יום שלישי, 18 במרץ 2014

ליקוטי הלכות - יורה דעה חלק א - הלכות אבר מן החי הלכה א

אֵבֶר מִן הַחַי הלכה א



עַל-פִּי הַתּוֹרָה "דִּרְשׁוּ ה' וְעֻזּוֹ". בְּסִימָן לז הַנִּזְכָּר לְעֵיל בְּהִלְכוֹת שְׁחִיטָה:



אות א



וְזֶה בְּחִינַת אִסּוּר אֵבֶר מִן הַחַי, כִּי אֵין שְׁחִיטָה אֶלָּא מִן הַצַּוָּאר, כִּי הַשְּׁחִיטָה הִיא לְהַכְנִיעַ כֹּחַ הַבְּהֵמִיּוּת וּלְהַעֲלוֹת הַנֶּפֶשׁ מֵחַי לִמְדַבֵּר כַּנַּ"ל. וְעַל-כֵּן צָרִיךְ לִשְׁחֹט מִן הַצַּוָּאר דַּיְקָא, דְּהַיְנוּ הַקָּנֶה וְהַוֵּשֶׁט וְהַוְּרִידִין שֶׁהֵם סְמוּכִים לִכְלֵי הַדִּבּוּר. וְעַל-כֵּן תִּקּוּן הַשְּׁחִיטָה עַל יָדָם דַּוְקָא, כִּי דֶּרֶךְ שָׁם יוֹצְאִים הַנְּפָשׁוֹת בִּבְחִינַת נַפְשִׁי יָצְאָה בְדַבְּרוֹ. וְעַל-כֵּן לְשָׁם מִתְכַּנְּסִים כָּל הַדָּמִים בִּשְׁעַת הַשְּׁחִיטָה, כִּי שָׁם מְקוֹמָם לָצֵאת דֶּרֶךְ שָׁם, כִּי הַדָּם הוּא הַנֶּפֶשׁ וִיצִיאַת וַעֲלִיַּת הַנְּפָשׁוֹת הוּא דֶּרֶךְ שָׁם כַּנַּ"ל. וְעַל-כֵּן מֵחֲמַת שֶׁשָּׁם עִקַּר הַנֶּפֶשׁ, וְעַל-כֵּן שָׁם תָּלוּי הַחַיּוּת וּמֵחֲמַת זֶה נֶאֱחָזִים שָׁם בְּיוֹתֵר הַקְּלִפּוֹת, כִּי קָנֶה וְוֵשֶׁט וּוְרִידִין הֵם בְּחִינַת שְׁלֹשֶׁת שָֹרֵי פַּרְעֹה שֶׁהֵם עוֹמְדִים שָׁם לִנֹּק מֵהַדִּבּוּר וְהַנֶּפֶשׁ שֶׁיּוֹצֵא דֶּרֶךְ שָׁם תָּמִיד, בִּבְחִינַת נַפְשִׁי יָצְאָה כוּ' וְכַנַּ"ל. וּבִפְרָט בִּבְהֵמָה שֶׁהַנְּפָשׁוֹת שֶׁיֵּשׁ שָׁם הֵם בְּחִינַת נַפְשׁוֹת הָעֲשׁוּקִים שֶׁיָּרְדוּ וְנָפְלוּ מִמַּדְרֵגָתָם, מִמְּדַבֵּר לְחַי וְנִטַּל מֵהֶם הַדִּבּוּר, כִּי הַבְּהֵמָה אֵין לָהּ כֹּחַ הַדִּבּוּר. וְעַל-כֵּן בִּבְהֵמָה הַשְּׁלֹשֶׁת שָֹרֵי פַּרְעֹה, שֶׁהֵם הַשָּׁלֹשׁ קְלִפּוֹת הַנַּ"ל, הֵם שָׁם בְּתֹקֶף וְהִתְגַּבְּרוּת יוֹתֵר. כִּי בְּחִינַת הַדִּבּוּר, בְּחִינַת הַנְּפָשׁוֹת כָּבוּשׁ אֶצְלָם, כִּי שָׁם מִתְגַּבֵּר רוּחַ הַבְּהֵמִיּוּת שֶׁהוּא בְּחִינַת הַקְלִפּוֹת הַנַּ"ל וְכוֹבְשִׁים אֶת הַנֶּפֶשׁ שֶׁהוּא בְּחִינַת הַדִּבּוּר אֲלֵיהֶם עַד שֶׁיּוֹרֵד הַנֶּפֶשׁ מִמַּדְרֵגָתוֹ לְגַמְרֵי, מִמְּדַבֵּר לְחַי כַּנַּ"ל. וְעַל-כֵּן צָרִיךְ לִשְׁחֹט מִן הַצַּוָּאר הַנַּ"ל, לִשְׁחֹט הַקָּנֶה וְוֵשֶׁט וּוְרִידִין, לְהַכְנִיעַ שְׁלֹשֶׁת שָֹרֵי פַּרְעֹה. וַאֲזַי לְשָׁם מִתְכַּנְּסִים וְיוֹצְאִים כָּל הַדָּמִים, שֶׁהֵם הַנְּפָשׁוֹת, וְיוֹצְאִים וְעוֹלִים מֵחַי לִמְדַבֵּר עַל-יְדֵי הַבְּרָכָה וְהַסַּכִּין שֶׁל שְׁחִיטָה שֶׁהוּא בְּחִינַת דִּבּוּר הַקָּדוֹשׁ שֶׁל שְׁלֵמוּת לְשׁוֹן הַקֹּדֶשׁ כַּנַּ"ל. וְעַל-כֵּן כָּל זְמַן שֶׁלֹּא שָׁחַט הַבְּהֵמָה מִן הַצַּוָּאר אֲפִלּוּ אִם יַחֲתֹךְ אֵיבָר מִמֶּנָּה בְּסַכִּין, אֵין כֹּחַ הַבְּהֵמִיּוּת נִכְנָע וְאֵין הַנֶּפֶשׁ יוֹצְאָה דֶּרֶךְ שָׁם, כִּי יְצִיאַת הַנֶּפֶשׁ הוּא רַק דֶּרֶךְ הַשְּׁלֹשָׁה הַנַּ"ל בִּבְחִינַת נַפְשִׁי יָצְאָה וְכוּ'. וְשָׁם הוּא הַכְנָעַת הַקְּלִפּוֹת, כִּי שָׁם אֲחִיזָתָם בִּמְקוֹם עִקַּר הַחַיּוּת שֶׁל הַנֶּפֶשׁ כַּנַּ"ל. וְעַל-כֵּן כְּשֶׁיֹּאכַל חַס וְשָׁלוֹם, אֵיבָר מִן הַחַי הוּא אוֹכֵל הַנֶּפֶשׁ עִם הַבָּשָֹר כִּי עֲדַיִן נִשְׁאָר בּוֹ נַפְשׁוֹ וְחַיּוּתוֹ. כִּי כָּל אֵבָר מוֹשֵׁךְ לְעַצְמוֹ חַיּוּת וְאֵין הַחַיּוּת וְהַנְּפָשׁוֹת יוֹצְאִים מִן הָאֵיבָרִים רַק דֶּרֶךְ בֵּית הַשְּׁחִיטָה כַּנַּ"ל, כִּי דֶּרֶךְ שָׁם מִתְאַוֵּית הַנֶּפֶשׁ לָצֵאת, כִּי שָׁם נִתְתַּקֶּנֶת וְעוֹלָה מֵחַי לִמְדַבֵּר כַּנַּ"ל, אֲבָל כְּשֶׁחוֹתֵךְ אֵיבָר מִמֶּנָּה בְּמָקוֹם אַחֵר, אֲזַי, אַדְּרַבָּא, הָאֵיבָר מוֹשֵׁךְ לְעַצְמוֹ חַיּוּת, וְהַחַיּוּת שֶׁהוּא הַנֶּפֶשׁ נִשְׁאָר בּוֹ וְאֵינָהּ יוֹצְאָה מִמֶּנָּה. וְעַל-כֵּן אָסְרָה הַתּוֹרָה, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב, "וְלֹא תֹאכַל הַנֶּפֶשׁ עִם הַבָּשָֹר", כִּי אֵין הַבָּשָֹר נִכְשָׁר וְנִתָּר בַּאֲכִילָה רַק אַחַר יְצִיאַת הַנֶּפֶשׁ מִמֶּנָּה, אֲבָל הַנֶּפֶשׁ בְּעַצְמָהּ אָסוּר לְכַלּוֹתָהּ וּלְאָכְלָהּ. נִמְצָא, כְּשֶׁיֹּאכַל חַס וְשָׁלוֹם, אֵיבָר מִן הַחַי, הוּא רוֹצֵחַ מַמָּשׁ, כִּי הוֹרֵג אֶת הַנֶּפֶשׁ כַּנַּ"ל. וְזֶה שֶׁסָּמְכָה הַתּוֹרָה אִסּוּר אֵיבָר מִן הַחַי לְאִסּוּר רְצִיחָה בְּפָרָשַׁת נֹחַ, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב, "אַךְ בָּשָֹר בְּנַפְשׁוֹ דָּמוֹ לֹא תֹאכֵלוּ וְאַךְ אֶת דִּמְכֶם וְכוּ', שׁוֹפֵךְ דַּם הָאָדָם וְכוּ'" כִּי הֵם שָׁוִים מַמָּשׁ כַּנַּ"ל. וְעַל-כֵּן אֲפִלּוּ בֶּן נֹחַ מֻזְהָר עַל אֵיבָר מִן הַחַי, כִּי עִקַּר מִצְווֹת בְּנֵי נֹחַ הֵם מִצְווֹת שֶׁבֵּין אָדָם לַחֲבֵרוֹ. וְעַל-כֵּן אַף שֶׁהֵם רְחוֹקִים מִן הַקְּדֻשָּׁה וְלֹא נִתַּן לָהֶם הַמִּצְווֹת שֶׁל יִשְֹרָאֵל, אַף-עַל-פִּי-כֵן נָתְנָה לָהֶם הַתּוֹרָה שֶׁבַע מִצְווֹת בִּשְׁבִיל קִיּוּם הָעוֹלָם, כְּדֵי שֶׁלֹּא יַחֲרִיבוּ אֶת הָעוֹלָם. וְעַל-כֵּן נֶאֱסַר לָהֶם גַּם אֵיבָר מִן הַחַי, כִּי הִיא רְצִיחָה מַמָּשׁ כַּנַּ"ל. וְעַל-כֵּן בְּוַדַּאי רָאוּי שֶׁיֵּאָסֵר לָהֶם בִּשְׁבִיל קִיּוּם הָעוֹלָם:



אות ב



וְזֶה שֶׁאָסְרוּ רַבּוֹתֵינוּ זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה, לַעֲשׂוֹת גִּיסְטְרָא, דְהַיְנוּ שֶׁלֹּא לַחֲתֹךְ הַמַּפְרֶקֶת בִּשְׁעַת שְׁחִיטָה, שֶׁלֹּא לְהַבְלִיעַ הַדָּם בָּאֵיבָרִים, כִּי צָרִיךְ לְהוֹצִיא אֶת הַנֶּפֶשׁ וּלְהַעֲלוֹתָהּ מֵחַי לִמְדַבֵּר דֶּרֶךְ הַצַּוָּאר דַּוְקָא בִּבְחִינַת נַפְשִׁי יָצְאָה בְדַבְּרוֹ כַּנַּ"ל. וְעַל-כֵּן אִם יַחֲתֹךְ גַּם הַמַּפְרֶקֶת, דְּהַיְנוּ הָעֹרֶף, אֲזַי מֵחֲמַת מְרוּצַת וּרְדִיפַת הַדָּמִים, שֶׁהֵם הַנְּפָשׁוֹת בִּשְׁעַת שְׁחִיטָה לָצֵאת דֶּרֶךְ בֵּית הַשְּׁחִיטָה. אֲזַי אִם יִהְיֶה גַּם הַמַּפְרֶקֶת פָּתוּחַ וְנֶחְתָּךְ, יָבוֹאוּ וְיָרוּצוּ הַדָּמִים לְשָׁם גַּם כֵּן. וּמֵחֲמַת שֶׁאֵין שָׁם מְקוֹם יְצִיאָתָם, עַל-כֵּן יַחְזְרוּ וְיִבָּלְעוּ בָּאֵבָרִים, כִּי דֶּרֶךְ הַמַּפְרֶקֶת אֵין הַנֶּפֶשׁ יוֹצְאָה וְעוֹלָה דֶּרֶךְ שָׁם, כִּי הַמַּפְרֶקֶת הִיא הָעֹרֶף שֶׁהוּא עוֹמֵד אֲחוֹרֵי הַקְּדֻשָּׁה וְיוֹנֵק מֵהַנֶּפֶשׁ וְהַדִּבּוּר בְּעֵת שֶׁמִּתְגַּבְּרִים שְׁלֹשֶׁת שָֹרֵי פַּרְעֹה הַנַּ"ל. וְעַל-כֵּן עִקַּר תִּקּוּן הַשְּׁחִיטָה הוּא לִשְׁחֹט רַק הַשְּׁלֹשָׁה הַנַּ"ל, לְהַכְנִיעָם, לְגַלּוֹת בֵּית הַשְּׁחִיטָה, לְהוֹצִיא הַנֶּפֶשׁ מִבְּחִינַת מֵצַר הַגָּרוֹן לְהַעֲלוֹתָהּ דֶּרֶךְ שָׁם מֵחַי לִמְדַבֵּר כַּנַּ"ל. וְעַל-כֵּן מְקוֹם הַשְּׁחִיטָה בְּמֵצַר הַגָּרוֹן, אֲבָל כְּשֶׁיִּהְיֶה נִפְתַּח גַּם הַמַּפְרֶקֶת, יִפְּלוּ הַדָּמִים וְהַנְּפָשׁוֹת לְשָׁם, שֶׁזֶּהוּ הֵפֶךְ הַשְּׁחִיטָה וְקִלְקוּלָהּ כַּנַּ"ל:



אות ג





וְזֶהוּ שֶׁמְּבֹאָר בְּדִבְרֵי רַבֵּנוּ בַּמַּאֲמָר "דִּרְשׁוּ ה' וְעֻזּוֹ" הַנַּ"ל, שֶׁהַשְּׁחִיטָה הִיא בְּחִינַת תַּעֲנִית, עַיֵּן שָׁם. כִּי הִיא בְּחִינַת תַּעֲנִית מַמָּשׁ, כִּי תִּקּוּן הַתַּעֲנִית שֶׁעַל יָדוֹ מַכְנִיעִין הַשְּׁלֹשָׁה שָֹרִים הַנַּ"ל וּמוֹצִיאִין הַנֶּפֶשׁ וְהַדִּבּוּר מִמֵּצַר הַגָּרוֹן, שֶׁכָּל זֶה נִתְקָן עַל-יְדֵי הַשְּׁחִיטָה בַּצַּוָּאר, עַל-יְדֵי סַכִּין שֶׁל שְׁחִיטָה וּבִרְכַּת הַשְּׁחִיטָה כַּנַּ"ל, עַיֵּן כָּל זֶה בַּמַּאֲמָר "וַיַּסֵּב אֱלֹקִים" ((בְּסִימָן סב




(ליקוטי הלכות - יורה דעה חלק א - הלכות אבר מן החי הלכה א)
נ נח נחמ נחמן מאומן בירושלים

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה