַ בָּהּ טַרְפוּת, וְעַל-כֵּן אִם נִטַּל הַטְּחוֹל כְּשֵׁרָה, כִּי הַטְּחוֹל הוּא הֵפֶךְ הָרֵאָה, כִּי הַטְּחוֹל הוּא יוֹנֵק מֵעֲכִירַת הַדָּמִים, מִטֵּרוּף הַדַּעַת וְהוּא סִטְרָא דְּמוֹתָא, וְעַל-כֵּן אֵין תָּלוּי בּוֹ הַחַיּוּת, וְעַל-כֵּן כְּשֵׁרָה אִם נִטַּל, כִּי טְרֵפָה הִיא בְּחִינַת פְּגַם הַבְּרִית, פְּגַם הַדַּעַת כַּנַּ"ל. וְעַל שֵׁם זֶה נִקְרָא טְרֵפָה לְשׁוֹן טֵרוּף הַדַּעַת, כִּי טְרֵפָה הִיא בְּחִינַת פְּגַם הָאֲכִילָה שֶׁמִּשָּׁם יוֹנֵק הַכְּסִילוּת וְטֵרוּף הַדַּעַת הַמֻּזְכָּר בַּמַּאֲמָר וַיְהִי הֵם מְרִיקִים שַֹקֵּיהֶם ((בְּסִימָן יז) וּמִשָּׁם יוֹנֵק הָעֲבוֹדָה זָרָה ((כְּמוֹ שֶׁמְּבֹאָר שָׁם) וְזֶה בְּחִינַת הַטְּחוֹל שֶׁעִקַּר יְנִיקָתוֹ וְהִתְגַּבְּרוּתוֹ עַל-יְדֵי טֵרוּף הַדַּעַת, בְּחִינַת טַרְפוּת הַנַּ"ל, כִּי טְחוֹל הוּא הַכְּסִילוּת בְּחִינַת שְֹחוֹק הַכְּסִיל, עֲבוֹדָה זָרָה, אֵל אַחֵר, כְּמוֹ שֶׁאִיתָא בַּזֹּהַר הַקָּדוֹשׁ וְמוּבָא בַּמַּאֲמָר צִוִּיתָ צֶדֶק ((בסימן כג), כִּי עִקַּר הִתְגַּבְּרוּת הַטְּחוֹל הוּא עַל-יְדֵי פְּגַם הָאֲכִילָה, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב, "בְּעִצָּבוֹן תֹּאכֲלֶנָּה", שֶׁזֶּה בְּחִינַת הִתְגַּבְּרוּת הַטְּחוֹל שֶׁהִיא עַצְבוּת וּמָרָה שְׁחוֹרָה, עֲבוֹדָה זָרָה, אַנְפִּין חֲשׁוּכִין, עַצְבוּת וּמְרִירוּת הַפַּרְנָסָה ((כְּמוֹ שֶׁמְּבֹאָר כָּל זֶה בַּמַּאֲמָר צִוִּיתָ צֶדֶק הַנַּ"ל) וְכָל זֶה נַעֲשֶֹה עַל-יְדֵי פְּגַם הָאֲכִילָה, כִּי בְּעִצָּבוֹן תֹּאכֲלֶנָּה נִגְזַר עַל פְּגַם הָאֲכִילָה, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב, "הֲמִן הָעֵץ אֲשֶׁר צִוִּיתִיךָ לְבִלְתִּי אֲכָל מִמֶּנּוּ אָכָלְתָּ". וְעַל-יְדֵי-זֶה נִגְזַר "בְּעִצָּבוֹן תֹּאכֲלֶנָּה", שֶׁהוּא הִתְגַּבְּרוּת הַטְּחוֹל כַּנַּ"ל, כִּי לְהֵפֶךְ כְּשֶׁהָאֲכִילָה בְּכַשְׁרוּת, דְּהַיְנוּ שֶׁנִּשְׁמָרִין מֵהַטַּרְפוּת וְאָז הוּא הַכְנָעַת הַכְּסִילוּת שֶׁהוּא בְּחִינַת הַטְּחוֹל כַּנַּ"ל, וַאֲזַי יֵשׁ פַּרְנָסָה בְּרֶוַח בִּבְחִינַת טֶרֶף נָתַן לִירֵאָיו, כְּמוֹ שֶׁכָּתַב רַבֵּנוּ ((בְּסִימָן יז), דְּהַיְנוּ כְּשֶׁיִּשְֹרָאֵל שׁוֹמְרִין עַצְמָן מִטְּרֵפָה, אֲזַי טֶרֶף נָתַן וְכוּ'. כִּי עִקַּר הַפַּרְנָסָה תְּלוּיָה בִּשְׁלֵמוּת הַדַּעַת וּשְׁמִירַת הַבְּרִית ((כְּמוֹ שֶׁכָּתַב רַבֵּנוּ בְּכַמָּה מְקוֹמוֹת). וְעַל-כֵּן רֹב הַטַּרְפוּת, כְּגוֹן נִקַּב וְנֶחְתַּךְ וְנִטַּל אֵין פּוֹסֵל בַּטְּחוֹל, כִּי אֵין הַחַיּוּת תָּלוּי בּוֹ, כִּי, אַדְּרַבָּא, הִיא סִטְרָא דְּמוֹתָא, כְּסִילוּת, עֲבוֹדָה זָרָה, אַךְ אַף-עַל-פִּי-כֵן שַׁיָּךְ בּוֹ קְצַת טַרְפוּת, דְּהַיְנוּ שֶׁצָּרִיךְ לִשָּׁאֵר מִמֶּנּוּ מְעַט אִם נִקֵּב בְּסוֹמְכֵיהּ, דְּהַיְנוּ כָּעֳבִי דִּינַר זָהָב, כִּי גַּם הַכְּסִילוּת הוּא קִיּוּם הַבִּנְיָן וְצָרִיךְ לִתֵּן לוֹ יְנִיקָה וְחַיּוּת בְּצִמְצוּם גַּם כֵּן, כַּמּוּבָא. וְכִדְמַשְׁמַע בַּמַּאֲמָר וַיְהִי הֵם הַנַּ"ל, שֶׁזֶּה קִיּוּם הַדַּעַת כְּשֶׁנּוֹתְנִין לְהַכְּסִילוּת יְנִיקָה גַּם כֵּן, רַק שֶׁיִּהְיֶה בְּצִמְצוּם גָּדוֹל כְּדֵי חִיּוּנוֹ. עַל-כֵּן קְצַת חַיּוּת מִעוּט תָּלוּי בְּהַטְּחוֹל, שֶׁהוּא הַכְּסִילוּת וְצָרִיךְ שֶׁיִּשָּׁאֵר מִמֶּנּוּ מְעַט כְּדֵי חִיּוּנוֹ בְּצִמְצוּם. וְזֶה שֶׁשִּׁעֲרוּ רַבּוֹתֵינוּ זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה, שִׁעוּר חַיּוּתוֹ כָּעֳבִי דִּינַר זָהָב, כִּי מִשָּׁם יְנִיקָתוֹ וְחַיּוּתוֹ בְּחִינַת וְעַפְרוֹת זָהָב, שֶׁזֶּה בְּחִינַת וְעָפָר תֹּאכַל כָּל יְמֵי חַיֶּיךָ, שֶׁזֶּה בְּחִינַת הַטְּחוֹל, שֶׁהוּא עַצְבוּת וְדַאֲגוֹת הַפַּרְנָסָה בְּעִצָּבוֹן תֹּאכֲלֶנָּה הַנַּ"ל, שֶׁזֶּה בְּחִינַת שְֹחוֹק הַכְּסִיל, הַיְנוּ תַּאֲוַת מָמוֹן. ((כַּמּוּבָא כָּל זֶה בַּזֹּהַר הַקָּדוֹשׁ וּמְבֹאָר הֵיטֵב בַּמַּאֲמָר צִוִּיתָ צֶדֶק הַנַּ"ל), עָפָר אִיהוּ קַר וְיָבֵשׁ, אוּף הָכֵי טְחוֹל וְכוּ', עַיֵּן שָׁם. וְהַכְּלָל; שֶׁהַטְּחוֹל אִיהוּ, בְּחִינַת תַּאֲוַת מָמוֹן שֶׁזֶּה בְּחִינַת עַפְרוֹת זָהָב, בְּחִינַת כְּסִילוּת, עֲבוֹדָה זָרָה ((כְּמוֹ שֶׁמְּבֹאָר שָׁם). וְאַף שֶׁזֶּה הֵפֶךְ הַחַיּוּת, אַף-עַל-פִּי-כֵן צָרִיךְ לִשָּׁאֵר מְעַט מִמֶּנּוּ כְּדֵי חַיּוּתוֹ בְּצִמְצוּם, כִּי צָרִיךְ לִתֵּן חַיּוּת גַּם לַכְּסִילוּת וְהוּא גַּם כֵּן קִיּוּם הַבִּנְיָן כַּנַּ"ל. וְזֶה בְּחִינַת רוּחַ צָפוֹן שֶׁנִּשְׁאַר חָסֵר בְּבִנְיַן הָעוֹלָם, כְּדֵי לִתֵּן מָקוֹם לָהֶם, כִּי שָׁם מְקוֹמָם וְחַיּוּתָם בִּבְחִינַת מִצָּפוֹן תִּפָּתַח הָרָעָה. וְזֶה בְּחִינַת עַפְרוֹת זָהָב הַנַּ"ל, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב, "מִצָּפוֹן זָהָב יֶאֱתֶה". וְעַל-כֵּן הַקָּרְבָּנוֹת שֶׁהָיוּ בָּאִים כְּדֵי לְהַכְנִיעַ הַכְּסִילוּת כַּנַּ"ל. אַף-עַל-פִּי-כֵן הָיוּ מְקַבְּלִים חַיּוּת גַּם בְּחִינַת הַכְּסִילוּת מִן הַמִּזְבֵּחַ ((כְּמוֹ שֶׁכָּתַב רַבֵּנוּ שָׁם), וְהַיְנוּ הֶעָשָׁן שֶׁל הַקָּרְבָּנוֹת כַּמּוּבָא. וְעַל-כֵּן הָיָה הֶעָשָׁן מִתְעַקֵּם לְצַד צָפוֹן כְּדֵי לִתֵּן לָהֶם חֵלֶק, בְּחִינַת מִצָּפוֹן תִּפָּתַח וְכוּ', בְּחִינַת מִצָּפוֹן זָהָב. וְזֶה בְּחִינַת הַטְּחוֹל, בְּחִינַת עַפְרוֹת זָהָב, כְּסִילוּת וְכוּ'. וְצָרִיךְ לִתֵּן לוֹ גַּם כֵּן חִיּוּנוֹ בְּצִמְצוּם כַּנַּ"ל:




(ליקוטי הלכות - יורה דעה חלק א - הלכות טריפות הלכה א)
נ נח נחמ נחמן מאומן בירושלים

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה