לֹא יִלְבַּשׁ הלכה ג
עַל-פִּי הַמַּאֲמָר "הַאי מָאן" דְּבָעֵי לְמִינְסָב אִיתְּתָא וְכוּ', עַיֵּן שָׁם בְּלִקּוּטֵי הָרִאשׁוֹן ((סִימָן כט). מְבֹאָר שָׁם שֶׁהַבְּגָדִים הֵם בְּחִינַת תִּקּוּן הַבְּרִית, שֶׁהוּא כְּלָלִיּוּת הַגִּידִין וְזֶהוּ בְּחִינַת בְּגָדִים, בְּחִינַת בְּכָל עֵת יִהְיוּ בְגָדֶיךָ לְבָנִים בְּגִידֶיךָ וְכוּ'. עַל-כֵּן הִזְהִירָה תּוֹרָה שֶׁלֹּא יִלְבַּשׁ גֶּבֶר שִֹמְלַת אִשָּׁה וְכֵן לְהֵפֶךְ, כִּי תּוֹעֲבַת ה' וְכוּ', כִּי כְּשֶׁלּוֹבֵשׁ בִּגְדֵי אִשָּׁה, אוֹ לְהֵפֶךְ הוּא נִאוּף מַמָּשׁ, כִּי הַבְּגָדִים בְּעַצְמָן הֵם בִּבְחִינַת בְּרִית כְּלָלִיּוּת הַגִּידִין כַּנַּ"ל: כִּי עִקַּר פְּגַם הַבְּרִית הוּא פְּגַם הַדַּעַת כַּיָּדוּעַ, וְהַבְּגָדִים נִמְשָׁכִין מִן הַדַּעַת, כִּי הֵם בְּחִינַת מַקִּיפִים שֶׁל הַדַּעַת, וּכְשֶׁפּוֹגְמִין בְּהַבְּגָדִים, פּוֹגְמִין בְּהַדַּעַת מַמָּשׁ, שֶׁהוּא פְּגַם הַבְּרִית: וְזֶה בְּחִינַת מַה שֶּׁאָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה, הַמַּעֲבִיר שֵֹעָר שֶׁעַל בֵּית הַשֶּׁחִי וְכוּ', עוֹבֵר מִשּׁוּם לֹא יִלְבַּשׁ גֶּבֶר וְכוּ', כִּי הַשְֹּעָרוֹת הֵם מוֹתְרֵי מֹחִין וְהֵם בִּבְחִינַת לְבוּשִׁין, כַּמּוּבָן בַּמַּאֲמָר הַנַּ"ל בְּסוֹפוֹ בְּחִינַת לְבוּשֵׁיהּ כִּתְלַג חִוָּר וּשְֹעַר רֵאשֵׁהּ כַּעֲמַר נְקֵא: וְעַל-כֵּן בַּסְּפִירָה שֶׁאָז צְרִיכִין לְטַהֵר עַצְמָן מִדַּם נִדּוֹת, שֶׁהוּא זֻהֲמַת מִצְרַיִם, עַל-כֵּן אָז אָסוּר לְגַלֵּחַ הַשְֹּעָרוֹת, כִּי הַשְֹּעָרוֹת הֵם בְּחִינַת שֶׁבַע מַחְלְפוֹת רֹאשׁוֹ, הַנֶּאֱמַר בְּשִׁמְשׁוֹן שֶׁהָיָה נְזִיר אֱלֹקִים, שֶׁהֵם בְּחִינַת שֶׁבַע מִדּוֹת הַחוֹלְפִין וְעוֹבְרִים בַּמַּחֲשָׁבָה שֶׁבַּמֹּחַ. וּבַסְּפִירָה אָז צְרִיכִין לִסְפֹּר שֶׁבַע שַׁבָּתוֹת, שֶׁהֵם בְּחִינַת שֶׁבַּע מִדּוֹת לְזַכֵּךְ וּלְטַהֵר אֶת הַמִּדּוֹת, שֶׁעַל-יְדֵי-זֶה מְטַהֲרִין עַצְמָן וְאֶת הַבְּגָדִים מִדַּם נִדּוֹת הַנֶּאֱמַר בַּמַּאֲמָר הַנַּ"ל, עַיֵּן שָׁם. וְאָז מֵחֲמַת שֶׁעוֹסְקִין לְטַהֵר וּלְקַדֵּשׁ הַמֹּחַ וְהַדַּעַת מִזֻּהֲמַת מִצְרַיִם, עַל-כֵּן אָז מִתְגַּבְּרִין הַדִּינִים בְּיוֹתֵר, כִּי כֻּלָּם בְּמַחֲשָׁבָה אִיתְבְּרִירוּ וְאָז צְרִיכִין לִשְׁמֹר אֶת הַשְֹּעָרוֹת וְאָסוּר לְגַלְּחָם, כְּדֵי שֶׁיִּנְקוּ כָּל הַמּוֹתָרוֹת שֶׁבַּמֹּחַ, כְּדֵי שֶׁלֹּא יִשָּׁאֵר שׁוּם מוֹתָרוֹת בַּמֹּחַ, כִּי אָז צְרִיכִין לְזַכֵּךְ הַמֹּחַ וְאָז מִתְעוֹרְרִין שִׁמְרֵי הַמֹּחַ לַעֲלוֹת אֶל הַמֹּחַ, וְעַל-כֵּן צְרִיכִין אָז הַשְֹּעָרוֹת כְּדֵי שֶׁיִּנְקוּ כָּל הַמּוֹתָרוֹת, כְּדֵי שֶׁלֹּא יִשָּׁאֵר הַמּוֹתָרוֹת בַּמֹּחַ: וְזֶה בְּחִינַת אִסּוּר גִּלּוּחַ הַשְֹּעָרוֹת שֶׁל הַנָּזִיר, כִּי הָרוֹאֶה סוֹטָה בְּקִלְקוּלָהּ, יַזִּיר עַצְמוֹ מִן הַיַּיִן. נִמְצָא, שֶׁעִקַּר הַנְּזִירוּת בָּא בִּשְׁבִיל תִּקּוּן הַבְּרִית שֶׁהוּא תִּקּוּן הַדַּעַת, וְעַל-כֵּן צְרִיכִין לִזָּהֵר אָז שֶׁלֹּא לְגַלֵּחַ אֶת הַשְֹּעָרוֹת כְּדֵי שֶׁיִּנְּקוּ כָּל הַמּוֹתָרוֹת וְכוּ' כַּנַּ"ל. וְזֶהוּ בְּעַצְמוֹ בְּחִינַת אִסּוּר גִּלּוּחַ הַשְֹּעָרוֹת בִּימֵי הַסְּפִירָה, כִּי סוֹפְרִין הַיָּמִים לָעֹמֶר, וְהָעֹמֶר הוּא מִנְחַת שְֹעוֹרִים, שֶׁהוּא בְּחִינַת מִנְחַת קְנָאוֹת שֶׁל בְּדִיקַת הַסּוֹטָה, שֶׁעַל-יְדֵי-זֶה נִטְהֶרֶת אִשָּׁה לְבַעְלָהּ. וְכַמּוּבָא בַּזֹּהַר הַקָּדוֹשׁ, וּבְהַאי מִנְחַת קְנָאוֹת אִתְחַבְּרַת אֵשֶׁת חַיִל בְּבַעְלָהּ. וְעַל-כֵּן בִּימֵי הַסְּפִירָה שֶׁסּוֹפְרִין לְהַקְרָבַת הָעֹמֶר שְֹעוֹרִים, שֶׁהוּא מִנְחַת קְנָאוֹת, אָז צְרִיכִין לִזָּהֵר שֶׁלֹּא לְגַלֵּחַ הַשְֹּעָרוֹת כְּמוֹ הַנָּזִיר, כִּי הַנְּזִירוּת בָּא גַּם כֵּן עַל-יְדֵי מִנְחַת קְנָאוֹת כַּנַּ"ל: וְעַל-כֵּן מֵחֲמַת שֶׁהַשֵֹּעָר שֶׁל בֵּית הַשֶּׁחִי וְכוּ', שֶׁהֵם שְֹעָרוֹת שֶׁבַּגּוּף, שֶׁלְּשָׁם נִמְשָׁךְ עִקַּר הַמּוֹתָרוֹת שֶׁל הַמֹּחַ, כִּי הַמֹּחַ מִתְפַּשֵּׁט בְּכָל הַגּוּף וְשָׁם בְּבֵית הַשֶּׁחִי וּבֵית הָעֶרְוָה, שֶׁהֵם מְלֵאִים זֵעָה, שָׁם עִקַּר הַמּוֹתָרוֹת, עַל-כֵּן אָסוּר לְהַשְׁחִיתָם כְּדֵי שֶׁלֹּא יִתְגַּבֵּר הַמּוֹתָרוֹת עַל הַמֹּחַ, חַס וְשָׁלוֹם, שֶׁזֶּהוּ בְּחִינַת פְּגַם הַבְּרִית שֶׁהוּא פְּגַם הַדַּעַת, וְעַל-כֵּן עוֹבֵר עַל זֶה מִשּׁוּם לֹא יִלְבַּשׁ גֶּבֶר וְכוּ', שֶׁהָאִסּוּר הַזֶּה הוּא בִּשְׁבִיל שְׁמִירַת הַבְּרִית, שֶׁהִיא שְׁמִירַת הַדַּעַת כַּנַּ"ל:
לֹא יִלְבַּשׁ גֶּבֶר הֲלָכָה ד נִכְלֶלֶת בְּהִלְכוֹת גִּלּוּחַ הֲלָכָה ד, וַהֲלָכָה ה בְּהִלְכוֹת רִבִּית, הֲלָכָה ה אוֹת נב:
(ליקוטי הלכות - יורה דעה חלק א - הלכות לא ילבש הלכה ג)
נ נח נחמ נחמן מאומן בירושלים
עַל-פִּי הַמַּאֲמָר "הַאי מָאן" דְּבָעֵי לְמִינְסָב אִיתְּתָא וְכוּ', עַיֵּן שָׁם בְּלִקּוּטֵי הָרִאשׁוֹן ((סִימָן כט). מְבֹאָר שָׁם שֶׁהַבְּגָדִים הֵם בְּחִינַת תִּקּוּן הַבְּרִית, שֶׁהוּא כְּלָלִיּוּת הַגִּידִין וְזֶהוּ בְּחִינַת בְּגָדִים, בְּחִינַת בְּכָל עֵת יִהְיוּ בְגָדֶיךָ לְבָנִים בְּגִידֶיךָ וְכוּ'. עַל-כֵּן הִזְהִירָה תּוֹרָה שֶׁלֹּא יִלְבַּשׁ גֶּבֶר שִֹמְלַת אִשָּׁה וְכֵן לְהֵפֶךְ, כִּי תּוֹעֲבַת ה' וְכוּ', כִּי כְּשֶׁלּוֹבֵשׁ בִּגְדֵי אִשָּׁה, אוֹ לְהֵפֶךְ הוּא נִאוּף מַמָּשׁ, כִּי הַבְּגָדִים בְּעַצְמָן הֵם בִּבְחִינַת בְּרִית כְּלָלִיּוּת הַגִּידִין כַּנַּ"ל: כִּי עִקַּר פְּגַם הַבְּרִית הוּא פְּגַם הַדַּעַת כַּיָּדוּעַ, וְהַבְּגָדִים נִמְשָׁכִין מִן הַדַּעַת, כִּי הֵם בְּחִינַת מַקִּיפִים שֶׁל הַדַּעַת, וּכְשֶׁפּוֹגְמִין בְּהַבְּגָדִים, פּוֹגְמִין בְּהַדַּעַת מַמָּשׁ, שֶׁהוּא פְּגַם הַבְּרִית: וְזֶה בְּחִינַת מַה שֶּׁאָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה, הַמַּעֲבִיר שֵֹעָר שֶׁעַל בֵּית הַשֶּׁחִי וְכוּ', עוֹבֵר מִשּׁוּם לֹא יִלְבַּשׁ גֶּבֶר וְכוּ', כִּי הַשְֹּעָרוֹת הֵם מוֹתְרֵי מֹחִין וְהֵם בִּבְחִינַת לְבוּשִׁין, כַּמּוּבָן בַּמַּאֲמָר הַנַּ"ל בְּסוֹפוֹ בְּחִינַת לְבוּשֵׁיהּ כִּתְלַג חִוָּר וּשְֹעַר רֵאשֵׁהּ כַּעֲמַר נְקֵא: וְעַל-כֵּן בַּסְּפִירָה שֶׁאָז צְרִיכִין לְטַהֵר עַצְמָן מִדַּם נִדּוֹת, שֶׁהוּא זֻהֲמַת מִצְרַיִם, עַל-כֵּן אָז אָסוּר לְגַלֵּחַ הַשְֹּעָרוֹת, כִּי הַשְֹּעָרוֹת הֵם בְּחִינַת שֶׁבַע מַחְלְפוֹת רֹאשׁוֹ, הַנֶּאֱמַר בְּשִׁמְשׁוֹן שֶׁהָיָה נְזִיר אֱלֹקִים, שֶׁהֵם בְּחִינַת שֶׁבַע מִדּוֹת הַחוֹלְפִין וְעוֹבְרִים בַּמַּחֲשָׁבָה שֶׁבַּמֹּחַ. וּבַסְּפִירָה אָז צְרִיכִין לִסְפֹּר שֶׁבַע שַׁבָּתוֹת, שֶׁהֵם בְּחִינַת שֶׁבַּע מִדּוֹת לְזַכֵּךְ וּלְטַהֵר אֶת הַמִּדּוֹת, שֶׁעַל-יְדֵי-זֶה מְטַהֲרִין עַצְמָן וְאֶת הַבְּגָדִים מִדַּם נִדּוֹת הַנֶּאֱמַר בַּמַּאֲמָר הַנַּ"ל, עַיֵּן שָׁם. וְאָז מֵחֲמַת שֶׁעוֹסְקִין לְטַהֵר וּלְקַדֵּשׁ הַמֹּחַ וְהַדַּעַת מִזֻּהֲמַת מִצְרַיִם, עַל-כֵּן אָז מִתְגַּבְּרִין הַדִּינִים בְּיוֹתֵר, כִּי כֻּלָּם בְּמַחֲשָׁבָה אִיתְבְּרִירוּ וְאָז צְרִיכִין לִשְׁמֹר אֶת הַשְֹּעָרוֹת וְאָסוּר לְגַלְּחָם, כְּדֵי שֶׁיִּנְקוּ כָּל הַמּוֹתָרוֹת שֶׁבַּמֹּחַ, כְּדֵי שֶׁלֹּא יִשָּׁאֵר שׁוּם מוֹתָרוֹת בַּמֹּחַ, כִּי אָז צְרִיכִין לְזַכֵּךְ הַמֹּחַ וְאָז מִתְעוֹרְרִין שִׁמְרֵי הַמֹּחַ לַעֲלוֹת אֶל הַמֹּחַ, וְעַל-כֵּן צְרִיכִין אָז הַשְֹּעָרוֹת כְּדֵי שֶׁיִּנְקוּ כָּל הַמּוֹתָרוֹת, כְּדֵי שֶׁלֹּא יִשָּׁאֵר הַמּוֹתָרוֹת בַּמֹּחַ: וְזֶה בְּחִינַת אִסּוּר גִּלּוּחַ הַשְֹּעָרוֹת שֶׁל הַנָּזִיר, כִּי הָרוֹאֶה סוֹטָה בְּקִלְקוּלָהּ, יַזִּיר עַצְמוֹ מִן הַיַּיִן. נִמְצָא, שֶׁעִקַּר הַנְּזִירוּת בָּא בִּשְׁבִיל תִּקּוּן הַבְּרִית שֶׁהוּא תִּקּוּן הַדַּעַת, וְעַל-כֵּן צְרִיכִין לִזָּהֵר אָז שֶׁלֹּא לְגַלֵּחַ אֶת הַשְֹּעָרוֹת כְּדֵי שֶׁיִּנְּקוּ כָּל הַמּוֹתָרוֹת וְכוּ' כַּנַּ"ל. וְזֶהוּ בְּעַצְמוֹ בְּחִינַת אִסּוּר גִּלּוּחַ הַשְֹּעָרוֹת בִּימֵי הַסְּפִירָה, כִּי סוֹפְרִין הַיָּמִים לָעֹמֶר, וְהָעֹמֶר הוּא מִנְחַת שְֹעוֹרִים, שֶׁהוּא בְּחִינַת מִנְחַת קְנָאוֹת שֶׁל בְּדִיקַת הַסּוֹטָה, שֶׁעַל-יְדֵי-זֶה נִטְהֶרֶת אִשָּׁה לְבַעְלָהּ. וְכַמּוּבָא בַּזֹּהַר הַקָּדוֹשׁ, וּבְהַאי מִנְחַת קְנָאוֹת אִתְחַבְּרַת אֵשֶׁת חַיִל בְּבַעְלָהּ. וְעַל-כֵּן בִּימֵי הַסְּפִירָה שֶׁסּוֹפְרִין לְהַקְרָבַת הָעֹמֶר שְֹעוֹרִים, שֶׁהוּא מִנְחַת קְנָאוֹת, אָז צְרִיכִין לִזָּהֵר שֶׁלֹּא לְגַלֵּחַ הַשְֹּעָרוֹת כְּמוֹ הַנָּזִיר, כִּי הַנְּזִירוּת בָּא גַּם כֵּן עַל-יְדֵי מִנְחַת קְנָאוֹת כַּנַּ"ל: וְעַל-כֵּן מֵחֲמַת שֶׁהַשֵֹּעָר שֶׁל בֵּית הַשֶּׁחִי וְכוּ', שֶׁהֵם שְֹעָרוֹת שֶׁבַּגּוּף, שֶׁלְּשָׁם נִמְשָׁךְ עִקַּר הַמּוֹתָרוֹת שֶׁל הַמֹּחַ, כִּי הַמֹּחַ מִתְפַּשֵּׁט בְּכָל הַגּוּף וְשָׁם בְּבֵית הַשֶּׁחִי וּבֵית הָעֶרְוָה, שֶׁהֵם מְלֵאִים זֵעָה, שָׁם עִקַּר הַמּוֹתָרוֹת, עַל-כֵּן אָסוּר לְהַשְׁחִיתָם כְּדֵי שֶׁלֹּא יִתְגַּבֵּר הַמּוֹתָרוֹת עַל הַמֹּחַ, חַס וְשָׁלוֹם, שֶׁזֶּהוּ בְּחִינַת פְּגַם הַבְּרִית שֶׁהוּא פְּגַם הַדַּעַת, וְעַל-כֵּן עוֹבֵר עַל זֶה מִשּׁוּם לֹא יִלְבַּשׁ גֶּבֶר וְכוּ', שֶׁהָאִסּוּר הַזֶּה הוּא בִּשְׁבִיל שְׁמִירַת הַבְּרִית, שֶׁהִיא שְׁמִירַת הַדַּעַת כַּנַּ"ל:
לֹא יִלְבַּשׁ גֶּבֶר הֲלָכָה ד נִכְלֶלֶת בְּהִלְכוֹת גִּלּוּחַ הֲלָכָה ד, וַהֲלָכָה ה בְּהִלְכוֹת רִבִּית, הֲלָכָה ה אוֹת נב:
(ליקוטי הלכות - יורה דעה חלק א - הלכות לא ילבש הלכה ג)
נ נח נחמ נחמן מאומן בירושלים
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה