יום שלישי, 11 במרץ 2014

ליקוטי הלכות - יורה דעה חלק א - נותן טעם לפגם הלכה ב

נוֹתֵן טַעַם לִפְגָם הלכה ב



עִנְיַן נוֹתֵן טַעַם לִפְגָם שֶׁהִתִּירָה תּוֹרָה



כִּי אִיתָא בְּדִבְרֵי רַבֵּנוּ, זִכְרוֹנוֹ לִבְרָכָה, בְּלִקּוּטֵי תִּנְיָנָא ((סִימָן סח); שֶׁאֵין שׁוּם יֵאוּשׁ בָּעוֹלָם. וַאֲפִלּוּ בִּשְׁאוֹל תַּחְתִּיּוֹת יְכוֹלִין לְהַחֲיוֹת עַצְמוֹ וּלְהִתְקָרֵב לַה' יִתְבָּרַךְ וּבָזֶה בְּעַצְמוֹ רָאוּי לָאָדָם לְהַחֲיוֹת אֶת עַצְמוֹ בַּמֶּה שֶׁרוֹאֶה בְּעַצְמוֹ, עַל כָּל פָּנִים שֶׁהוּא רָחוֹק מֵה' יִתְבָּרַךְ, כִּי הָיָה יָכֹל לִהְיוֹת שֶׁיִּהְיֶה, חַס וְשָׁלוֹם, רָחוֹק מְאֹד מֵה' יִתְבָּרַךְ וְלֹא יֵדַע כְּלָל שֶׁנִּתְרַחֵק. וּמֵאַחַר שֶׁעַל כָּל פָּנִים הוּא יוֹדֵעַ הָאֱמֶת שֶׁהוּא רָחוֹק מְאֹד מְאֹד, אַף-עַל-פִּי שֶׁבֶּאֱמֶת הוּא כָּךְ, אַף-עַל-פִּי-כֵן מֵאַחַר שֶׁיּוֹדֵעַ עַל כָּל פָּנִים הָאֱמֶת, בָּזֶה בְּעַצְמוֹ רָאוּי לוֹ לְהַחֲיוֹת אֶת עַצְמוֹ וְיָכוֹל לָשׁוּב אֶל ה' יִתְבָּרַךְ וְכוּ'. וְכָל זֶה שַׁיָּךְ לַמַּאֲמָר וַיְהִי מִקֵּץ כִּי מְרַחֲמָם יְנַהֲגֵם ((שָׁם סִימָן יז וְכוּ'), עַיֵּן שָׁם מַה שֶּׁמְּבֹאָר שָׁם, שֶׁהַצַּדִּיק מְחַיֶה דָּרֵי מַעְלָה וְכוּ' וְדָרֵי מַטָּה, כִּי יֵשׁ דָּרֵי מַטָּה וְכוּ' וְהַצַּדִּיק מְחַיֶּה אוֹתָם בִּבְחִינַת מְלֹא כָל הָאָרֶץ כְּבוֹדוֹ, בְּחִינַת הָקִיצוּ וְרַנְּנוּ שֹׁכְנֵי עָפָר וְכוּ', עַיֵּן שָׁם): וְזֶה בְּחִינַת נוֹתֵן טַעַם לַפְּגָם שֶׁהִתִּירָה הַתּוֹרָה, כִּי אֲפִלּוּ אִסּוּר גָּמוּר כְּשֶׁנִּתְקַלְקֵל עַד שֶׁאֵין בּוֹ שׁוּם טַעַם וְהוּא פָּגוּם לְגַמְרֵי אֵינוֹ יָכוֹל לֶאֱסֹר, כִּי נֶחֱשָׁב כְּעַפְרָא בְּעָלְמָא, כִּי בֶּאֱמֶת בְּהָאִסּוּר, שֶׁהוּא הַקְּלִפָּה, אֵין בּוֹ שׁוּם טַעַם כְּלָל בִּבְחִינַת אִם יֵשׁ טַעַם בְּרִיר חֲלָמוּת, כִּי עִקַּר הַטַּעַם נִמְשָׁךְ מִבְּחִינַת הַטּוֹב בִּבְחִינַת טַעֲמוּ וּרְאוּ כִּי טוֹב ה', וְעַל-כֵּן כָּל מַה שֶּׁהַדָּבָר קָרוֹב יוֹתֵר אֶל הַקְּדֻשָּׁה יֵשׁ בּוֹ טַעַם טוֹב בְּיוֹתֵר. וְעַל-כֵּן הָיָה הַמָּן מִשְׁתַּנֶּה לְכַמָּה טְעָמִים, כִּי הַמָּן הָיָה בְּחִינַת קְדֻשָּׁה גָּבֹהַּ מְאֹד, כִּי הַמָּן הוּא בְּחִינַת דַּעַת עֶלְיוֹן בְּחִינַת מֹשֶׁה, כַּמּוּבָא. וּמֵחֲמַת עֹצֶם קְדֻשָּׁתוֹ, עַל-כֵּן הָיָה טַעֲמוֹ טוֹב בְּיוֹתֵר וְהָיָה כָּלוּל מִכָּל הַטְּעָמִים שֶׁבָּעוֹלָם. וְעַל-כֵּן אָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה, תַּבְשִׁיל שֶׁל שַׁבָּת רֵיחוֹ נוֹדֵף, וְטַעַם הַמַּאֲכָלִים שֶׁל שַׁבָּת הוּא טוֹב הַרְבֵּה יוֹתֵר מֵהַמַּאֲכָלִים שֶׁל חֹל, מֵחֲמַת גֹּדֶל קְדֻשַּׁת שַׁבָּת, כִּי אָז הַמַּאֲכָלִים נִמְשָׁכִין מִקְּדֻשָּׁה גָּבֹהַּ מְאֹד, כִּי מַאֲכָל שֶׁל שַׁבָּת הוּא בְּחִינַת מָן כַּיָּדוּעַ. וְעַל-כֵּן תַּבְשִׁיל שֶׁל שַׁבָּת רֵיחוֹ נוֹדֵף וְטַעֲמוֹ טוֹב בְּיוֹתֵר, כְּמוֹ שֶׁאָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה, תַּבְלִין אֶחָד יֵשׁ לָנוּ וְשַׁבָּת שְׁמָהּ וְכוּ', כִּי עִקַּר טַעַם הַטּוֹב שֶׁבַּמַּאֲכָל שֶׁל שַׁבָּת הוּא מִקְּדֻשַּׁת שַׁבַּת קֹדֶשׁ כַּנַּ"ל: אֲבָל בְּמַאַכְלֵי אִסּוּר אֵין בָּהֶם מִצַּד עַצְמָם שׁוּם טַעַם כְּלָל, מֵאַחַר שֶׁאֵין בָּהֶם טוֹב כַּנַּ"ל. וַאֲפִלּוּ הַטַּעַם שֶׁיֵּשׁ בָּהֶם הוּא רַק מִבְּחִינַת מְעַט הַטּוֹב שֶׁנָּפַל לְשָׁם, כִּי אֲפִלּוּ בְּמַאַכְלֵי אִסּוּר יֵשׁ בְּחִינַת נִיצוֹצוֹת הַקְּדוֹשִׁים, רַק שֶׁהֵם שָׁם בְּגָלוּת גָּדוֹל וּמַר מְאֹד כַּצִּפֳּרִים הָאֲחוּזוֹת בַּפַּח, כִּי הֵם אֲסוּרִים שָׁם בְּגָלוּת גָּדוֹל וְאִי אֶפְשָׁר לָהֶם לָצֵאת מִשָּׁם עַד לֶעָתִיד שֶׁיְּקֻיַּם, "בִּלַּע הַמָּוֶת לָנֶצַח וְכוּ' וְאֶת רוּחַ הַטֻּמְאָה אַעֲבִיר מִן הָאָרֶץ", אֲבָל עַכְשָׁיו הֵם אֲסוּרִים שָׁם בְּגָלוּת גָּדוֹל וְאֵין לָנוּ כֹּחַ לְבָרְרָם עַכְשָׁיו, וְעַל-כֵּן הֵם אֲסוּרִים לָנוּ. וְעַל שֵׁם זֶה נִקְרָא אִסּוּר, מֵחֲמַת שֶׁהַנִּיצוֹצוֹת הַקְּדוֹשִׁים הֵם אֲסוּרִים שָׁם בַּמַּאֲסָר גָּדוֹל בַּאֲסִירֵי עֳנִי וּבַרְזֶל. וְעִקַּר אֲחִיזַת הַקְּלִפּוֹת בַּדְּבָרִים הָאֲסוּרִים הוּא רַק מֵחֲמַת זֶה שֶׁיֵּשׁ שָׁם נִיצוֹצוֹת הַקְּדוֹשִׁים, כִּי הֵם נֶאֱחָזִין תָּמִיד בְּמָקוֹם שֶׁיֵּשׁ שָׁם אֵיזֶה קְדֻשָּׁה ((כַּמְבֹאָר כָּל זֶה בַּכְּתָבִים בְּכַמָּה מְקוֹמוֹת. וְעַל-כֵּן כְּשֶׁהָאִסּוּר נִפְגָּם וְהַטַּעַם יוֹצֵא מִמֶּנּוּ וְנַעֲשֶֹה עַפְרָא בְּעָלְמָא, אֲזַי חוֹזֵר לְהֶתֵּר, כִּי מֵאַחַר שֶׁאֵין בּוֹ שׁוּם טַעַם וְהַטּוֹב שֶׁהָיָה בּוֹ בַּגָּלוּת, שֶׁהָיָה הָרַע נֶאֱחַז בּוֹ, נִסְתַּלֵּק בּוֹ וְנַעֲשָֹה עַפְרָא בְּעָלְמָא, עַל-כֵּן חוֹזֵר לְהֶתֵּר, כִּי אֵין לָהֶם אֲחִיזָה, רַק כָּל זְמַן שֶׁהָיָה שָׁם אֵיזֶה מְעַט טוֹב, דְּהַיְנוּ אֵיזֶה נִיצוֹץ הַקָּדוֹשׁ, שֶׁמִּשָּׁם בָּא הַטַּעַם כַּנַּ"ל שֶׁזֶּה בְּחִינַת הֵיכְלֵי הַתְּמוּרוֹת, שֶׁמִּשָּׁם אֲחִיזָתָם, כַּיָּדוּעַ, דְּהַיְנוּ שֶׁנֶּחֱלָף טוֹב בְּרַע, דְּהַיְנוּ שֶׁהָרַע הַגָּמוּר שֶׁהוּא פְּסֹלֶת וְטִנֹּפֶת גָּמוּר, שֶׁאֵין בּוֹ שׁוּם טַעַם כְּלָל, כִּי הוּא רַע וָמַר לְגַמְרֵי, יִמָּשֵךְ לְעַצְמוֹ טַעַם טוֹב מִבְּחִינַת נִיצוֹצוֹת פְּגוּמִים שֶׁנָּפְלוּ לְשָׁם בַּגָּלוּת, עַד שֶׁנֶּחֱלָף וְנִדְמֶה כְּאִלּוּ יֵשׁ אֵיזֶה טַעַם, חַס וְשָׁלוֹם, בַּדָּבָר הָאָסוּר שֶׁהוּא הַקְּלִפָּה, אֲשֶׁר בֶּאֱמֶת אֵין לָהּ בְּעַצְמָהּ שׁוּם טַעַם כְּלָל כַּנַּ"ל. וְעַל-כֵּן מֵאַחַר שֶׁנִּסְתַּלֵּק הַטַּעַם הַטּוֹב מִן הָאִסּוּר וְנַעֲשָֹה עַפְרָא בְּעָלְמָא, חָזַר לְהֶתֵּר, כִּי זֶה הוּא עִקַּר הַכְנָעַת הַקְּלִפָּה שֶׁהוּא הָאִסּוּר כְּשֶׁהַטּוֹב נִסְתַּלֵּק מִמֶּנּוּ. וְאָז אֵין לוֹ מִמַּה לִּנֹּק, כִּי עִקַּר הִתְגַּבְּרוּתוֹ, חַס וְשָׁלוֹם, כְּשֶׁיֵּשׁ לוֹ אֵיזֶה יְנִיקָה מִן הַקְּדֻשָּׁה, חַס וְשָׁלוֹם, כַּיָּדוּעַ, אֲבָל כְּשֶׁמִּסְתַּלֵּק הַקְּדֻשָּׁה מִמֶּנּוּ אֲזַי נִכְנָע הַקְּלִפָּה, שֶׁהוּא הָאִסּוּר, וְנִתְבַּטֵּל, כִּי זֶה הוּא מַפָּלָתוֹ וְהַכְנָעָתוֹ כַּיָּדוּעַ. וְעַל-כֵּן שׁוּב אֵין לוֹ כֹּחַ לְהַזִּיק לָנוּ אֲפִלּוּ כְּשֶׁנֹּאכַל אוֹתוֹ הָאִסּוּר הַפָּגוּם, כִּי אֵין לוֹ שׁוּם כֹּחַ עוֹד, מֵאַחַר שֶׁכְּבָר נִסְתַּלֵּק וְנִטַּל מִמֶּנּוּ יְנִיקָתוֹ וְחַיּוּתוֹ כַּנַּ"ל, כִּי נַעֲשָֹה עַפְרָא בְּעָלְמָא וְחָזַר לִבְחִינָתוֹ הָאֲמִתִּית, כִּי בְּחִינַת אִסּוּר בְּעֶצֶם, אֵין בּוֹ שׁוּם טַעַם, רַק הוּא עַפְרָא בְּעָלְמָא, וּמֵאַחַר שֶׁנַּעֲשֶֹה עָפָר וְנִתְגַּלֶּה הִתְרַחֲקוּתוֹ מִן הַקְּדֻשָּׁה בֶּאֱמֶת, עַל-יְדֵי-זֶה יוּכַל הָאִסּוּר לַחֲזֹר לְהֶתֵּר, כִּי מִכָּל הַמְּקוֹמוֹת יְכוֹלִין לַחֲזֹר לַה' יִתְבָּרַךְ עַל-יְדֵי הָאֱמֶת, דְּהַיְנוּ כְּשֶׁיּוֹדְעִין הָאֱמֶת לַאֲמִתּוֹ וְכָל אֶחָד מַכִּיר אֶת מְקוֹמוֹ, כִּי עִקַּר הַפְּגָם הוּא עַל-יְדֵי הַשֶּׁקֶר שֶׁהוּא בְּחִינַת הֵיכְלֵי הַתְּמוּרוֹת, שֶׁזֶּה בְּחִינַת תַּחַת שָׁלֹשׁ רָגְזָה הָאָרֶץ תַּחַת עֶבֶד כִּי יִמְלֹךְ וְשִׁפְחָה כִּי תִּירַשׁ גְּבִירְתָּהּ, וְזֶה בְּחִינַת עוֹשֶה מַעֲשֵֹה זִמְרִי וּמְבַקֵּשׁ שָֹכָר כְּפִינְחָס, אֲבָל כְּשֶׁמַּכִּיר אֶת מְקוֹמוֹ וְיוֹדֵעַ גֹּדֶל רִחוּקוֹ מֵה' יִתְבָּרַךְ, אַף-עַל-פִּי שֶׁבֶּאֱמֶת הוּא כָּךְ, עַל-יְדֵי-זֶה יוּכַל לַחֲזֹר לַה' יִתְבָּרַךְ כַּנַּ"ל. וְעַל-כֵּן אֲפִלּוּ הָאִסּוּר כְּשֶׁחוֹזֵר לֶעָפָר, דְּהַיְנוּ נוֹתֵן טַעַם לַפְּגָם, שֶׁהוּא כְּעַפְרָא בְּעָלְמָא, אֲזַי יָכוֹל לַחֲזֹר לַהֶתֵּר כַּנִּזְכָּר לְעֵיל: וְעַל-כֵּן אַחַר חֵטְא אָדָם הָרִאשׁוֹן נִתְקַלֵּל הַנָּחָשׁ, "וְעָפָר תֹּאכַל כָּל יְמֵי חַיֶּיךָ", כִּי הַכְנָעַת זֻהֲמַת הַנָּחָשׁ שֶׁלֹּא תּוּכַל לְהִתְאַחֵד יוֹתֵר בָּעוֹלָם, חַס וְשָׁלוֹם, כִּי הַנָּחָשׁ רָצָה שֶׁיֹּאכַל הָאָדָם מֵעֵץ הַדַּעַת טוֹב וָרָע כְּדֵי שֶׁיִּהְיֶה לוֹ יְנִיקָה, חַס וְשָׁלוֹם, מִן הַטּוֹב שֶׁבְּעֵץ הַדַּעַת, כִּי זֶה עִקַּר תַּאֲוַת וּתְשׁוּקַת הַסִּטְרָא אָחֳרָא לְהִתְאַחֵז בְּהַטּוֹב, חַס וְשָׁלוֹם, וְהָיָה עָנְשָׁהּ מֵהֵפֶךְ אֶל הֵפֶךְ, כִּי זֶה לֹא נִתַּן לָהּ וְשֶׁלָּהּ נִטַּל מִמֶּנָּהּ, כִּי נִתְקַלְּלָה שֶׁלֹּא יִהְיֶה לָהּ יְנִיקָה מִשּׁוּם טוֹב רַק 'עָפָר תֹּאכַל' וְכוּ'. וְדָרְשׁוּ רַבּוֹתֵינוּ זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה; שֶׁכָּל הַמִּינִין נִטְעָמִין לָהּ טַעַם עָפָר, כִּי אִי אֶפְשָׁר לָהּ לִנֹּק מִשּׁוּם טַעַם טוֹב שֶׁבָּעוֹלָם, רַק כָּל הַמִּינִין נִטְעָמִין לָהּ טַעַם עָפָר, וְעַל-יְדֵי-זֶה אֵינָהּ יְכוֹלָה לִנֹּק וּלְהִתְאַחֵז בְּשׁוּם טוֹב כְּלָל. וְזֶה הוּא עִקַּר הַכְנָעָתָהּ וּמַפָּלָתָהּ כַּנַּ"ל. וְעַל-כֵּן כְּשֶׁהָאִסּוּר נִתְקַלְקֵל וְנִתְהַפֵּךְ כְּעַפְרָא בְּעָלְמָא שׁוּב אֵין לָהֶם אֲחִיזָה בּוֹ, כִּי הֵם מִשְׁתּוֹקְקִים רַק בְּמָקוֹם שֶׁיֵּשׁ שָׁם אֵיזֶה טוֹב כַּנַּ"ל. וְעַל-כֵּן עַל-יְדֵי-זֶה, הָאִסּוּר חוֹזֵר לְהֶתֵּר. וְזֶה בְּחִינַת הָקִיצוּ וְרַנְּנוּ שֹׁכְנֵי עָפָר, 'שֹׁכְנֵי עָפָר' דַּיְקָא, כְּמוֹ שֶׁדָּרְשׁוּ רַבּוֹתֵינוּ זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה, מִי שֶׁנַּעֲשֶֹה שָׁכֵן לֶעָפָר, כִּי עַל-יְדֵי שֶׁרוֹאֶה שִׁפְלוּתוֹ בֶּאֱמֶת וּמֵשִֹים עַצְמוֹ כְּעָפָר בְּחִינַת וְנַפְשִׁי כֶּעָפָר לַכֹּל תִּהְיֶה, עַל-יְדֵי-זֶה יָכוֹל לָשׁוּב לַה' יִתְבָּרַךְ כַּנַּ"ל:



הלכה ג נִכְלֶלֶת בְּהִלְכוֹת הֶכְשֵׁר כֵּלִים הֲלָכָה ד:




(ליקוטי הלכות - יורה דעה חלק א - נותן טעם לפגם הלכה ב)

נ נח נחמ נחמן מאומן בירושלים

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה