קָרְחָה וּכְתֹבֶת קַעֲקַע הלכה ב
עַל-פִּי הַמַּאֲמָר "תִּקְעוּ ג", הַנִּזְכָּר לְעֵיל בְּהִלְכוֹת מְעוֹנֵן וּמְנַחֵשׁ הֲלָכָה ב הַנַּ"ל:
כִּי זֻהֲמַת הַנָּחָשׁ הוּא בְּחִינַת עִרְבּוּב הַמְדַמֶּה, אֱמוּנוֹת כּוֹזְבִיּוֹת. וְיִשְֹרָאֵל שֶׁעָמְדוּ עַל הַר סִינַי פָּסְקָה זֻהֲמָתָן. וּכְשֶׁנִּפְסַק זֻהֲמַת הַנָּחָשׁ, עִרְבּוּב הַמְדַמֶּה, אֱמוּנוֹת כּוֹזְבִיּוֹת, אֲזַי נַעֲשֶֹה הַמְדַמֶּה מְעֻבָּד וּמְבֹרָר, וַאֲזַי זוֹכִין לֶאֱמוּנָה שְׁלֵמָה בַּה'. וְעַל-יְדֵי אֱמוּנָה שְׁלֵמָה זוֹכִין לְחִדּוּשׁ הָעוֹלָם, בְּחִינַת עוֹלָם חֶסֶד יִבָּנֶה, בְּחִינַת חֲדָשִׁים לַבְּקָרִים רַבָּה אֱמוּנָתֶךָ וְכוּ', עַיֵּן שָׁם הֵיטֵב. וְהִנֵּה מֵחֲמַת זֶה הַמִּיתָה טוֹבָה גְּדוֹלָה, כְּמוֹ שֶׁנֶּאֱמַר ((בְּרֵאשִׁית א, לא), "טוֹב מְאֹד" זֶה הַמָּוֶת וְכוּ'. כִּי אֵין הַזֻּהֲמָא נִפְסָק לְגַמְרֵי כִּי אִם עַל-יְדֵי הַמִּיתָה וּקְבוּרָה שֶׁאֲזַי הַגּוּף נִכְלֶה וְנִבְלֶה בָּאָרֶץ, וַאֲזַי נִפְסָק מִמֶּנּוּ הַזֻּהֲמָא, וַאֲזַי יָקוּם הַגּוּף בַּתְּחִיָּה זַךְ וּמְבֹרָר וּמְתֻקָּן. וּבֵרוּר וְזִכּוּךְ הַגּוּף שֶׁנִּתְבָּרֵר וְנִזְדַּכֵּךְ עַל-יְדֵי הַמִּיתָה, עַל-יְדֵי שֶׁיִּזְכֶּה לָקוּם בַּתְּחִיָּה כַּנַּ"ל, זֶה בְּחִינַת בֵּרוּר הַמְדַמֶּה, כִּי הַמְדַמֶּה הוּא בְּחִינַת גּוּף, כִּי גּוּף וָנֶפֶשׁ הוּא בְּחִינַת אָדָם וּבְהֵמָה, כִּי הַגּוּף הוּא בְּחִינַת בְּהֵמָה, וְהַנֶּפֶשׁ הוּא בְּחִינַת אָדָם, כְּמוֹ שֶׁאָמַר רַבֵּנוּ, זִכְרוֹנוֹ לִבְרָכָה, בְּסִימָן לז. וְהַמְדַמֶּה הוּא בְּחִינַת בְּהֵמָה, כִּי גַּם הַבְּהֵמָה יֵשׁ לָהּ כֹּחַ הַמְדַמֶּה, וּכְמוֹ שֶׁאָמַר רַבֵּנוּ, זִכְרוֹנוֹ לִבְרָכָה בְּמָקוֹם אַחֵר, סִימָן נד. נִמְצָא, שֶׁהַמְדַמֶּה הוּא בְּחִינַת גּוּף. וְעִקַּר עִרְבּוּב הַמְדַמֶּה הוּא מֵחֲמַת שֶׁאֵין הַגּוּף נִזְדַּכֵּךְ מִזֻּהֲמַת הַנָּחָשׁ שֶׁנֶּאֶחְזָה בּוֹ עַל-יְדֵי חֵטְא אָדָם הָרִאשׁוֹן. וּמֵחֲמַת זֶה שֶׁאֵין הַגּוּף מְזֻכָּךְ מִזֻּהֲמַת הַנָּחָשׁ, עַל-יְדֵי-זֶה הַמְדַמֶּה מְעֻרְבָּב וּמְבֻלְבָּל, שֶׁזֶּהוּ בְּעַצְמוֹ בְּחִינַת זֻהֲמַת הַנָּחָשׁ כַּנַּ"ל. כִּי הַמְדַמֶּה תָּלוּי בְּהַגּוּף, כִּי הוּא בְּחִינַת גּוּף כַּנַּ"ל. וּכְפִי בֵּרוּר וְזִכּוּךְ הַגּוּף, כֵּן זִכּוּךְ וּבֵרוּר הַמְדַמֶּה כַּנַ"ל. נִמְצָא, שֶׁלֶּעָתִיד, שֶׁאָז יָקוּמוּ בִּתְחִיָּה וְיִהְיֶה הַגּוּף צַח וְזַךְ בְּתַכְלִית הַזִּכּוּךְ, אֲזַי יִהְיֶה הַמְדַמֶּה מְבֹרָר וּמְתֻקָּן בִּשְׁלֵמוּת. וְאָז יִזְכּוּ לֶאֱמוּנָה שְׁלֵמָה בִּשְׁלֵמוּת גָּמוּר, כִּי הִתְגַּלּוּת הָאֱמוּנָה הַקְּדוֹשָׁה בִּשְׁלֵמוּת יִהְיֶה רַק לֶעָתִיד, כְּמוֹ שֶׁנֶּאֱמַר, "בַּיּוֹם הַהוּא יִהְיֶה ה' אֶחָד וּשְׁמוֹ אֶחָד". כִּי אָז יִתְחַדְּשׁוּ הַגּוּפִים וְיִזְדַּכְּכוּ בְּתַכְלִית הַזִּכּוּךְ שֶׁזֶּה בְּחִינַת בֵּרוּר וְזִכּוּךְ הַמְדַמֶּה. וְעַל-יְדֵי-זֶה יִזְכּוּ לֶאֱמוּנָה שְׁלֵמָה כַּנַּ"ל. וְזֶה בְּחִינַת חֲדָשִׁים לַבְּקָרִים רַבָּה אֱמוּנָתֶךָ, כְּמוֹ שֶׁמְּבֹאָר שָׁם, עַיֵּן שָׁם: וְעַל-כֵּן אָסוּר לְקוֹנֵן וּלְהִצְטַעֵר עַל הַמֵּת, חַס וְשָׁלוֹם, יוֹתֵר מִדַּאי, כִּי אָנוּ מַאֲמִינִים בִּתְחִיַּת הַמֵּתִים וְחִדּוּשׁ הָעוֹלָם. וְעַל-כֵּן הַמִּיתָה טוֹבָה גְּדוֹלָה, כִּי עַל-יְדֵי-זֶה יִתְבָּרֵר הַגּוּף וְהַמְדַמֶּה וְיִזְכּוּ לֶאֱמוּנָה בַּה' וְכַנַּ"ל. וְעַל-כֵּן אָסוּר לִשְֹרֹט שְֹרִיטָה עַל הַמֵּת, חַס וְשָׁלוֹם, כִּי אָנוּ צְרִיכִין לְקַדֵּשׁ אֶת הַגּוּף בְּכָל מִינֵי קְדֻשּׁוֹת כְּדֵי לְזַכֵּךְ אוֹתוֹ וּלְטַהֲרוֹ מִזֻּהֲמַת הַנָּחָשׁ, כִּי זֶה עִקַּר עֲבוֹדָתֵנוּ כַּיָּדוּעַ. וְזֶה שֶׁמְּשָֹרֵט אֶת גּוּפוֹ עַל הַמֵּת וּמִצְטַעֵר בְּיוֹתֵר, עַד שֶׁחוֹבֵל בְּעַצְמוֹ מֵחֲמַת זֶה. נִמְצָא, שֶׁאֵין מַאֲמִין בְּחִדּוּשׁ הָעוֹלָם כַּנַּ"ל. וַאֲזַי כְּשֶׁאֵינוֹ מַאֲמִין בְּחִדּוּשׁ הָעוֹלָם, אֲזַי הַמִּיתָה הוּא זֻהֲמַת הַנָּחָשׁ מַמָּשׁ, כִּי מִשָּׁם בָּאָה הַמִּיתָה וּכְשֶׁמְּשָֹרֵט אֶת גּוּפוֹ, מֵחֲמַת זֶה הוּא מַמְשִׁיךְ עַל גּוּפוֹ זֻהֲמַת הַנָּחָשׁ, כִּי הַזֻּהֲמָא מִתְדַּבֶּקֶת בְּיוֹתֵר בְּהַגּוּף, מֵחֲמַת שֶׁיֵּשׁ שָׁם אֲחִיזָה לְהַזֻּהֲמָא בְּיוֹתֵר. וְעַל-יְדֵי שֶׁאָנוּ מַאֲמִינִים בְּחִדּוּשׁ הָעוֹלָם, אָנוּ מְגָרְשִׁין וּמְכַלִּין עַל-יְדֵי-זֶה הַזֻּהֲמָא מִגּוּפֵנוּ. אֲבָל כְּשֶׁעוֹשֶֹה שְֹרִיטָה בְּגוּפוֹ עַל הַמֵּת, חַס וְשָׁלוֹם, הוּא מַרְאֶה בָּזֶה כְּאִלּוּ אֵינוֹ מַאֲמִין בְּחִדּוּשׁ הָעוֹלָם, כִּי אִם הָיָה מַאֲמִין בִּשְׁלֵמוּת בְּחִדּוּשׁ הָעוֹלָם, לֹא הָיָה מְשָרֵט וְחוֹבֵל בְּעַצְמוֹ, כִּי כְּשֶׁמַּאֲמִין בְּחִדּוּשׁ הָעוֹלָם הַמִּיתָה הִיא טוֹבָה גְּדוֹלָה כַּנַּ"ל. נִמְצָא, כְּשֶׁמְּשָֹרֵט עַל הַמֵּת, חַס וְשָׁלוֹם, אֵינוֹ מַאֲמִין בְּחִדּוּשׁ הָעוֹלָם, וַאֲזַי מַמְשִׁיךְ זֻהֲמַת הַנָּחָשׁ שֶׁמִּשָּׁם הַמִּיתָה עַל גּוּפוֹ, כִּי שָׁם נֶאֱחֶזֶת בְּיוֹתֵר כַּנַּ"ל, כִּי מִי שֶׁמַּאֲמִין בְּחִדּוּשׁ הָעוֹלָם אֲזַי הַמִּיתָה הִיא בְּחִינַת חַיִּים, כִּי עִקַּר הַחַיִּים נִצְחִיִּים יִזְכּוּ אַחַר הַמִּיתָה דַּיְקָא בְּעֵת הַתְּחִיָּה, אֲבָל זֶה שֶׁאֵינוֹ מַאֲמִין, אֲזַי הַמִּיתָה הִיא בְּחִינַת זֻהֲמַת הַנָּחָשׁ מַמָּשׁ, שֶׁמִּשָּׁם בָּאָה הַמִּיתָה. וּכְשֶׁמְּשָֹרֵט בְּגוּפוֹ אֲזַי מַמְשִׁיךְ עַל גּוּפוֹ זֻהֲמַת הַנָּחָשׁ, רַחֲמָנָא לִצְלָן, כַּנַּ"ל: וְזֶה בְּחִינַת אִסּוּר כְּתֹבֶת קַעֲקַע, כִּי הַכְּתָב הוּא בִּבְחִינַת הַמְדַמֶּה, בְּחִינַת בַּהֲמִיּוּת, כְּמוֹ שֶׁאָמַר רַבֵּנוּ, זִכְרוֹנוֹ לִבְרָכָה בְּמָקוֹם אַחֵר לִקּוּטֵי מוֹהֲרַ"ן סוֹף תּוֹרָה יט). וְעַל-כֵּן עִקַּר הַכְּתָב הוּא עַל גַּבֵּי עוֹר בְּהֵמָה, כִּי הַכְּתָב בִּבְחִינַת בְּהֵמָה כַּנַּ"ל. וּכְשֶׁכּוֹתֵב עַל גַּבֵּי עוֹר בְּהֵמָה אֲזַי מַעֲלֶה אוֹתָהּ מִבְּחִינַת בְּהֵמָה לְאָדָם, כִּי כָּל דָּבָר צְרִיכִין לְהַעֲלוֹתוֹ עַל-יְדֵי שָׁרְשׁוֹ וּבְחִינָתוֹ. וְעַל-כֵּן עַל-יְדֵי שֶׁהָאָדָם כּוֹתֵב עַל גַּבֵּי עוֹר בְּהֵמָה וְהַכְּתָב הוּא בְּחִינַת מְדַמֶּה, בְּחִינַת בְּהֵמָה, עַל-כֵּן עַל-יְדֵי-זֶה הָאָדָם הַכּוֹתֵב הוּא מַעֲלֶה מִבְּהֵמָה לְאָדָם, עַל-יְדֵי הַכְּתָב עַל גַּבֵּי עוֹר בְּהֵמָה, עַל-יְדֵי שֶׁכּוֹתֵב עָלָיו דְּבָרִים שֶׁבִּקְדֻשָּׁה, כְּגוֹן סֵפֶר תּוֹרָה וּתְפִלִּין וְכוּ'. וְעַל-כֵּן צְרִיכִין שֶׁיִּהְיֶה הָעוֹר מְעֻבָּד לִשְׁמָהּ, זֶה בְּחִינַת עִבּוּד וּבֵרוּר הַמְדַמֶּה שֶׁהוּא בְּחִינַת בְּהֵמָה כַּנַּ"ל. אֲבָל כְּשֶׁכּוֹתֵב אוֹתִיּוֹת עַל גַּבֵּי בְּשַֹר הָאָדָם אֲזַי הוּא מוֹרִיד אֶת עַצְמוֹ מִקְּדֻשָּׁתוֹ, כִּי מוֹרִיד עַצְמוֹ מִבְּחִינַת אָדָם לִבְחִינַת בְּהֵמָה שֶׁהוּא בְּחִינַת כְּתָב. וַאֲזַי מִתְגַּבֵּר בּוֹ זֻהֲמַת הַנָּחָשׁ, חַס וְשָׁלוֹם, כִּי הִיא נֶאֱחֶזֶת בְּהַגּוּף כַּנַּ"ל. וּכְשֶׁכּוֹתֵב כְּתֹבֶת קַעֲקַע עַל הַגּוּף, אֲזַי מַמְשִׁיךְ עַל הַגּוּף בְּחִינַת בַּהֲמִיּוּת, בְּחִינַת מְדַמֶּה וְעַל-יְדֵי-זֶה מִתְגַּבֵּר, חַס וְשָׁלוֹם, זֻהֲמַת הַנָּחָשׁ הַנֶּאֱחֶזֶת בְּהַגּוּף כַּנַּ"ל. כִּי בֶּאֱמֶת אָנוּ צְרִיכִין לְקַדֵּשׁ עַצְמֵנוּ כְּדֵי לְהַפֵּךְ הַחֹמֶר לְצוּרָה, כְּדֵי שֶׁיִּזְדַּכֵּךְ הַגּוּף בִּבְחִינַת אָדָם, כִּי יִשְֹרָאֵל קְרוּיִין "אָדָם" עַל-יְדֵי שֶׁהֵם מְקַדְּשִׁים אֶת הַגּוּף בְּכָל מִינֵי קְדֻשּׁוֹת, עַד שֶׁנִּתְהַפֵּךְ הַחֹמֶר לְצוּרָה, הַגּוּף לְנֶפֶשׁ וְנִזְדַּכֵּךְ הַגּוּף בִּבְחִינַת נֶפֶשׁ. וַאֲזַי נִקְרָא אָדָם, כִּי עִקַּר הָאָדָם הוּא בִּבְחִינַת הַנֶּפֶשׁ כַּנַּ"ל וְעִקַּר זֶה הַשְּׁלֵמוּת יִזְכּוּ לֶעָתִיד בְּעֵת הַתְּחִיָּה, שֶׁאָז יִהְיֶה תַּכְלִית הַזִּכּוּךְ כַּנַּ"ל, אֲבָל אֲנַחְנוּ צְרִיכִין לְקַדֵּשׁ עַצְמֵנוּ בְּזֶה הָעוֹלָם כְּדֵי לִזְכּוֹת לָזֶה לֶעָתִיד בְּתַכְלִית הַשְּׁלֵמוּת. וּכְשֶׁכּוֹתֵב כְּתֹבֶת קַעֲקַע עַל גּוּפוֹ, הוּא מוֹרִיד אֶת הַגּוּף מֵאָדָם לִבְהֵמָה כַּנַּ"ל וּמִתְגַּבֵּר זֻהֲמַת הַנָּחָשׁ שֶׁאֲחִיזָתָהּ בְּהַגּוּף, שֶׁנֶּאֱחֶזֶת בִּבְחִינַת בַּהֲמִיּוּת, בִּבְחִינַת מְדַמֶּה, וַאֲזַי הוּא בִּבְחִינַת עִרְבּוּב הַמְדַמֶּה וְכַנַּ"ל. גַּם הַכְּתָב הוּא לְזִכָּרוֹן לְדוֹרוֹת, כִּי כָּל כְּתָב הוּא לְזִכָּרוֹן וּכְשֶׁכּוֹתֵב עַל הַגּוּף כְּתֹבֶת קַעֲקַף הֲרֵי הוּא כְּאִלּוּ כּוֹפֵר, חַס וְשָׁלוֹם, בְּחִדּוּשׁ הָעוֹלָם וְאֵינוֹ מַאֲמִין שֶׁזֶּה הַגּוּף שֶׁל עַכְשָׁיו יִזְדַּכֵּךְ וְיִתְבָּרֵר וְיִכְלֶה מִמֶּנּוּ כָּל הַזֻּהֲמָא, דְּהַיְנוּ הַמְדַמֶּה שֶׁל עַכְשָׁיו, שֶׁהוּא מְדַמֶּה מְעֻרְבָּב, כִּי הוּא כּוֹתֵב וְחוֹקֵק בְּהַגּוּף כְּתֹבֶת קַעֲקַע, שֶׁהוּא כְּתָב שֶׁאֵינוֹ נִמְחֶה לְעוֹלָם, כְּאִלּוּ אוֹמֵר שֶׁזֶּהוּ הַגּוּף לֹא יִשְׁתַּנֶּה לְעוֹלָם מִבְּחִינָה זוֹ שֶׁל עַכְשָׁיו, שֶׁהוּא בְּחִינַת בְּהֵמָה, בִּבְחִינַת עִרְבּוּב הַמְדַמֶּה, שֶׁהוּא בְּחִינַת הַכְּתָב שֶׁחוֹקֵק בְּגוּפוֹ, כִּי כְּתָב הוּא בְּחִינַת זִכָּרוֹן לְדוֹרוֹת וְעַל-כֵּן הוּא מוֹרֶה בָּזֶה שֶׁיֻּחְקַק בְּחִינַת הַכְּתָב בְּהַגּוּף כְּתָב שֶׁאֵינוֹ נִמְחֶה לְעוֹלָם, הַיְנוּ שֶׁלְּעוֹלָם לֹא יִהְיֶה נִמְחֶה זֶה הַכְּתָב, חַס וְשָׁלוֹם, הַיְנוּ שֶׁלְּעוֹלָם לֹא יִזְדַּכֵּךְ הַגּוּף וְלֹא יִשְׁתַּנֶּה מִבְּחִינָה זוֹ שֶׁל עַכְשָׁיו שֶׁהוּא בִּבְחִינַת כְּתָב, בְּחִינַת בְּהֵמָה כַּנַּ"ל. כִּי בֶּאֱמֶת אָנוּ מַאֲמִינִים בְּחִדּוּשׁ הָעוֹלָם שֶׁאָז יִזְדַּכֵּךְ הַגּוּף וְאָז יַעֲבֹר כָּל הַזֻּהֲמָא שֶׁהָיְתָה בָּזֶה הַגּוּף שֶׁל עַכְשָׁיו וְיִתְחַדֵּשׁ וְיִזְדַּכֵּךְ בְּתַכְלִית הַזִּכּוּךְ כַּנַּ"ל. אֲבָל עַל-יְדֵי הַכְּתָב, הַיְנוּ כְּתֹבֶת קַעֲקַע, הוּא מוֹרֶה שֶׁיִּשָּׁאֵר הַגּוּף לְעוֹלָם בִּבְחִינָה זוֹ, חַס וְשָׁלוֹם, כִּי כְּתָב הוּא לְזִכָּרוֹן לְדוֹרוֹת וְכוּ' כַּנַּ"ל: וְעִקַּר הָאִסּוּר הוּא כְּתֹבֶת קַעֲקַע, דְּהַיְנוּ כְּתָב עַל-יְדֵי חֲקִיקָה, כִּי כְּשֶׁהַכְּתָב מְגֻשָּׁם יוֹתֵר, דְּהַיְנוּ כְּתָב עַל-יְדֵי חֲקִיקָה, מִתְגַּבֵּר הַמְדַמֶּה בְּיוֹתֵר. וַאֲזַי הוּא בְּחִינַת עִרְבּוּב הַמְדַמֶּה, כִּי כָּל מַה שֶּׁהַמְדַמֶּה הוּא נֶאֱחָז יוֹתֵר בְּגוּף גֶּשֶׁם הוּא מְעֻרְבָּב יוֹתֵר, כִּי עִקַּר עִרְבּוּב הַמְדַמֶּה הוּא עַל-יְדֵי הַגּוּף. וְעַל-כֵּן בְּכָל כְּתָב, אֲפִלּוּ כְּתָב שֶׁל קְדֻשָּׁה צְרִיכִין שֶׁיִּהְיֶה כְּתִיבָה וְלֹא חֲקִיקָה, כְּמוֹ שֶׁאָמְרוּ, "וְכָתַב". וְלֹא 'חָקַק'. כִּי כְּתָב שֶׁל קְדֻשָּׁה הוּא עַל גַּבֵּי עוֹר בְּהֵמָה, לְהַעֲלוֹת מִבְּהֵמָה לְאָדָם עַל-יְדֵי הַכְּתָב כַּנַּ"ל. עַל-כֵּן צְרִיכִין שֶׁיִּהְיֶה הַכְּתָב בְּדַקּוּת יוֹתֵר בְּכָל הָאֶפְשָׁר. וְעַל-כֵּן וְכָתַב וְלֹא וְחָקַק, כִּי הַחֲקִיקָה מְגֻשָּׁם יוֹתֵר, שֶׁמְּצַיֵּר הָאוֹר בְּגַשְׁמִיּוּת גָּמוּר וְיֵשׁ בּוֹ מַמָּשׁ בְּצִיּוּר הָאוֹר, וּכְשֶׁהַכְּתָב מְגֻשָּׁם יוֹתֵר הוּא בִּבְחִינַת עִרְבּוּב הַמְדַמֶּה וְכַנַּ"ל. וְעַל-כֵּן כָּאן בִּכְתֹבֶת קַעֲקַע שֶׁהָאִסּוּר שֶׁמּוֹרִיד מֵאָדָם לִבְהֵמָה עַל-יְדֵי הַכְּתָב כַּנַּ"ל, עִקַּר הָאִסּוּר עַל-יְדֵי חֲקִיקָה שֶׁהוּא מְגֻשָּׁם יוֹתֵר, שֶׁעַל-יְדֵי-זֶה מִתְגַּבֵּר יוֹתֵר עִרְבּוּב הַמְדַמֶּה וְכוּ' כַּנַּ"ל. כִּי אָנוּ צְרִיכִין לְזַכֵּךְ הַגּוּף מִבְּהֵמָה לְאָדָם וְהַכְּתָב, בִּפְרָט חֲקִיקָה הוּא בְּחִינַת בַּהֲמִיּוּת כַּנַּ"ל. וְזֶה שֶׁנֶּאֱמַר, "אֲנִי ה'" נֶאֱמַן לְשַׁלֵּם שָֹכָר. בְּחִינַת עוֹלָם הַבָּא, שֶׁאָז יִהְיֶה הַשִּׁלּוּם שָֹכָר, וַאֲזַי יִהְיֶה חִדּוּשׁ הָעוֹלָם וְכוּ' כַּנַּ"ל. וּמֵחֲמַת זֶה בְּעַצְמוֹ הוּא הָאִסּוּר שֶׁל כְּתֹבֶת קַעֲקַע וְכוּ'. וְעַל-כֵּן נִזְכָּר בָּזֶה, אֲנִי ה' נֶאֱמָן לְשַׁלֵּם שָֹכָר בְּחִינַת עוֹלָם הַבָּא כַּנַּ"ל: וְעַל-כֵּן הַכֹּהֲנִים מֻזְהָרִים בְּאַזְהָרָה יְתֵרָה עַל אִסּוּר שְֹרִיטָה, כִּי הַכֹּהֵן הוּא אִישׁ חֶסֶד וְחֶסֶד הוּא בְּחִינַת חִדּוּשׁ הָעוֹלָם, בְּחִינַת עוֹלָם חֶסֶד יִבָּנֶה, כְּמוֹ שֶׁמְּבֹאָר שָׁם. וּכְשֶׁיִּהְיֶה חִדּוּשׁ הָעוֹלָם, אָז תִּכְלֶה כָּל הַזֻּהֲמָא וְאָז יִהְיֶה בִּלַּע הַמָּוֶת לָנֶצַח: וְעַל-כֵּן הַכֹּהֲנִים מֻזְהָרִים עַל טֻמְאַת מֵת, כִּי הֵם רְחוֹקִים מִבְּחִינַת סִטְרָא דְּמוֹתָא, כִּי הֵם בִּבְחִינַת חֶסֶד, בְּחִינַת חִדּוּשׁ הָעוֹלָם, בְּחִינַת בִּלַּע הַמָּוֶת לָנֶצַח. וְעַל-כֵּן כָּפְלָה הַתּוֹרָה אִסּוּר שְֹרִיטָה עַל הַכֹּהֲנִים, כְּמוֹ שֶׁנֶּאֱמַר, "וּבִבְשָֹרָם לֹא יִשְֹרְטוּ שָֹרָטֶת", כִּי הֵם צְרִיכִין לְהִתְרַחֵק יוֹתֵר מִזֻּהֲמַת הַנָּחָשׁ וּלְהַאֲמִין בְּחִדּוּשׁ הָעוֹלָם, כִּי הֵם בְּעַצְמָן בִּבְחִינַת חִדּוּשׁ הָעוֹלָם כַּנַּ"ל:
(ליקוטי הלכות - יורה דעה חלק א - הלכות קרחה וכתובת קעקע הלכה ב)
נ נח נחמ נחמן מאומן בירושלים
עַל-פִּי הַמַּאֲמָר "תִּקְעוּ ג", הַנִּזְכָּר לְעֵיל בְּהִלְכוֹת מְעוֹנֵן וּמְנַחֵשׁ הֲלָכָה ב הַנַּ"ל:
כִּי זֻהֲמַת הַנָּחָשׁ הוּא בְּחִינַת עִרְבּוּב הַמְדַמֶּה, אֱמוּנוֹת כּוֹזְבִיּוֹת. וְיִשְֹרָאֵל שֶׁעָמְדוּ עַל הַר סִינַי פָּסְקָה זֻהֲמָתָן. וּכְשֶׁנִּפְסַק זֻהֲמַת הַנָּחָשׁ, עִרְבּוּב הַמְדַמֶּה, אֱמוּנוֹת כּוֹזְבִיּוֹת, אֲזַי נַעֲשֶֹה הַמְדַמֶּה מְעֻבָּד וּמְבֹרָר, וַאֲזַי זוֹכִין לֶאֱמוּנָה שְׁלֵמָה בַּה'. וְעַל-יְדֵי אֱמוּנָה שְׁלֵמָה זוֹכִין לְחִדּוּשׁ הָעוֹלָם, בְּחִינַת עוֹלָם חֶסֶד יִבָּנֶה, בְּחִינַת חֲדָשִׁים לַבְּקָרִים רַבָּה אֱמוּנָתֶךָ וְכוּ', עַיֵּן שָׁם הֵיטֵב. וְהִנֵּה מֵחֲמַת זֶה הַמִּיתָה טוֹבָה גְּדוֹלָה, כְּמוֹ שֶׁנֶּאֱמַר ((בְּרֵאשִׁית א, לא), "טוֹב מְאֹד" זֶה הַמָּוֶת וְכוּ'. כִּי אֵין הַזֻּהֲמָא נִפְסָק לְגַמְרֵי כִּי אִם עַל-יְדֵי הַמִּיתָה וּקְבוּרָה שֶׁאֲזַי הַגּוּף נִכְלֶה וְנִבְלֶה בָּאָרֶץ, וַאֲזַי נִפְסָק מִמֶּנּוּ הַזֻּהֲמָא, וַאֲזַי יָקוּם הַגּוּף בַּתְּחִיָּה זַךְ וּמְבֹרָר וּמְתֻקָּן. וּבֵרוּר וְזִכּוּךְ הַגּוּף שֶׁנִּתְבָּרֵר וְנִזְדַּכֵּךְ עַל-יְדֵי הַמִּיתָה, עַל-יְדֵי שֶׁיִּזְכֶּה לָקוּם בַּתְּחִיָּה כַּנַּ"ל, זֶה בְּחִינַת בֵּרוּר הַמְדַמֶּה, כִּי הַמְדַמֶּה הוּא בְּחִינַת גּוּף, כִּי גּוּף וָנֶפֶשׁ הוּא בְּחִינַת אָדָם וּבְהֵמָה, כִּי הַגּוּף הוּא בְּחִינַת בְּהֵמָה, וְהַנֶּפֶשׁ הוּא בְּחִינַת אָדָם, כְּמוֹ שֶׁאָמַר רַבֵּנוּ, זִכְרוֹנוֹ לִבְרָכָה, בְּסִימָן לז. וְהַמְדַמֶּה הוּא בְּחִינַת בְּהֵמָה, כִּי גַּם הַבְּהֵמָה יֵשׁ לָהּ כֹּחַ הַמְדַמֶּה, וּכְמוֹ שֶׁאָמַר רַבֵּנוּ, זִכְרוֹנוֹ לִבְרָכָה בְּמָקוֹם אַחֵר, סִימָן נד. נִמְצָא, שֶׁהַמְדַמֶּה הוּא בְּחִינַת גּוּף. וְעִקַּר עִרְבּוּב הַמְדַמֶּה הוּא מֵחֲמַת שֶׁאֵין הַגּוּף נִזְדַּכֵּךְ מִזֻּהֲמַת הַנָּחָשׁ שֶׁנֶּאֶחְזָה בּוֹ עַל-יְדֵי חֵטְא אָדָם הָרִאשׁוֹן. וּמֵחֲמַת זֶה שֶׁאֵין הַגּוּף מְזֻכָּךְ מִזֻּהֲמַת הַנָּחָשׁ, עַל-יְדֵי-זֶה הַמְדַמֶּה מְעֻרְבָּב וּמְבֻלְבָּל, שֶׁזֶּהוּ בְּעַצְמוֹ בְּחִינַת זֻהֲמַת הַנָּחָשׁ כַּנַּ"ל. כִּי הַמְדַמֶּה תָּלוּי בְּהַגּוּף, כִּי הוּא בְּחִינַת גּוּף כַּנַּ"ל. וּכְפִי בֵּרוּר וְזִכּוּךְ הַגּוּף, כֵּן זִכּוּךְ וּבֵרוּר הַמְדַמֶּה כַּנַ"ל. נִמְצָא, שֶׁלֶּעָתִיד, שֶׁאָז יָקוּמוּ בִּתְחִיָּה וְיִהְיֶה הַגּוּף צַח וְזַךְ בְּתַכְלִית הַזִּכּוּךְ, אֲזַי יִהְיֶה הַמְדַמֶּה מְבֹרָר וּמְתֻקָּן בִּשְׁלֵמוּת. וְאָז יִזְכּוּ לֶאֱמוּנָה שְׁלֵמָה בִּשְׁלֵמוּת גָּמוּר, כִּי הִתְגַּלּוּת הָאֱמוּנָה הַקְּדוֹשָׁה בִּשְׁלֵמוּת יִהְיֶה רַק לֶעָתִיד, כְּמוֹ שֶׁנֶּאֱמַר, "בַּיּוֹם הַהוּא יִהְיֶה ה' אֶחָד וּשְׁמוֹ אֶחָד". כִּי אָז יִתְחַדְּשׁוּ הַגּוּפִים וְיִזְדַּכְּכוּ בְּתַכְלִית הַזִּכּוּךְ שֶׁזֶּה בְּחִינַת בֵּרוּר וְזִכּוּךְ הַמְדַמֶּה. וְעַל-יְדֵי-זֶה יִזְכּוּ לֶאֱמוּנָה שְׁלֵמָה כַּנַּ"ל. וְזֶה בְּחִינַת חֲדָשִׁים לַבְּקָרִים רַבָּה אֱמוּנָתֶךָ, כְּמוֹ שֶׁמְּבֹאָר שָׁם, עַיֵּן שָׁם: וְעַל-כֵּן אָסוּר לְקוֹנֵן וּלְהִצְטַעֵר עַל הַמֵּת, חַס וְשָׁלוֹם, יוֹתֵר מִדַּאי, כִּי אָנוּ מַאֲמִינִים בִּתְחִיַּת הַמֵּתִים וְחִדּוּשׁ הָעוֹלָם. וְעַל-כֵּן הַמִּיתָה טוֹבָה גְּדוֹלָה, כִּי עַל-יְדֵי-זֶה יִתְבָּרֵר הַגּוּף וְהַמְדַמֶּה וְיִזְכּוּ לֶאֱמוּנָה בַּה' וְכַנַּ"ל. וְעַל-כֵּן אָסוּר לִשְֹרֹט שְֹרִיטָה עַל הַמֵּת, חַס וְשָׁלוֹם, כִּי אָנוּ צְרִיכִין לְקַדֵּשׁ אֶת הַגּוּף בְּכָל מִינֵי קְדֻשּׁוֹת כְּדֵי לְזַכֵּךְ אוֹתוֹ וּלְטַהֲרוֹ מִזֻּהֲמַת הַנָּחָשׁ, כִּי זֶה עִקַּר עֲבוֹדָתֵנוּ כַּיָּדוּעַ. וְזֶה שֶׁמְּשָֹרֵט אֶת גּוּפוֹ עַל הַמֵּת וּמִצְטַעֵר בְּיוֹתֵר, עַד שֶׁחוֹבֵל בְּעַצְמוֹ מֵחֲמַת זֶה. נִמְצָא, שֶׁאֵין מַאֲמִין בְּחִדּוּשׁ הָעוֹלָם כַּנַּ"ל. וַאֲזַי כְּשֶׁאֵינוֹ מַאֲמִין בְּחִדּוּשׁ הָעוֹלָם, אֲזַי הַמִּיתָה הוּא זֻהֲמַת הַנָּחָשׁ מַמָּשׁ, כִּי מִשָּׁם בָּאָה הַמִּיתָה וּכְשֶׁמְּשָֹרֵט אֶת גּוּפוֹ, מֵחֲמַת זֶה הוּא מַמְשִׁיךְ עַל גּוּפוֹ זֻהֲמַת הַנָּחָשׁ, כִּי הַזֻּהֲמָא מִתְדַּבֶּקֶת בְּיוֹתֵר בְּהַגּוּף, מֵחֲמַת שֶׁיֵּשׁ שָׁם אֲחִיזָה לְהַזֻּהֲמָא בְּיוֹתֵר. וְעַל-יְדֵי שֶׁאָנוּ מַאֲמִינִים בְּחִדּוּשׁ הָעוֹלָם, אָנוּ מְגָרְשִׁין וּמְכַלִּין עַל-יְדֵי-זֶה הַזֻּהֲמָא מִגּוּפֵנוּ. אֲבָל כְּשֶׁעוֹשֶֹה שְֹרִיטָה בְּגוּפוֹ עַל הַמֵּת, חַס וְשָׁלוֹם, הוּא מַרְאֶה בָּזֶה כְּאִלּוּ אֵינוֹ מַאֲמִין בְּחִדּוּשׁ הָעוֹלָם, כִּי אִם הָיָה מַאֲמִין בִּשְׁלֵמוּת בְּחִדּוּשׁ הָעוֹלָם, לֹא הָיָה מְשָרֵט וְחוֹבֵל בְּעַצְמוֹ, כִּי כְּשֶׁמַּאֲמִין בְּחִדּוּשׁ הָעוֹלָם הַמִּיתָה הִיא טוֹבָה גְּדוֹלָה כַּנַּ"ל. נִמְצָא, כְּשֶׁמְּשָֹרֵט עַל הַמֵּת, חַס וְשָׁלוֹם, אֵינוֹ מַאֲמִין בְּחִדּוּשׁ הָעוֹלָם, וַאֲזַי מַמְשִׁיךְ זֻהֲמַת הַנָּחָשׁ שֶׁמִּשָּׁם הַמִּיתָה עַל גּוּפוֹ, כִּי שָׁם נֶאֱחֶזֶת בְּיוֹתֵר כַּנַּ"ל, כִּי מִי שֶׁמַּאֲמִין בְּחִדּוּשׁ הָעוֹלָם אֲזַי הַמִּיתָה הִיא בְּחִינַת חַיִּים, כִּי עִקַּר הַחַיִּים נִצְחִיִּים יִזְכּוּ אַחַר הַמִּיתָה דַּיְקָא בְּעֵת הַתְּחִיָּה, אֲבָל זֶה שֶׁאֵינוֹ מַאֲמִין, אֲזַי הַמִּיתָה הִיא בְּחִינַת זֻהֲמַת הַנָּחָשׁ מַמָּשׁ, שֶׁמִּשָּׁם בָּאָה הַמִּיתָה. וּכְשֶׁמְּשָֹרֵט בְּגוּפוֹ אֲזַי מַמְשִׁיךְ עַל גּוּפוֹ זֻהֲמַת הַנָּחָשׁ, רַחֲמָנָא לִצְלָן, כַּנַּ"ל: וְזֶה בְּחִינַת אִסּוּר כְּתֹבֶת קַעֲקַע, כִּי הַכְּתָב הוּא בִּבְחִינַת הַמְדַמֶּה, בְּחִינַת בַּהֲמִיּוּת, כְּמוֹ שֶׁאָמַר רַבֵּנוּ, זִכְרוֹנוֹ לִבְרָכָה בְּמָקוֹם אַחֵר לִקּוּטֵי מוֹהֲרַ"ן סוֹף תּוֹרָה יט). וְעַל-כֵּן עִקַּר הַכְּתָב הוּא עַל גַּבֵּי עוֹר בְּהֵמָה, כִּי הַכְּתָב בִּבְחִינַת בְּהֵמָה כַּנַּ"ל. וּכְשֶׁכּוֹתֵב עַל גַּבֵּי עוֹר בְּהֵמָה אֲזַי מַעֲלֶה אוֹתָהּ מִבְּחִינַת בְּהֵמָה לְאָדָם, כִּי כָּל דָּבָר צְרִיכִין לְהַעֲלוֹתוֹ עַל-יְדֵי שָׁרְשׁוֹ וּבְחִינָתוֹ. וְעַל-כֵּן עַל-יְדֵי שֶׁהָאָדָם כּוֹתֵב עַל גַּבֵּי עוֹר בְּהֵמָה וְהַכְּתָב הוּא בְּחִינַת מְדַמֶּה, בְּחִינַת בְּהֵמָה, עַל-כֵּן עַל-יְדֵי-זֶה הָאָדָם הַכּוֹתֵב הוּא מַעֲלֶה מִבְּהֵמָה לְאָדָם, עַל-יְדֵי הַכְּתָב עַל גַּבֵּי עוֹר בְּהֵמָה, עַל-יְדֵי שֶׁכּוֹתֵב עָלָיו דְּבָרִים שֶׁבִּקְדֻשָּׁה, כְּגוֹן סֵפֶר תּוֹרָה וּתְפִלִּין וְכוּ'. וְעַל-כֵּן צְרִיכִין שֶׁיִּהְיֶה הָעוֹר מְעֻבָּד לִשְׁמָהּ, זֶה בְּחִינַת עִבּוּד וּבֵרוּר הַמְדַמֶּה שֶׁהוּא בְּחִינַת בְּהֵמָה כַּנַּ"ל. אֲבָל כְּשֶׁכּוֹתֵב אוֹתִיּוֹת עַל גַּבֵּי בְּשַֹר הָאָדָם אֲזַי הוּא מוֹרִיד אֶת עַצְמוֹ מִקְּדֻשָּׁתוֹ, כִּי מוֹרִיד עַצְמוֹ מִבְּחִינַת אָדָם לִבְחִינַת בְּהֵמָה שֶׁהוּא בְּחִינַת כְּתָב. וַאֲזַי מִתְגַּבֵּר בּוֹ זֻהֲמַת הַנָּחָשׁ, חַס וְשָׁלוֹם, כִּי הִיא נֶאֱחֶזֶת בְּהַגּוּף כַּנַּ"ל. וּכְשֶׁכּוֹתֵב כְּתֹבֶת קַעֲקַע עַל הַגּוּף, אֲזַי מַמְשִׁיךְ עַל הַגּוּף בְּחִינַת בַּהֲמִיּוּת, בְּחִינַת מְדַמֶּה וְעַל-יְדֵי-זֶה מִתְגַּבֵּר, חַס וְשָׁלוֹם, זֻהֲמַת הַנָּחָשׁ הַנֶּאֱחֶזֶת בְּהַגּוּף כַּנַּ"ל. כִּי בֶּאֱמֶת אָנוּ צְרִיכִין לְקַדֵּשׁ עַצְמֵנוּ כְּדֵי לְהַפֵּךְ הַחֹמֶר לְצוּרָה, כְּדֵי שֶׁיִּזְדַּכֵּךְ הַגּוּף בִּבְחִינַת אָדָם, כִּי יִשְֹרָאֵל קְרוּיִין "אָדָם" עַל-יְדֵי שֶׁהֵם מְקַדְּשִׁים אֶת הַגּוּף בְּכָל מִינֵי קְדֻשּׁוֹת, עַד שֶׁנִּתְהַפֵּךְ הַחֹמֶר לְצוּרָה, הַגּוּף לְנֶפֶשׁ וְנִזְדַּכֵּךְ הַגּוּף בִּבְחִינַת נֶפֶשׁ. וַאֲזַי נִקְרָא אָדָם, כִּי עִקַּר הָאָדָם הוּא בִּבְחִינַת הַנֶּפֶשׁ כַּנַּ"ל וְעִקַּר זֶה הַשְּׁלֵמוּת יִזְכּוּ לֶעָתִיד בְּעֵת הַתְּחִיָּה, שֶׁאָז יִהְיֶה תַּכְלִית הַזִּכּוּךְ כַּנַּ"ל, אֲבָל אֲנַחְנוּ צְרִיכִין לְקַדֵּשׁ עַצְמֵנוּ בְּזֶה הָעוֹלָם כְּדֵי לִזְכּוֹת לָזֶה לֶעָתִיד בְּתַכְלִית הַשְּׁלֵמוּת. וּכְשֶׁכּוֹתֵב כְּתֹבֶת קַעֲקַע עַל גּוּפוֹ, הוּא מוֹרִיד אֶת הַגּוּף מֵאָדָם לִבְהֵמָה כַּנַּ"ל וּמִתְגַּבֵּר זֻהֲמַת הַנָּחָשׁ שֶׁאֲחִיזָתָהּ בְּהַגּוּף, שֶׁנֶּאֱחֶזֶת בִּבְחִינַת בַּהֲמִיּוּת, בִּבְחִינַת מְדַמֶּה, וַאֲזַי הוּא בִּבְחִינַת עִרְבּוּב הַמְדַמֶּה וְכַנַּ"ל. גַּם הַכְּתָב הוּא לְזִכָּרוֹן לְדוֹרוֹת, כִּי כָּל כְּתָב הוּא לְזִכָּרוֹן וּכְשֶׁכּוֹתֵב עַל הַגּוּף כְּתֹבֶת קַעֲקַף הֲרֵי הוּא כְּאִלּוּ כּוֹפֵר, חַס וְשָׁלוֹם, בְּחִדּוּשׁ הָעוֹלָם וְאֵינוֹ מַאֲמִין שֶׁזֶּה הַגּוּף שֶׁל עַכְשָׁיו יִזְדַּכֵּךְ וְיִתְבָּרֵר וְיִכְלֶה מִמֶּנּוּ כָּל הַזֻּהֲמָא, דְּהַיְנוּ הַמְדַמֶּה שֶׁל עַכְשָׁיו, שֶׁהוּא מְדַמֶּה מְעֻרְבָּב, כִּי הוּא כּוֹתֵב וְחוֹקֵק בְּהַגּוּף כְּתֹבֶת קַעֲקַע, שֶׁהוּא כְּתָב שֶׁאֵינוֹ נִמְחֶה לְעוֹלָם, כְּאִלּוּ אוֹמֵר שֶׁזֶּהוּ הַגּוּף לֹא יִשְׁתַּנֶּה לְעוֹלָם מִבְּחִינָה זוֹ שֶׁל עַכְשָׁיו, שֶׁהוּא בְּחִינַת בְּהֵמָה, בִּבְחִינַת עִרְבּוּב הַמְדַמֶּה, שֶׁהוּא בְּחִינַת הַכְּתָב שֶׁחוֹקֵק בְּגוּפוֹ, כִּי כְּתָב הוּא בְּחִינַת זִכָּרוֹן לְדוֹרוֹת וְעַל-כֵּן הוּא מוֹרֶה בָּזֶה שֶׁיֻּחְקַק בְּחִינַת הַכְּתָב בְּהַגּוּף כְּתָב שֶׁאֵינוֹ נִמְחֶה לְעוֹלָם, הַיְנוּ שֶׁלְּעוֹלָם לֹא יִהְיֶה נִמְחֶה זֶה הַכְּתָב, חַס וְשָׁלוֹם, הַיְנוּ שֶׁלְּעוֹלָם לֹא יִזְדַּכֵּךְ הַגּוּף וְלֹא יִשְׁתַּנֶּה מִבְּחִינָה זוֹ שֶׁל עַכְשָׁיו שֶׁהוּא בִּבְחִינַת כְּתָב, בְּחִינַת בְּהֵמָה כַּנַּ"ל. כִּי בֶּאֱמֶת אָנוּ מַאֲמִינִים בְּחִדּוּשׁ הָעוֹלָם שֶׁאָז יִזְדַּכֵּךְ הַגּוּף וְאָז יַעֲבֹר כָּל הַזֻּהֲמָא שֶׁהָיְתָה בָּזֶה הַגּוּף שֶׁל עַכְשָׁיו וְיִתְחַדֵּשׁ וְיִזְדַּכֵּךְ בְּתַכְלִית הַזִּכּוּךְ כַּנַּ"ל. אֲבָל עַל-יְדֵי הַכְּתָב, הַיְנוּ כְּתֹבֶת קַעֲקַע, הוּא מוֹרֶה שֶׁיִּשָּׁאֵר הַגּוּף לְעוֹלָם בִּבְחִינָה זוֹ, חַס וְשָׁלוֹם, כִּי כְּתָב הוּא לְזִכָּרוֹן לְדוֹרוֹת וְכוּ' כַּנַּ"ל: וְעִקַּר הָאִסּוּר הוּא כְּתֹבֶת קַעֲקַע, דְּהַיְנוּ כְּתָב עַל-יְדֵי חֲקִיקָה, כִּי כְּשֶׁהַכְּתָב מְגֻשָּׁם יוֹתֵר, דְּהַיְנוּ כְּתָב עַל-יְדֵי חֲקִיקָה, מִתְגַּבֵּר הַמְדַמֶּה בְּיוֹתֵר. וַאֲזַי הוּא בְּחִינַת עִרְבּוּב הַמְדַמֶּה, כִּי כָּל מַה שֶּׁהַמְדַמֶּה הוּא נֶאֱחָז יוֹתֵר בְּגוּף גֶּשֶׁם הוּא מְעֻרְבָּב יוֹתֵר, כִּי עִקַּר עִרְבּוּב הַמְדַמֶּה הוּא עַל-יְדֵי הַגּוּף. וְעַל-כֵּן בְּכָל כְּתָב, אֲפִלּוּ כְּתָב שֶׁל קְדֻשָּׁה צְרִיכִין שֶׁיִּהְיֶה כְּתִיבָה וְלֹא חֲקִיקָה, כְּמוֹ שֶׁאָמְרוּ, "וְכָתַב". וְלֹא 'חָקַק'. כִּי כְּתָב שֶׁל קְדֻשָּׁה הוּא עַל גַּבֵּי עוֹר בְּהֵמָה, לְהַעֲלוֹת מִבְּהֵמָה לְאָדָם עַל-יְדֵי הַכְּתָב כַּנַּ"ל. עַל-כֵּן צְרִיכִין שֶׁיִּהְיֶה הַכְּתָב בְּדַקּוּת יוֹתֵר בְּכָל הָאֶפְשָׁר. וְעַל-כֵּן וְכָתַב וְלֹא וְחָקַק, כִּי הַחֲקִיקָה מְגֻשָּׁם יוֹתֵר, שֶׁמְּצַיֵּר הָאוֹר בְּגַשְׁמִיּוּת גָּמוּר וְיֵשׁ בּוֹ מַמָּשׁ בְּצִיּוּר הָאוֹר, וּכְשֶׁהַכְּתָב מְגֻשָּׁם יוֹתֵר הוּא בִּבְחִינַת עִרְבּוּב הַמְדַמֶּה וְכַנַּ"ל. וְעַל-כֵּן כָּאן בִּכְתֹבֶת קַעֲקַע שֶׁהָאִסּוּר שֶׁמּוֹרִיד מֵאָדָם לִבְהֵמָה עַל-יְדֵי הַכְּתָב כַּנַּ"ל, עִקַּר הָאִסּוּר עַל-יְדֵי חֲקִיקָה שֶׁהוּא מְגֻשָּׁם יוֹתֵר, שֶׁעַל-יְדֵי-זֶה מִתְגַּבֵּר יוֹתֵר עִרְבּוּב הַמְדַמֶּה וְכוּ' כַּנַּ"ל. כִּי אָנוּ צְרִיכִין לְזַכֵּךְ הַגּוּף מִבְּהֵמָה לְאָדָם וְהַכְּתָב, בִּפְרָט חֲקִיקָה הוּא בְּחִינַת בַּהֲמִיּוּת כַּנַּ"ל. וְזֶה שֶׁנֶּאֱמַר, "אֲנִי ה'" נֶאֱמַן לְשַׁלֵּם שָֹכָר. בְּחִינַת עוֹלָם הַבָּא, שֶׁאָז יִהְיֶה הַשִּׁלּוּם שָֹכָר, וַאֲזַי יִהְיֶה חִדּוּשׁ הָעוֹלָם וְכוּ' כַּנַּ"ל. וּמֵחֲמַת זֶה בְּעַצְמוֹ הוּא הָאִסּוּר שֶׁל כְּתֹבֶת קַעֲקַע וְכוּ'. וְעַל-כֵּן נִזְכָּר בָּזֶה, אֲנִי ה' נֶאֱמָן לְשַׁלֵּם שָֹכָר בְּחִינַת עוֹלָם הַבָּא כַּנַּ"ל: וְעַל-כֵּן הַכֹּהֲנִים מֻזְהָרִים בְּאַזְהָרָה יְתֵרָה עַל אִסּוּר שְֹרִיטָה, כִּי הַכֹּהֵן הוּא אִישׁ חֶסֶד וְחֶסֶד הוּא בְּחִינַת חִדּוּשׁ הָעוֹלָם, בְּחִינַת עוֹלָם חֶסֶד יִבָּנֶה, כְּמוֹ שֶׁמְּבֹאָר שָׁם. וּכְשֶׁיִּהְיֶה חִדּוּשׁ הָעוֹלָם, אָז תִּכְלֶה כָּל הַזֻּהֲמָא וְאָז יִהְיֶה בִּלַּע הַמָּוֶת לָנֶצַח: וְעַל-כֵּן הַכֹּהֲנִים מֻזְהָרִים עַל טֻמְאַת מֵת, כִּי הֵם רְחוֹקִים מִבְּחִינַת סִטְרָא דְּמוֹתָא, כִּי הֵם בִּבְחִינַת חֶסֶד, בְּחִינַת חִדּוּשׁ הָעוֹלָם, בְּחִינַת בִּלַּע הַמָּוֶת לָנֶצַח. וְעַל-כֵּן כָּפְלָה הַתּוֹרָה אִסּוּר שְֹרִיטָה עַל הַכֹּהֲנִים, כְּמוֹ שֶׁנֶּאֱמַר, "וּבִבְשָֹרָם לֹא יִשְֹרְטוּ שָֹרָטֶת", כִּי הֵם צְרִיכִין לְהִתְרַחֵק יוֹתֵר מִזֻּהֲמַת הַנָּחָשׁ וּלְהַאֲמִין בְּחִדּוּשׁ הָעוֹלָם, כִּי הֵם בְּעַצְמָן בִּבְחִינַת חִדּוּשׁ הָעוֹלָם כַּנַּ"ל:
(ליקוטי הלכות - יורה דעה חלק א - הלכות קרחה וכתובת קעקע הלכה ב)
נ נח נחמ נחמן מאומן בירושלים
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה